روش‌های طبیعی برای سالم نگه‌داشتن کلیه‌ها

کلیه‌ها سطوح اسیدیته، نمک و پتاسیم بدن را تعدیل کرده و نقش موثری در تنظیم فشار خون افراد دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلیه‌ها اعضای حیاتی به اندازه مچ دست بوده که در انتهای قفسه سینه، در هر دو طرف ستون فقرات قرار دارند؛ مهم‌ترین وظیفه آن‌ها تصفیه مواد زائد، آب اضافی و سایر ناخالصی‌های خون است. این مواد زائد در مثانه ذخیره شده و سپس از طریق ادرار اخراج می‌شود. همچنین کلیه‌ها مسئول فعال‌شدن شکلی از ویتامین D هستند که به جذب کلسیم توسط بدن، ساخت استخوان‌ها و تنظیم عملکرد عضلات کمک می‌کند. از این‌رو  حفظ سلامت این عضو حیاتی برای سلامت عمومی بدن اهمیت زیادی دارد. با سالم بودن کلیه‌ها، بدن مواد زاید را به‌خوبی تصفیه کرده و هورمون‌هایی برای عملکرد مناسب خود تولید می‌کند. در ادامه با روش‌های طبیعی برای حفظ سلامت کلیه‌ها آشنا می‌شویم:

پرهیز از  مصرف داروهای خاص

مصرف بیش از حد داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، به کلیه‌ها آسیب می‌رساند. علاوه بر این استفاده طولانی‌مدت از مهارکننده‌های پروتون پمپ (PPIs) که برای درمان زخم معده یا رفلکس معده تجویز می‌شود، می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری مزمن کلیه شود. بنابراین این داروها باید تنها در صورت نیاز و طبق صلاحدید پزشک مصرف شود. مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها نیز ممکن است به کلیه‌ها آسیب برساند؛ بعضی از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها مانند پنی‌سیلین‌ها، سولفونامیدها و سفالوسپورین‌ها، مشکلات بیشتری برای افراد به همراه دارد.

خودداری از مصرف مکمل‌های گیاهی

بعضی از مکمل‌های گیاهی نیز ممکن است به کلیه‌ها آسیب برساند؛ این محصولات به ویژه برای مبتلایان به بیماری‌های کلیوی مضر است، زیرا احتمال دارد وضعیت بیماران را بدتر کنند و یا بر نحوه عملکرد بعضی از داروها تاثیر بگذارد. بنابراین توصیه می‌شود افراد قبل از مصرف هر گونه مکمل گیاهی با پزشک خود مشورت کنند.

مصرف غذاهای سالم

یک رژیم غذایی مضر می‌تواند منجر به فشار خون بالا، چاقی، دیابت و سایر بیماری‌های کلیوی شود. از آنجا که یک غذاهای سالم حاوی مقادیر زیادی سبزیجات، میوه‌ها و دانه‌های کامل است، نقش مهمی در سالم نگه‌داشتن کلیه‌ها دارد. یکی از مواد غذایی مضر برای کلیه‌ها نمک است؛ این ماده معدنی به شیوه‌های مختلفی بر سلامت افراد تاثیر می گذارد. همچنین مقادیر زیاد نمک باعث افزایش احتمال ابتلا به فشار خون بالا می‌شود که علت معمول بیماری‌های کلیوی و سنگ‌های کلیه است.

نوشیدن آب کافی

این نوشیدنی گوارا به رسیدن مواد مغذی حیاتی به کلیه‌ها و انتقال مواد زائد به مثانه کمک می‌کند. در صورت مصرف‌نکردن آب کافی، فیلترهای کوچک داخل کلیه‌ها کاملاً بسته شده و این امر به سنگ کلیه و عفونت منجر می‌شود. حتی کم‌آب شدن اندک بدن، در صورت وقوع مکرر می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند. به منظور حفظ سلامت کلیه‌ها مصرف چهار تا ۶ فنجان آب در روز به طور معمول مناسب است؛ نیاز بدن به این مایع حیاتی در هنگام ابتلا به بیماری و بیرون بودن از منزل در فصول گرم سال بیشتر می‌شود.

کد خبر 395620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.