چگونه قدرت را در خانواده‌ها تقسیم‌بندی کنیم؟

دکترای مشاوره و زوج درمانی روش های درست تقسیم قدرت در خانواده را تشریح کرد.

روناک ‌عشقی ‌در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهمیت اقتدار والدین در خانواده، اظهار کرد: قدرت یکی از عناصر مهم زندگی در ساختار خانواده است و این ویژگی باید ‌در بین همه اعضای خانواده وجود داشته باشد، اما سلسله مراتب ‌و ‌نحوه تقسیم آن باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه در خانواده سالم توزیع قدرت متعادل است، اضافه کرد: باید توجه داشت که قدرت در خانواده به معنای میزان مسئولیت پذیری است، در واقع فردی که وارد بحث قدرت می‌شود علاوه بر تصمیم‌گیری ‌در اجرای امور زندگی ‌هم همکاری بیشتری دارد.

این دکترای مشاوره و زوج درمانی‌ با بیان اینکه اگر قدرت ‌به اشتباه در دست ‌فرزند خانواده قرار گیرد و ‌از عهده آن بر نیاید، آسیب ‌زا خواهد بود، ادامه داد: از این رو به والدین ‌توصیه ‌می‌شود که ‌به فرزندان اجازه دهند که ‌در جایگاه خودشان باشند و تنها با آنها مشورت کنند.

وی با بیان اینکه باید در کانون ‌خانواده در سلسله مراتب قدرت، فرزندان پایین‌تر از والدین ‌باشند، تصریح کرد: در خانواده باید همه افراد حق اظهار نظر داشته باشند، با این کار عزت نفس افراد حفظ می‌شود.

عشقی با بیان اینکه چهار الگوی اصلی برای تقسیم بین زوجین تعریف شده است، افزود: الگوی مردسالار، الگوی زن سالار، الگوی برابر و دموکراتیک و الگوی خودمختار الگوهای تعریف شده در این زمینه است.

وی ادامه داد: انتخاب الگوی قدرت در هر خانواده‌ای ‌به ‌شرایط فرهنگی، مذهبی ‌و نقش‌های جنسیتی زوجین ‌بستگی دارد، در گذشته مردان بیشتر نقش نان آور خانواده و انجام  ‌کارهای فیزیکی و فنی را داشتند و بانوان در منزل کارهای تغذیه‌ای، نگهداری از بچه، حفظ سلامت روانی ‌و تامین بعد عاطفی ‌خانواده را انجام می‌دادند.

دکترای مشاوره و زوج درمانی با بیان اینکه امروزه با افزایش سطح تحصیلات زن و شوهر نقش هر کدام در زندگی متفاوت شده است، ادامه داد: در این زمینه دیده شدن هر یک از اعضای خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ‌با اشاره به اینکه استفاده از ابزار خشم برای نشان دادن قدرت در خانواده کار نادرستی ‌است، اظهار کرد: پژوهش‌ها نشان می ‌دهد که الگوی مردسالار و زن سالار در خانواده باعث می‌شود که در طولانی ‌مدت یک نفر مسئولیت ‌زیاد و تصمیم گیری‌ها را بر عهده داشته باشد و نفر دیگر خود را منفعل و بی مسئولیت می‌داند و از  از انجام کارهای مهم کناره گیری می‌کند.

عشقی گفت: در الگوهای آسیب‌زا تا زمانی که سلطه پذیری نباشد ‌سلطه‌گری هم وجود ندارد، باید زوجین سعی کنند تا حدودی هم مستقل باشند ‌و ‌بعضی کارها را خودشان ‌انجام دهند ‌و انجام امور را فقط ‌به همسرشان واگذار نکنند، این اتفاق باعث می‌شود که آنها از انجام کارها و پذیرش مسئولیت در زندگی شانه خالی ‌نکنند.

وی ‌با ‌تاکید بر اینکه گاهی ‌اوقات بعضی رفتارها و الگوهای آسیب زا و ‌تکراری افراد در روابط روزمره به دلیل کسب قدرت است، گفت: اگر زوجین ‌ شاهد رفتارهای غیرعادی همسرشان باشند باید ‌الگوی ‌برابری قدرت در خانواده را بررسی کنند و  اگر این برابری نبود لازم است ‌که به همسر در زمینه‌هایی ‌که توانایی ‌دارد قدرت تصمیم گیری دهند و نظر او را در زمینه‌های مختلف جویا شوند؛ این شیوه رفتاری همسران ‌و بها دادن و احترام گذاشتن به نظر همدیگر از بروز رفتارهای آسیب زا در زندگی مشترک ‌پیشگیری می کند.

کد خبر 395565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.