آمریکا ۹ فرد و یک نهاد ایرانی را تحریم کرد

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

ترامپ: اتحاد جانسون و فاراژ "فوق‌العاده" خواهد بود

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و نایجل فاراژ، رهبر حزب بریگزیت هر دو از دوستان من هستند اما به نظر من برای این دوران جانسون "فرد مناسبی" است. فاراژ روز یکشنبه اعلام کرد که برای به دست آوردن یک کرسی پارلمان در انتخابات زودهنگام ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) نامزد نخواهد شد و در عوض بر مبارزه با توافق جانسون برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تمرکز خواهد کرد. این انتخابات به خاطر بن‌بست موجود در پارلمان حول محور بریگزیت آن هم با گذشت بیش از سه سال پس از آنکه رای‌دهندگان به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای دادند، اعلام شد. ترامپ در پاسخ به اینکه از کدام رهبر انگلیسی حمایت می‌کند، گفت: من هر دوی آنها را دوست دارم. به نظر من بوریس جانسون درست پیش می‌رود. آنها هر دو دوستان من هستند. چیزی که می‌خواهم شاهد آن باشم این است که نایجل و بوریس با یکدیگر متحد شوند. به نظر من احتمال این مساله وجود دارد. وی افزود: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید تحقق یابد تا راه برای ادامه همکاری تجاری میان این کشور و آمریکا هموار شود. رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: ما با اختلاف، اقتصاد اول جهان هستیم و اگر بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج نشود این مساله مانع همکاری تجاری ما با لندن خواهد شد. این برای بریتانیا "خیلی بد" خواهد شد چراکه ما نسبت به اتحادیه اروپا اقدامات تجاری بیشتری می‌توانیم انجام دهیم. ترامپ ابتدا هفته گذشته از کمپین انتخابات انگلیس انتقاد کرده و در مصاحبه‌ای رادیویی به فاراژ گفت که اگر جرمی کوربین، رهبر حزب اپوزیسیون کارگر در انتخابات قریب الوقوع پیروز شود، پیامدهای بدی برای انگلیس به همراه خواهد داشت. وی همچنین در ادامه گفت: متحد شدن جانسون و فاراژ بسیار فوق‌العاده خواهد بود. اگر آنها با یکدیگر متحد شوند به نیرویی تبدیل خواهند شد که هیچ چیز نمی تواند آن را متوقف کند و مانع آن شود. ترامپ همچنین تاکید کرده که اگر بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود می‌تواند همکاری تجاری خود با آمریکا را چهار یا پنج برابر کند اما شروط روابط تجاری پس از بریگزیت که لندن و بروکسل آنها را تعیین کرده‌اند، احتمالا مانع تحقق یک توافق تجاری دوجانبه میان واشنگتن و لندن خواهد شد.

ترامپ: پلوسی عقلش را از دست داده است

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به خبرنگاران پس از بازگشت به کاخ سفید از نیویورک گفت: نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان‌آمریکا عقلش را از دست داده؛ صادقانه بگویم او باید به سانفرانسیسکو، کالیفرنیا و همان جایی که آمده، برگردد. کالیفرنیا دارد به جهنم می‌رود. به نظر می‌رسد اشاره ترامپ به آتش‌سوزی‌های گسترده در اطراف کالیفرنیا است. رئیس‌جمهوری‌ آمریکا ادامه داد: مردم کالیفرنیا بی‌خانمان شده‌اند و کسی به آنها توجهی نمی‌کند، کل خیابان ها پر از سرنگ معتادان است و اقیانوس آرام را زباله‌ها فراگرفته است. اوضاع خیلی خراب است. اما تمام فکر و ذکر پلوسی استیضاح من است. اما او استیضاح نمی‌خواهد. می‌دانید چه کسانی استیضاح می‌خواهند؟ آنهایی که این حزب را می‌گردانند، چپ افراطی. افشای متن مکالمات ترامپ با رئیس جمهور اوکراین دموکرات‌ها را برای تحقیقات استیضاح ترامپ جدی کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز دوشنبه از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد.

 وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز دوشنبه اعلام کرد نام ۹ فرد و یک نهاد را به فهرست تحریمی این کشور علیه ایران اضافه کرده است.  بر اساس آنچه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده اسامی آقایان «محمد باقری»، «حسین دهقان»، «حجت‌الاسلام و والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی»، «غلامعلی حداد حادل»، «وحید حقانیان»، «حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی خامنه‌ای»، «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی»، «غلامعلی رشید»، «علی‌اکبر ولایتی» افرادی هستند که به فهرست تحریم‌ها علیه ایران اضافه شده‌اند. خزانه‌داری آمریکا همچنین ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را نیز به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است. واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است.  جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند.  با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.  جمهوری اسلامی ایران تا کنون در سه گام گام از تعهدات خود کاسته است. تهران شهریورماه اجرای سومین گام از کاهش تعهدات خود را اعلام کرد.  اولین گام ایران در کاهش تعهدات، عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده  بود که در تاریخ هجدهم اردیبهشت اعلام شد. گام دوم روز شانزدهم تیر و با بیانیه‌ای دولت مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی از ۳.۶۷ درصد اجرا شد. گام سوم ایران برای کاهش و توقف برخی تعهدات ذیل برجام که از ۱۶ شهریور شروع شد، بیشتر مربوط به برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) از جمله توسعه و راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژها در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم بود.

پیشنهاد افشاگر پرونده استیضاح ترامپ برای ارتباط مستقیم با جمهوری‌خواهان

وکیل این مقام آمریکایی از پیشنهاد او برای ارتباط مستقیم با جمهوری‌خواهان حاضر در کمیته‌ اطلاعاتی سرپرست تحقیقات استیضاح خبر داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، مارک زید، وکیل این مقام آمریکایی اظهار کرد، این اقدام در واکنش به تلاش‌های جمهوری‌خواهان به رهبری دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا به منظور پی بردن به هویت این افشاگر که عضوی از جامعه اطلاعاتی آمریکا است، صورت گرفته است. زید در توییتر نوشت: جمهوری‌خواهان به دنبال پی بردن به هویت موکل ما بوده‌اند و این اقدام می‌تواند امنیت او و خانواده‌ه‌اش را در خطر قرار دهد. خبر پیشنهاد این افشاگر به جمهوری‌خواهان در حالی منتشر شده که دونالد ترامپ در اقدامی که از هنجارهای موجود در چنین پرونده‌هایی دور است، از او خواسته که هویت خود را افشا کند. ترامپ همچنین در مقابل کاخ سفید این افشاگر را از "افراد اوباما" دانست و گفت: هویت او باید افشا شود. وکیل این مقام آمریکایی اظهار کرد، پیشنهاد تازه او که خطاب به دوین نونس، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و از اعضای کمیته اطلاعات این مجلس مطرح شده، نشانگر تمایلش برای رسیدگی غیرجانبدارانه به شکایتش علیه ترامپ است. اندرو بَکِج، یکی دیگر از وکلای این مقام اطلاعاتی اظهار کرد: بگذارید کاملا روشن صحبت کنم. تمایل ما برای همکاری تغییر نکرده است. با این حال چیزی که به نظر ما توهین آمیز است و با آن مخالفیم، تلاش‌ برای افشای هویت این افشاگر است.

کد خبر 395672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.