۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
دختران از کودکی ورزش کنند

یک متخصص زنان و زایمان چرایی لزوم ورزش کردن بانوان را تشریح کرد.

فاطمه بحرینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از ارکان جامعه پویا و سالم، بانوان هستند و چنانچه فرهنگ ورزش کردن از همان کودکی در زندگی آن‌ها نهادینه شود، سلامت جسمی و روحی زنان جامعه ما تضمین می‌شود.

وی افزود: چنانچه بانوان بخواهند از نظر روحی و جسمی سالم باشند باید حتما ورزش را در برنامه فعالیت‌های روزانه قرار دهند، ورزش و فعالیت‌های بدنی اثر درمانی دارد و می‌تواند از بروز بیماری‌های روحی و جسمی به خصوص سرطان‌ه پیشگیری کند. 

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی یک زن فرآیند زایمان است، تصریح کرد: چنانچه فرهنگ ورزش کردن از همان کودکی در زندگی بانوان نهادینه شود این افراد لگن‌های ورزیده‌ای داشته و در هنگام زایمان بسیاری مشکلات را نخواهند داشت.

بحرینی خاطر نشان کرد: فرهنگ ورزش کردن در دختران ما باید از سن کودکی و در دوران بلوغ و شکل‌گیری لگن آغاز شود و صرف اینکه فرد در دوران حاملگی راه رفته یا فعالیت بدنی داشته باشد، کفایت نمی‌کند زیرا در زمان رشد لگن این استخوان باید فراخ شود و چنانچه فرم استخوانی شکل بگیرد امکان تغییر در فرم آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: چاقی و اضافه وزن نیز از دیگر مشکلات مانع زایمان طبیعی است، زیرا بافت نرم چاقی موجب زایمان سخت می‌شود، بنابراین داشتن اندامی با شاخص توده بدنی متناسب که وزن سلامت هر فرد است موجب می‌شود تا خانم باردار راحت‌تر زایمان کند.

این متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: چاقی یکی از فاکتورهای خطر برای سرطان رحم، تخمدان و سینه است و چنانچه فردی چاق باشد ریسک سرطان رحم در او نسبت به فرد عادی پنج برابر می‌شود، از طرفی ابتلا به بیماری دیابت در افراد چاق احتمال بیشتری دارد و ابتلا به دیابت نیز ریسک ابتلای به سرطان رحم را بالاتر می‌برد.

بحرینی افزود: بنابراین یک فرد چاق دیابتی چندین برابر فرد سالم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان رحم را داشته باشد، از طرفی چاقی عامل مستعد کننده سرطان سینه نیز هست زیرا موجب می‌شود تولید هورمون‌های آندروژن مستعد کننده سرطان پستان در بدن افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه سیاستگذاری‌های نظام سلامت کشور در زمینه نهادینه‌سازی و ترویج فرهنگ ورزش کافی نیست، عنوان کرد:  با توجه به اعتقادات ما ورزش بانوان در محیطی محفوظ و محدود انجام می‌شود در حالی که زیرساخت‌های کافی برای ورزش بانوان  فراهم نیست، فراهم نبودن زیرساخت‌های کافی موجب شده تا چنانچه یک خانم بخواهد به اندازه کافی ورزش کند مجبور به پرداخت هزینه بالایی به ورزشگاه‌ها و سالن‌های بدنسازی باشد.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: در صورتی که در کشورهای پیشرفته ورزشگاه‌های مناسب، بزرگ و کاملی وجود دارد که هزینه آن را شهرداری‌ها از مبلغ عوارضی دریافتی، پرداخت و مردم به صورت رایگان از این امکانات استفاده می‌کنند.

کد خبر 395567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.