تدوین اطلس الگوی کشت و نیاز آبی محصولات استان/کاهش زمان صدور مجوزات به ۴۸ ساعت

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: نیاز آبی، پتانسیل خاک و دیگر موارد تولید محصولات را بررسی کرده‌ایم همچنین قرار است میزان آبی هر منطقه را شرکت آب منطقه‌ای در اختیار جهاد قرار دهد که بدین ترتیب هر منطقه دارای اطلس الگوی کشت و نیاز آبی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرداد مرادمند عصر امروز -دوشنبه ۱۳ آبان‌ماه- در نشست خبری ویژه اعلام بسته حمایتی جهاد کشاورزی استان در راستای حمایت از فعالان کشاورزی و تولیدی، با تبریک ایام ربیع‌الاول و روز ۱۳ آبان، اظهار کرد: در خصوص سال زراعی گذشته بابت بارش‌های الهی شاکر هستیم که استان اصفهان هم مرهون این نعمات الهی شد و از خشکسالی ۱۰ ساله تا حدودی خارج شدیم.

وی با بیان اینکه کشاورزی استان سال زراعی قبل از نظر میزان تولید، تنوع کشت و کاهش سرانه بیکاری سال پررونقی بود، افزود: رونق بخش کشاورزی دیگر حوزه‌ها مانند حمل‌ونقل، کارگران زراعی و فصلی و صنایع تبدیلی و تکمیلی را هم با رونق روبرو می‌کند و امیدواریم این رونق امسال هم بیش از قبل باشد.

صدور مجوز احداث گلخانه محدود به دو استعلام شد

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه به منظور رونق تولید، حمایت از فعالان کشاورزی و تولیدکنندگان این حوزه بسته حمایتی با ۲۵ بند را تصویب کردیم، تصریح کرد: اولین موضوع این بسته توجه به طرح‌های احداث گلخانه‌ها به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب است که استعلامات این حوزه را به دو استعلام از اداره محیط زیست و شرکت آب منطقه‌ای محدود کردیم همچنین تشکیل پرونده و مجوز را به نظام مهندسی کشاورزی واگذار کردیم تا مجوزات گلخانه‌ها در کوتاهترین زمان صادر شود.

وی دومین بند این بسته حمایتی را تامین تسهیلات ریالی برای متقاضیان احداث گلخانه عنوان و اظهار کرد: نرخ بهره این تسهیلات ۶ تا ۹ درصد بسته به منطقه احداث طرح شامل برخوردار یا کم برخوردار است که این تسهیلات به صورت شناور به استان محول شده و محدودیتی برای مراجعه کنندگان از بابت تامین تسهیلات نداریم.

مرادمند در خصوص بند سوم این بسته حمایتی خاطرنشان کرد: حمایت از گسترش تولیدات سالم بر اساس روش gap یکی از اقدامات این دستگاه است در این روش تولید محصولات با عملیات مطلوب کشاورزی انجام می‌شود که همه مراحل از قبیل انتخاب زمین، روش کاشت، کنترل، سم‌پاشی و عملیات داشت تا برداشت را به صورت دستورالعمل درآوردیم تا در تولید محصولات پرکاربرد مانند سیب‌زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و غیره میزان سموم، فلزات سنگین و دیگر موارد کنترل شود.

ممنوعیت صدور مجوز پرورش بوقلمون رفع شد

وی در خصوص بند حمایتی در تولید دام،خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تولید دام در استان را به سمت تولید دام سبک مانند گوسفند و بز ببریم و با اصلاح نژاد و انتخاب نژادهای برتر پرتولید دامداری‌های صنعتی را ترویج کنیم و با پرداخت تسهیلات تولید شیر و گوشت را اقتصادی کنیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان ترویج تولید شترمرغ در مناطق شمالی و کویری استان را یکی دیگر از بندهای این بسته تشویقی دانست و افزود: تولید گوشت شترمرغ با کمترین میزان آب و کمترین سرمایه‌گذاری در مورد فضای فیزیکی پرورش امکانپذیر است همچنین ممنوعیت صدور مجوز برای پرورش بوقلمون را رفع کردیم چرا که چند سالی با ممنوعیت صدور مواجه بودیم اما ممنوعیت صدور مجوز مرغ گوشتی و تخم‌گذار به دلیل به خطر انداختن سرمایه‌گذاری‌های قبلی همچنان ادامه دارد.

وی آبزی‌پروری را از پتانسیل‌های خوب استان دانست و گفت: در حال حاضر تولید ماهی قزل‌آلا در شرق اصفهان با استفاده از آب شور از مناطق فریدونشهر و سمیرم پیشی گرفته است و در این زمینه علاقمند به سرمایه‌گذاری بهره‌برداران هستیم.

مرادمند با تاکید بر لزوم ایجاد تشکل‌های صنفی کشاورزی، اظهار کرد: در زمینه حمایت از تشکل‌های بخش کشاورزی به منظور تامین نقدینگی ارزان قیمت توسط صندوق حمایت از کشاورزی تمام تشکل‌ها می‌توانند عضو این صندوق شوند که دولت کمتر از ۵۰ درصد سهام این صندوق را دارد و بیشتر سهام مربوط به بخش خصوصی است که این تشکل‌ها می‌توانند با عضویت خود از این تسهیلات استفاده کنند.

