استفاده از تکنولوژی و فناوری جدید در پردازش مدیریت پسماند

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: کارخانه پردازش پسماند و تولید کود آلی طی یک برنامه منظم توسعه پیدا کرده که در این راستا طرح خطوط جدید با امکانات بهبود یافته در آینده به بهره برداری خواهد رسید.

 محمد صادقی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به آن که ابزارهای فناورانه در کنار آموزش تخصصی می­‌تواند مسیر مدیریت پسماند را بهینه سازی و زمینه تحقق چشم اندازهای کوتاه مدت و بلندمدت سازمان را فراهم کند، بنابراین رویکرد متمرکز بر یک بخش نبوده و هر دو بخش آموزش، فرهنگسازی، توسعه تکنولوژی و فناوری­‌ها را مکمل هم می­‌دانیم.

وی با اشاره به فعالیت­‌های فرهنگی و آموزشی این سازمان تصریح کرد: در حوزه آموزش ورود سازمان به طور تخصصی بوده است، به این ترتیب که پس از اولویت بندی موضوعات مخاطب‌­ها بر اساس نقش اجتماعی طبقه بندی شده و ابزار و تکنیک آموزشی مناسب برای آن­ها پیش بینی شده است و با همین رویکرد تولیداتی را تهیه و عرضه می­‌کنیم.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به تولیدات آموزشی تهیه شده در این راستا، تصریح کرد: کتاب آموزشی ویژه کودک، موشن گرافیک، اینفوگرافیک، فیلم کوتاه، بروشور آموزشی، پوستر و طراحی و ساخت شخصیت بازیافت، بخشی از تولیدات آموزشی سازمان در این زمینه است که در اختیار مخاطبان قرار می‌­گیرد و با طراحی فرآیندهایی مانند مسابقه و نظرسنجی بازخوردهای آن نیز در طول زمان دریافت و مورد سنجش قرار می­ گیرد.

وی با اشاره به رویکرد این سازمان به منظور بهره برداری بیشتر از تکنولوژی در زمینه مدیریت پسماندها، افزود: علاوه بر تقویت زیرساخت­‌های تفکیک از مبدأ مانند جعبه­‌های ایمن مخصوص جزء ویژه پسماندهای خانگی، مخازن کارتن پلاست، فلزی و...  که با هدف ارتقای شاخص مشارکت در جداسازی پسماندها صورت گرفته، کارخانه پردازش پسماند و تولید کود آلی طی یک برنامه منظم توسعه پیدا کرده که در این راستا طرح خطوط جدید با امکانات بهبود یافته در حال احداث است.

صادقی ادامه داد: ساماندهی شیرابه از طریق طراحی لندفیل استاندارد و لاگون­ های مناسب شیرابه، فعالیت­ های پژوهشی و طراحی در زمینه راه اندازی اولین پسماند سوز بیمارستانی، هاضم بیهوازی و پیرولیز از جمله پروژه ­هایی است که در حوزه طراحی و اجرای تکنولوژی­ ها جهت اجرا در حال بررسی است.

وی با تأکید بر استفاده از دانش و تخصص بومی، گفت: اغلب این پروژه‌­ها در اعلام فراخوان برای مشارکت پیمانکاران بومی اجرا شده و تمرکز بر این است که ضمن بهره­‌مندی از توان داخلی بتوانیم با حداقل هزینه هر پروژه را به سرانجام برسانیم.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در نهایت مشارکت شهروندان را راهگشای همه طرح‌­ها و برنامه‌­های سازمان مدیریت پسماند عنوان کرد و گفت: بدیهی است این زیرساخت ­ها زمانی عملکرد مطلوب خواهد داشت که پسماندها به درستی در مبدأ تفکیک شده و هر یک در مسیر پردازش خود قرار بگیرند و تحقق این اتفاق نیز منوط به مشارکت شهروندان چه در نقش یک بانوی خانه دار، چه در نقش دانش ­آموز و دانشجو و چه در نقش فرد شاغل در بخش دولتی یا خصوصی خواهد بود.

کد خبر 395586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.