آزادسازی ۱۸ کیلومتر از مسیل‌های شهر بهارستان

مدیر پروژه بازگشایی مسیل های شهر بهارستان با اشاره به اجرای طرح بازگشایی مسیل های این شهر پس از بیست سال، اظهار کرد: از سال ۹۱ تا کنون ۱۸ کیلومتر از مسیل شهر بهارستان تا روستای کیچی برای پیشگیری از سیلاب و خسارات احتمالی ساماندهی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهنام هوایی، کارشناس شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان و مدیر پروژه بازگشایی مسیل های شهر بهارستان، امروز -دوشنبه ۱۳ آبان‌ماه- در بازدید خبرنگاران از طرح‌های پیشگیری از سیلاب شهر بهارستان، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های ۲۰ سال گذشته طرح بازگشایی مسیل‌های شهر بهارستان در خارج از این شهر بود زیرا شهرداری‌ها به علت محدودیت امکان هزینه برای اجرای پروژه خارج از محدوده شهری را ندارند، با وجود این امسال به رغم مشکلات، هم‌افزایی و همکاری در این زمینه بین نهادهای مختلف شهرداری، بخشداری، مدیریت بحران استانداری اصفهان شاهد بودیم و شرکت عمران بهارستان نیز طرح بازگشایی مسیل‌های خارج از شهر بهارستان را بر عهده گرفت.

وی افزود: شهرداری بهارستان در زمینه بازسازی، ترمیم و ساحل سازی مسیل‌ها اقدام کرده است و در نهایت مسیل‌ها از پادگان ۱۵ خرداد تا انتهای شهر بهارستان و روستای کیچی به سمت زه‌کش‌های شرکت آب منطقه ای بازگشایی شد و در حال بسترسازی است.

این کارشناس با بیان اینکه تفکیک وظایف نهادها در این زمینه، به اجرای پروژه در یک سال گذشته سرعت بخشید، ادامه داد: طرح آزادسازی مسیل‌ها طی ۲۰ سال گذشته دچار مشکلات قضایی بود؛ محدودیت‌های قانونی مانع از اقدامات اجرایی می‌شد، اما پیگیری‌های متعدد شرکت آب منطقه‌ای در سال‌های گذشته و تلاش شهرداری بهارستان و شرکت عمران بهارستان به یک وفاق استانی منجر شد تا این طرح به مرحله اجرا برسد.

هوایی با بیان اینکه با انجام این پروژه خطر وقوع سیلاب در بهارستان، روستای کیچی و قلعه شور به طور کامل برطرف شد، اظهار کرد: سیل و آب گرفتگی شهرها در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است زیرا توسعه‌های شهری و ساخت و سازها براساس ارزیابی‌های منطقه‌ای انجام نشده است، به طور مثال امسال شاهد آبگرفتگی و سیلاب در شهر خرم آباد و شیراز بودیم؛  روستای کیچی بهارستان نیز در سال‌های گذشته دچار سیلاب شده است.

وی خاطرنشان کرد: از بالادست مسیل بهارستان تا روستای کیچی حدود ۱۸ کیلومتر آزادسازی شده است که سیلاب فروردین ماه با دبی ۱۰ مترمکعب در این مسیل جریان یافت.

بهار امسال آبگرفتی و خسارت در بهارستان نداشتیم

همچنین داوود بحیرایی، شهردار بهارستان در این بازدید اظهار کرد: بارندگی‌های بهار امسال به دلیل برنامه‌ریزی‌های که در معاونت خدمات شهری و آتش‌نشانی صورت گرفت، آبگرفتی و خسارتی در شهر بهارستان نداشتیم.

وی افزود: از شهریورماه امسال نیز برنامه‌هایی را برای پیشگیری از سیلاب در دست اقدام داریم و آزادسازی مسیل‌ها در شهر بهارستان و روستای کیچی ادامه خواهد داشت.

شهردار بهارستان تصریح کرد: ادامه طرح به پیگیری‌های ویژه ای نیازمند است که در بخشداری انجام می‌شود.

