راهکارهای موثر برای درمان کاهش تراکم استخوان‌ها

اغلب افراد با افزایش سن دچار کاهش تراکم استخوان‌ها می‌شوند که با راهکارهای موثر مانند ورزش، رژیم غذایی مناسب و مصرف بعضی داروها می‌توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در این بیماری استحکام استخوان‌ها کاهش می‌یابد، در نتیجه آن‌ها بسیار نازک شده و به راحتی می‌شکنند. اگرچه بیماری "استئوپنی" با کاهش استحکام استخوان‌ها همراه است، اما این تغییر به قدری نیست که فرد به پوکی استخوان مبتلا شود؛ چنانچه استخوان‌ها به مرور زمان نازک‌تر شوند، استئوپنی ممکن است به پوکی استخوان (osteoporosis) تبدیل شود. خبر خوش اینکه بعضی از شیوه‌های درمانی و عادات سالم به تقویت استخوان‌ها کمک کرده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

ورزش

استخوان‌ها نیز مانند ماهیچه‌ها، در صورت استفاده بیشتر، قوی‌تر می‌شوند. بهترین حرکات برای تقویت استخوان‌ها، تمرینات قدرتی است که بدن را مجبور به حرکت در مقابل گرانش زمین می‌کند؛ این ورزش‎ها شامل راه‌رفتن، بالارفتن از پله‌ها و بلندکردن وزنه است. از دیگر راهکارهای موثر برای استحکام استخوان‌ها، پرهیز از سیگار کشیدن است. نتایج بررسی‌های محققان نشان داده است که بین سیگار کشیدن و تراکم کمتر استخوان‌ها، ارتباط مستقیمی وجود دارد.

رژیم غذایی سالم

افراد برای داشتن استخوان‌های قوی، به یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D نیاز دارند؛ محصولات لبنی مانند ماست، شیر کم‌چرب و پنیر، سبزیجات سبز نظیر کلم بروکلی و ماهی‌های ساردین و سالمون، منابع خوب کلسیم است. همچنین اگر افراد هر روز چند دقیقه را در بیرون از منزل و زیر نور خورشید سپری کنند، حداقل مقداری از ویتامین D مورد نیاز آن‌ها تامین می‌شود. علاوه بر این بعضی غذاها مانند غلات و لبنیات به‌طور طبیعی دارای ویتامین D است. روغن‌ کبد ماهی، جگر گاو، زرده تخم‌مرغ، غلات غنی‌شده صبحانه، آب‌میوه‌ها و مارگارین نیز منابع خوب این ویتامین امحسوب می‌شود.

کاهش مصرف نمک و کافئین

ممکن است مصرف نمک و کافئین باعث شود بدن، کلسیم  بیشتری را از دست بدهد؛ همچنین مصرف قهوه و نوشابه‌های کافئین‌دار با بیماری استئوپنی ارتباط دارد. بنابراین به منظور پیشگیری از کاهش تراکم استخوان‌ها توصیه می‌شود افراد مصرف این مواد غذایی را کاهش دهند و به‌جای آن دم‌نوش‌های بدون کافئین بنوشند. بررسی برچسب‌های مواد غذایی بسته‌بندی شده می‌تواند به تشخیص مقدار نمک مصرفی در یکماده غذایی کمک ‌کند.

مصرف دارو

در بعضی موارد، به خصوص اگر استخوانی قبلاً شکسته باشد، پزشک ممکن است برای کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان و جلوگیری از شکستگی‌های بیشتر، دارو تجویز کند. داروهایی مانند بیس‌فسفونات  که روند طبیعی شکستگی استخوان‌ها را در بدن کاهش داده و باعث افزایش تراکم آن‌ها می‌شود، تری‌پاراتید که مانند هورمون تولید شده در غدد پاراتیروئید عمل کرده و در ساخت استخوان‌های جدید موثر است و رالوکسیفن که داروی پیشگیری و درمان پوکی استخوان است و یا شیوه هورمون‌درمانی که معمولا به دلیل افزایش احتمال لخته‌شدن خون در پاها و ریه‌ها  به‌ندرت استفاده می‌شود، می‌تواند استئوپنی را درمان یا از پوکی استخوان جلوگیری کند. البته هر یک از این داروها و روش‌ها خطرات و عوارض جانبی احتمالی خود را دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود قبل از مصرف آن‌ها با پزشک مشورت شود.

کد خبر 395621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.