آشنایی با روش‌ درمان انواع فوبیا

اگرچه ترس و فوبیا گاهی به جای یکدیگر استفاده می‌شود، اما این دو با هم متفاوت است؛ ترس افراد را در برابر خطر محافظت می‌کند اما فوبیا ارتباط واقعی با خطر ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افراد زیادی در دنیا به فوبیا مبتلا هستند. در این بیماری هنگامی که در موقعیتی خاص دچار ترس شدید و غیرمنطقی می‌شویم با اینکه می‌دانیم موردی برای اضطراب و ترس‌ وجود ندارد، نمی‌توانیم احساسات خود را کنترل کنیم؛ بروز علائم این بیماری ممکن است بسیار شدید باشد و عملاً زندگی‌ فرد را فلج کند. در ادامه با انواع فوبیا و بعضی از عوامل موثر در ابتلا به آن آشنا می‌شویم:

انواع فوبیا

تاکنون صدها فوبیای مختلف شناسایی شده‌ است و متخصصان آن‌ را در سه دسته تقسیم‌بندی می‌کنند؛ "اگورافوبیا" (Agoraphobia) به معنای اضطراب شدید در اماکن عمومی است که راه فراری برای آن وجود ندارد. فوبیای اجتماعی ترس و دوری از موقعیت‌های اجتماعی و فوبیای خاص، ترس غیرمنطقی از اشیا یا موقعیت‌های خاص را شامل می‌شود.

اگورافوبیا

واژه "آگورا" در یونان باستان به معنای میدان‌های عمومی و محل ملاقات است؛ فرد مبتلا به آگورافوبیا (Agoraphobia) از قرار گرفتن در مکان‌های عمومی می‌ترسد. این نوع اضطراب بیش از حد و ترس واقعی، به دلیل احساس نداشتن امکان فرار است. آگورافوبیا در زنان دو برابر  مردان وجود دارد و چنانچه در موارد شدید درمان نشود، ممکن است منجر به حبس‌ شدن فرد در خانه شود.

فوبیای اجتماعی

فردی که به فوبیای اجتماعی (Social Phobia) مبتلا است، نه تنها خجالتی بوده بلکه نسبت به نحوه عملکرد خود در یک موقعیت اجتماعی نیز احساس اضطراب و ترس شدید می‌کند. برای چنین فردی مهم است که آیا اقدامات او برای دیگران صحیح به‌ نظر می‌رسد؟ آیا دیگران قادر خواهند بود اضطرب او را تشخیص دهند؟ آیا در زمان صحبت کردن، کلمات بر زبان او جاری خواهد شد؟ از آنجا که فوبیای اجتماعی در صورت درمان‌ نشدن، باعث اجتناب از روابط اجتماعی می‌شود، می‌تواند تأثیر منفی زیادی بر روابط فردی و زندگی حرفه‌ای افراد داشته باشد.

کلاستروفوبیا (تنگنا هراسی)

"کلاستروفوبیا" (Claustrophobia) به معنای ترس غیرطبیعی از قرار گرفتن در فضاهای محصور است؛ فرد مبتلا به کلاستروفوبیا نمی‌تواند وارد آسانسور شود یا بدون اضطراب شدید از تونل عبور کند. ترس از خفه‌شدن یا گیر افتادن باعث می‌شود که شخص از مکان‌های کوچک گریزان باشد و اغلب به دنبال جستجوی روشهای ایمنی مانند باز کردن پنجره‌ها یا نشستن در نزدیکی در خروجی باشد. اگرچه انجام این کارها ممکن است وضعیت را برای فرد قابل تحمل کند، اما کمکی به درمان و تسکین ترس نمی‌کند.

زئوفوبیا (حیوان‌هراسی)

"زئوفوبیا" (Zoophobia) به معنای ترس از حیوانات خاص است که شامل ترس از عنکبوت (ophidiophobia) یا ترس از مار (ornithophobia)، ترس از پرندگان و یا ترس از زنبور می‌شود. چنین هراس‌هایی اغلب در کودکی بروز می‌کند و بعضی‌ اوقات با افزایش سن از بین می‌رود، اما ممکن است در بزرگسالی نیز ادامه یابد.

برونتوفوبیا (تندر هراسی)

واژه یونانی"bronte"به معنای تندر و برنتوفوبیا  (Brontophobia) به معنای ترس از تندر است؛ حتی اگر افراد مبتلا به برونتوفوبیا بدانند که تندر به آن‌ها آسیب نخواهد رساند، باز هنگام طوفان رعدآسا از  بیرون‌ رفتن خودداری می‌کنند. آن‌ها حتی ممکن است تا پایان‌ یافتن طوفان در خانه، پشت مبل یا داخل کمد پنهان‌ شوند. ترس غیرطبیعی از رعد و برق، استروبیا یا رعد و برق هراسی (astraphobia) نامیده می‌شود؛ این نوع هراس بین انسان‌ها و حیوانات مشترک است.  

آکروفوبیا (ترس از ارتفاع)

آکروفوبیا (Acrophobia) ترس بیش از حد از ارتفاع است که به صورت اضطراب شدید آشکار می‌شود. فرد مبتلا به این فوبیا با بالارفتن از پله‌ها یا نردبان نیز ممکن است دچار حمله شود؛ گاهی‌اوقات ترس آنقدر شدید است که فرد نمی‌تواند از جای خود حرکت کند. این نوع وحشت‌زدگی می‌تواند پایین آمدن بدون خطر از مکان‌های بلند را بسیار دشوار کند.

کارسینوفوبیا (سرطان‌هراسی)

افراد مبتلا به کارسینوفوبیا (Carcinophobia) با ترس غیر‎منطقی از بروز سرطان زندگی می‌کنند. هر ناراحتی جسمی برای آن‌ها علامتی از رشد توده بدخیم در بدن است. به عنوان مثال، سردرد برای آن‌ها نشانه‌ای از تومور مغزی است؛ شناخت‌ درمانی می‌تواند به کنترل زندگی این افراد کمک کند.

درمان فوبیا

حساسیت‌زدایی، فرایندی است که طی آن، افراد مبتلا به فوبیا به تدریج در معرض شرایطی شبیه به آنچه می‌ترسند قرار می‌گیرند. با گذشت زمان و با ایجاد اعتماد به نفس، ترس افراد کم‌تر می‌شود. این شیوه اغلب با گفتار درمانی همراه است و به مبتلایان کمک می‌کند ذهنیت خود را تغییر دهند. از آن‌ها خواسته می‌شود الگوهای واکنشی جدیدی را برای موقعیت‌های هراس‌آور ایجاد کنند؛ خبر خوب اینکه این روش در درمان ۹۰ درصد مبتلایان کمک می‌کند.

کد خبر 395624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.