وی با تاکید بر لزوم فراهم کردن ابزارهای با کیفیت کشاورزی، خاطرنشان کرد: در زمینه برخی اراضی ملی واگذار شده به بخش کشاورزی این امکان ایجاد شده است که اگر طرح موردنظر در زمان مناسب با سرمایه‌گذاری خوب صورت پذیرد تا ۹۰ درصد اجاره بهای زمین، تخفیف شامل حال کشاورزان شود.

بازسازی قنوات ضروری است

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص طرح‌های کشاورزی گفت: با صدور سند و وثیقه قرار گرفتن سند زمین اجرای طرح در بانک به شرطی موافقت می‌کنیم که ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی روی زمین انجام شده باشد در این صورت سند تفکیکی عرصه صادر می‌شود و تسهیلات لازم به طرح اختصاص می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه صدور مجوزات را به ۴۸ ساعت رساندیم، افزود: متقاضیان می‌توانند با ورود به سامانه مدارک خود را بارگذاری کرده و همه استعلامات هم در این سامانه از دستگاه‌ها دریافت می‌شود.

مرادمند بازسازی قنوات را به عنوان میراثی کهن ضروری دانست و اظهار کرد: در زمینه بازسازی قنوات کمک‌های بلاعوض می‌شود همچنین در زمینه توسعه شیوه‌ آبیاری‌های نوین تا ۸۵ درصد هزینه‌ها پرداخت می‌شود و سهم ۱۵ درصدی خودیاری افراد هم حساب می‌شود.

وی با اشاره به اختصاص تسهیلات نوسازی ادوات کشاورزی به فعالان این حوزه گفت: تسهیلات نوسازی ادوات با کارمزد ۱۵ درصدی اختصاص می‌یابد همچنین تسهیلات سرمایه در گردش ویژه تولید و صادرات به فعالان بخش کشاورزی از محل صندوق توسعه ملی واگذار می‌شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان از طراحی پرتال جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: در این پرتال جامع همه اطلاعات تخصصی برای فعالان و علاقمندان بارگذاری شده تا نیازی به مراجعه حضوری به این دستگاه نباشد.

نیاز آبی محصولات مختلف استان به روز شد

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی در راستای آموزش کشاورزان به تشکل‌های کشاورزی مدرس رایگان اختصاص می‌دهد، تصریح کرد: اطلاعات مالی و فنی ۴۱ فقره مجوز بدون نام طرح‌های کشاورزی که عمدتا در حوزه گلخانه‌ای و صنایع تبدیلی است در درگاه اینترنتی معاونت اقتصادی استانداری اصفهان به جهت مشارکت سرمایه‌گذاران بارگذاری شده است.

مرادمند با اشاره به اینکه اصفهان اولین استانی است که نیاز آبی محصولات مختلف تولیدی خود را به روز کرده است، افزود: نیاز آبی، پتانسیل خاک و دیگر موارد تولید محصولات را بررسی کرده‌ایم همچنین قرار است میزان آبی هر منطقه را شرکت آب منطقه‌ای در اختیار جهاد قرار دهد که بدین ترتیب هر منطقه دارای اطلس الگوی کشت و نیاز آبی خواهد شد.

وی در خصوص خریدهای تضمینی، توافقی و حمایتی گفت: خرید حمایتی حدود ۷ هزار تن گوجه فرنگی انجام شد و این محصول را به رب گوجه با ماندگاری دو ساله تبدیل کردیم همچنین در مورد سیب سمیرم با تولید ۲۴۰ هزار تن سیب درختی در این منطقه بخشی از محصول خریداری و به سردخانه‌ها منتقل شد تا در چند ماه آینده به بازار وارد شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، در خصوص رعایت الگو و سطح کشت، اظهار کرد: در استان مناطق خاصی به کشت سیب‌زمینی و پیاز اختصاص دارد و در هر منطقه‌ای امکان این امر نیست که سطح و میزان کشت را به کشاورزان اطلاع می‌دهیم همچنین دو هزار هکتار از زمین‌های شهرستان لنجان به دلیل همسطح بودن با رودخانه حالت غرقابی داشته و امکان کشت محصول دیگری به جز برنج در آنها وجود ندارد.

کمک‌های بلاعوض در ایجاد آبیاری‌های نوین اختصاص می‌یابد

وی با تاکید بر تشکیل کارگروه رفع تداخلات در استان، در ادامه پاسخ به خبرنگار ایمنا، گفت: این کارگروه به ریاست جهاد کشاورزی و حضور اداراتی چون ثبت اسناد، دارایی و امور اراضی به موضوع پلاک‌های دارای تداخل و زمین‌های ملی رسیدگی می‌کنند.

مرادمند با اشاره به اینکه ۱۲۸ هکتار از زمین‌های استان تحت پوشش آبیاری‌های نوین قرار گرفته است، افزود: امسال هم ۱۵ هکتار در دست اجرا داریم که چهار هکتار آن انجام شده، هشت هکتار در دست اجرا و مابقی در مراحل مطالعات و رسیدگی است که اعتبار مصوب آبیاری نوین در سال ۹۸ بالغ بر ۱۲۷ میلیارد تومان بوده است همچنین در این زمینه برای هر هکتار آبیاری قطره‌ای ۱۵ میلیون، بارشی ۱۲ میلیون و آبیاری کم فشار ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص داده‌ایم.

وی در خصوص سطح زیر کشت استان در گیاهان دارویی، گفت: ۷۵۰۰ هکتار سطح کشت گیاهان دارویی تا پایان سال ۹۷ بوده است همچنین برنامه توسعه‌ای برای یک هزار و ۵۸۰ هکتار در سال ۹۸ داریم.

کد خبر 395670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.