طرح ساماندهی حریم و بستر رودخانه زاینده رود متوقف نشده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه یکی از راهکارهای پیشگیری از سیلاب، آزادسازی تصرفات و ساماندهی رودخانه ها است، گفت: مطالعات حریم و بستر یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان انجام و حدود ۵۰۰ کیلومتر آن ها لایروبی و ساماندهی شده است.

منصور شیشه فروش روز دوشنبه ۱۳ آبان در بازدید از طرح های پیشگیری از سیلاب شهر بهارستان در جمع خبرنگاران  در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه آیا طرح آزادسازی حریم و بستر رودخانه زاینده رود به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده است؟ اظهار کرد: هم اکنون این طرح در حال انجام است؛ در این رابطه جلسه ای با شرکت آب منطقه ای برگزار شد تا پیش از این عملیات ساماندهی حریم و بستر رودخانه با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان اجرایی شده و امسال نیز قرار است وزارت نیرو برای ادامه پروژه اعتبار مورد نیاز را تامین کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: طرح ساماندهی رودخانه ها با همکاری شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بنیاد مسکن در کمیته ساماندهی رودخانه با همکاری صنف کشاورزان اصفهان در حال اجراست  و تاکنون ۷۰ کیلومتر جاده سازی در حریم  رودخانه زاینده رود انجام شده است.

شیشه فروش ادامه داد: شرکت آب منطقه ای مطالعات تعیین حریم و بستر یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان را انجام  داده است.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان لایروبی شده است، افزود: ۸۰ کیلومتر از بستر رودخانه زاینده رود نیز لایروبی و ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی در حریم رودخانه آزادسازی شده است.

۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح پیگیری از سیل در بهارستان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های پیشگیری از سیل، آزادسازی تصرفات و ساماندهی رودخانه ها است، ادامه داد: انجام مطالعات طرح جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی قلعه شور تا روستای کیچی بهارستان از دو سال پیش تاکنون جزء برنامه‌های مدیریت بحران استان بوده است زیرا این منطقه مشرف به ارتفاعات بالادست است و در سال‌های گذشته وقوع سیلاب‌های ناگهانی و خساراتی را در این منطقه شاهد بودیم.

وی گفت: طرح مطالعاتی آب های سطحی و کنترل سیل به همت شهرداری بهارستان، شرکت پیمانکار "عمران بهارستان" با هدایت و همکاری شرکت آب منطقه ای در دوسال گذشته انجام شد، بخشی از طرح نیز بر عهده اداره کل منابع طبیعی  انجام می شود.

شیشه فروش افزود: اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان برای اجرای سه کیلومتر کانال هدایت آب‌های سطحی، لایروبی و طرح های پیشگیری سیل از بالادست قلعه شور تا روستای کیچی در کار گروه سیلاب مدیریت بحران استانداری مورد تایید قرار گرفته است که با همکاری شهرداری تا آخر سال به بهره برداری می رسد تا شهر بهارستان در برابر سیل ایمن شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه دستورالعمل جمع اوری آب‌های سطحی به شهرداری‌ها و دهیاری‌های سطح استان ابلاغ شده است، تصریح کرد: طرح تقویت و اجرای سیل بندها در روستاها نیز با هدف هدایت ایمن آب‌های سطحی و ذخیره سازی برای خشکسالی در دست اقدام است.  

وی خاطرنشان کرد: امسال اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ۲۸ پروژه آبخیزداری را با هدف پیشگیری از سیلاب با اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان در سطح استان اجرایی می کند؛ شرکت آب منطقه ای نی ساماندهی و آزادسازی حریم و بستر رودخانه ها را در دست اقدام دارد.

اجرای طرح هدایت آب‌های سطحی در ۸۷ شهر استان اصفهان

وی با بیان اینکه در استان استان ۱۰۷ شهر وجود دارد، ادامه داد: طرح هدایت آب‌های سطحی در ۸۷ شهر اجرا شده که در زمان خشکسالی استفاده می کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پیش بینی بارش های سیل آسا در برخی مناطق استان، گفت: در شهرهای ایمن به جهت استعداد بارش ضریب ایمنی شهرها را بالا می بریم، این طرح‌ها سبب می شود که بارندگی ها منجر به افزایش روان آب ها شود اما وقوع سیلاب و خسارات ناشی از آن را شاهد نخواهیم بود.

اصفهان جانشین تهران در مدیریت بحران است

شیشه فروش با اشاره به اینکه استان اصفهان معین هشت استان مجاور و منطقه دو تهران بزرگ است، خاطرنشان کرد: استان اصفهان جانشین تهران در مدیریت بحران است و قرار است مانوری عملیاتی در این زمینه بزودی اجرا شود؛ در اصفهان نیز شهرها را برای کمک رسانی مطلوب تر در زمان بحران معین یکدیگر قرار دادیم برای مثال  شهر بهارستان معین مناطق پنج و شش کلانشهر اصفهان است.

کد خبر 395641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.