افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران موجب هراس آمریکا شده است

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: از منظر سیاسی تسخیر لانه جاسوسی امری درست بود. از دیدگاه حقوق بین الملل این اقدام قابل بررسی است اما در دنیایی که سیاست بر حقوق برای تحلیل یک واقعه اولویت دارد، تکیه صرف بر اصول حقوق بین‌الملل نمی تواند راهگشا باشد.

بشیر اسماعیلی در مورد دلایل بی اعتمادی ایران به آمریکا و تسخیر لانه جاسوسی به خبرنگار ایمنا گفت: بی اعتمادی نسبت به آمریکا ریشه ای عملگرایانه و مبتنی بر تجربیات تاریخ معاصر دارد. همانطور که مقام معظم رهبری در سخنرانی خود به مناسبت ۱۳ آبان اشاره کردند، پیشینه دشمنی آمریکا با ایران به طور عمده به کودتای ۲۸ مرداد بر می گردد که طی آن یک دولت مردمی با توطئه آمریکا و انگلیس ساقط شد و رژیمی مستبد و دست نشانده سر کار آمد. ۱۳ آبان نقطه عطفی در یادآوری ضربات تاریخی متعددی است که ایالات متحده در راستای مطامع خود بر ایران وارد ساخته است.

وی ادامه داد: آمریکا بدون توجه به حقوق بین الملل از برجام خارج شد و توافقی هفت جانبه را بی اثر ساخت. خود برجام نیز در راستای کند کردن روند دستیابی مشروع ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای تنظیم شد. با این حال رئیس جمهور آمریکا حتی همین مقدار از توافق با ایران را تاب نیاورد و هم راستا با لابی سعودی و صهیونیسم به اعمال فشار همه جانبه علیه ایران مبادرت کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: می توان افزایش کم سابقه نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مدیترانه، دریای سرخ و خلیج فارس را موجب هراس آمریکا و متحدانش دانست. آمریکا خواستار وجود قدرت هایی وابسته همچون عربستان در غرب آسیا است که هیچ استقلالی در سیاست خارجی نداشته باشند. استقلال عمل ایران در سیاست منطقه ای خود مغایر با گرایشات هژمونیک آمریکاست.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: سیزده آبان هیمنه آمریکا را هدف قرار داد. یکی از ملزومات سلطه در جهان، به وجود آوردن وجهه‌ای رعب‌انگیز از خود است تا دیگر کشور ها را وادار به تبعیت کند. در جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، این وجهه خدشه دار شد. ساقط کردن پهپاد آمریکا در ماه های اخیر نیز آثاری مشابه واقعه سیزده آبان از خود بر جا گذاشت. ایران از معدود کشور هایی است که چهار دهه بدون واهمه در شعار و عمل به وجهه آمریکا در جهان حمله کرده است.

وی در رابطه با تسخیر سفارت آمریکا از منظر حقوق بین الملل یادآور شد: این واقعه باید از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد. از منظر سیاسی تسخیر لانه جاسوسی امری درست بود. از دیدگاه حقوق بین الملل نیز این اقدام قابل بررسی است اما چنانچه گفته شد آمریکا خود ناقض بزرگ حقوق بین الملل است که خروج از برجام نمونه متاخر آن است. در دنیایی که سیاست بر حقوق برای تحلیل یک واقعه اولویت دارد، تکیه صرف بر اصول حقوق بین‌الملل نمی تواند راهگشا باشد.

کد خبر 395554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.