ایجاد ۱۰ کیلومتر سیل بند در مسیر اصفهان-شیراز

در ادامه سعید استادی، معاون خدمات شهری شهرداری بهارستان با بیان اینکه شهرداری این شهر در راستای اجرای طرح هدایت و جمع‌آوری روان آب‌های شهری و جلوگیری از سیلاب اقداماتی داشته است، اظهار کرد: حدود ۱۰ کیلومتر در مسیر اصفهان- شیراز و پس از روستای کبوترآباد سیل بند ایجاد شده است.

وی افزود: این سیل بندها در مسیری احداث شده است که از ورود آب از سمت کوه‌های کلاه قاضی به سمت روستای قلعه شور جلوگیری می‌کند.

اجرای طرح‌های آبخیزداری در بهارستان ضروری است

همچنین مجتبی مهاجری، رییس پیمان شرکت عمران بهارستان (مجری طرح) در این بازدید اظهار کرد: نخستین مرحله طرح بازگشایی مسیل‌های شهر بهارستان بین سال‌های ۹۱ تا ۹۴ با اعتبار چهار میلیارد تومان انجام شد و از ابتدای امسال نیز حدود یک هزار و ۳۰۰ متر از طرح آزادسازی مسیل‌های بهارستان در دست اقدام است که هزار متر در بهارستان و ۳۰۰ متر در روستای کیچی با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اجرا می‌شود.

وی افزود: از ابتدای امسال ۶۰۰ متر از طرح پیشرفت کرده است و ۷۰۰ متر نیز تا پایان سال ساماندهی می شود.

مهاجری با بیان اینکه بحران اصلی این طرح به روستاها برمی‌گردد، ادامه داد: اگر آزادسازی انجام نشود احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه وجود دارد بر این اساس دهیاری‌ها و شهرداری‌ها باید این مسئله مورد توجه قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری و شرکت عمران بهارستان عمران هیچ دخالتی در روستاها نمی‌توانند داشته باشند اما باید برای پیشگیری از وقوع حادثه و خسارت به ویژه در روستاهای پایین دست بهارستان اقدام کرد.

مجری طرح بازگشایی مسیل‌های بهارستان با اشاره به ساماندهی مسیل در سه روستای پایین دست شهر بهارستان، افزود: چهار حلقه چاه جذبی نیز در جاده روستای قلعه شور حفر شده است که مشکل آبگرفتی در این مسیر را برطرف کرد. پروژه‌ای نیز برای ساماندهی و لوله‌گذاری در بالادست بهارستان در دست اجرا است که مبلغ قرار داد آن نیز بالغ بر دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است.

حفر ۸۰ چاه جذبی در بهارستان از ابتدای امسال

مهاجری در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای ذخیره روان‌آب‌های شهری پیش‌بینی شده است یا خیر؟ اظهار کرد: در سال‌های اخیر با اجرای چهار پروژه آبخیزداری در بالادست شهر بهارستان، دبی آب را از ۹ مترمکعب در ثانیه به ۳.۲ مترمکعب کاهش دادیم.

رئیس پیمان شرکت عمران بهارستان ادامه داد: چهار طرح آبخیزداری در بالادست بهارستان از سمت کوه‌های لارشتر قبل از بهارستان اجرا شده است که آب‌ها در این حوضچه‌ها مهار می‌شود.

وی گفت: یک طرح آبخیزداری نیز قرار بود در جنوب شرقی بهارستان محدوده معدن طلا ایجاد شود که به سبب کمبود اعتبار هنوز اجرا نشده است.

مهاجری با بیان اینکه در شهر بهارستان فرونشست زمین نداریم، گفت: یکی از سیاست‌ها و الزامات شهرداری و عمران بهارستان حفر چاه‌های جذبی است و امسال حدود ۸۰ چاه جذبی در این شهر حفر شده است.

رئیس پیمان شرکت عمران بهارستان اضافه کرد: تا زمانی که لایروبی و پاکسازی مسیل‌ها از نخاله‌ها انجام نشود همچنان احتمال خطر سیل وجود دارد که این مهم نیازمند توجه فرمانداری است.  

کد خبر 395661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.