خروج ظریف، عصبانیت نمایندگان

انعکاس اظهارات مقام معظم رهبری در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان، بررسی خطرات بی‌رمقی بین جریان‌ها و فضای سیاسی کشور و بررسی حواشی حضور محمدجواد ظریف در مجلس شورای اسلامی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه ۱۳ آبان ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تسخیر سفارت؛ ۴۰ سال بعد» به مناسبت سالروز تسخیر لانه جاسوسی به بررسی اشغال سفارت امریکا پرداخت و نوشت:۱۳ آبان ۱۳۵۸؛ زمانی که سفارت امریکا در تهران اشغال شد، کاردار ایالات متحده در وزارت خارجه ایران بود؛ همانجا ماند و اتاق وزارت شد دفتر سفارت. بروس لینگن هرگز به سفارت برنگشت و گرچه سال‌ها بعد در مصاحبه‌ای آرزو کرد به ایران برگردد اما دعا کرد روزی که روابط ایران و امریکا از سر گرفته شد، سفارتخانه سوخته و خاکستر شده باشد تا دیپلمات‌های امریکایی مجبور باشند به‌جایی کوچک‌تر بروند که در مرکز شهر و آنقدر در چشم نباشد.

سفارتی که در دهه ۲۰ شمسی خریده و ساخته شد و به آن می‌گفتند «دبیرستان هندرسون» چون با نمای آجری قرمز خود هیچ جذابیتی نداشت و بی‌شباهت به دبیرستان‌های حومه شهرهای امریکا نبود. البته آن زمان آنجا مرکز شهر نبود، بعداً افتاد وسط تهران. حداقل در تهران نه چنین نیتی بود که سفارت را به آتش بکشند و نه قصدی وجود داشت که تغییر کاربری دهند حتی وقتی محسن رفیق‌دوست وزیر سپاه شد و خواست سفارت امریکا را وزارت سپاه کند با این انذار امام خمینی(ره) روبه‌رو شد که «برای چه می‌خواهی به آنجا بروی؟ مگر ما قرار است هزار سال با امریکا رابطه نداشته باشیم؟»

سفارت سابق ایالات متحده در تهران در ۴۰ سال اخیر تبدیل شد به نماد؛ در وجه ایدئولوژیک آن «لانه جاسوسی» که هرساله مراسم راهپیمایی استکبارستیزی روبه‌روی آن برگزار می‌شود و سخنرانانش هم تسخیرکنندگان ۴۰ سال قبل نیستند؛ ناطقانی هستند که گرچه اسم دانشجویان دیروز پیرو خط امام را نمی‌برند اما رسمشان را پاس می‌دارند. سفارتی که در دیوارنگاره‌های جدیدش هم نشانی از بالاروندگان دیوار در ۱۳ آبان ۵۸ نیست؛ زنگارهای ۴۰ ساله بر قفل روابط دو کشور جای نگاره‌های تسخیر ۴۰ سال قبل و ایدئولوژی جای تاریخ را گرفته. در دیوارهای امروز پهپاد امریکایی سقوط کرده دیده می‌شود اما دانشجوی ضد امریکایی صعود کرده بر فراز سفارت نه. دیوارها تابلوهای تاریخ‌اند.

در جنگ دوم جهانی نقاشان انگلیسی مأمور شدند تا بناهای ویران شده را به تصویر بکشند. پس از جنگ تعدادی از این ویرانه‌ها به شکل اولیه خود بازسازی شدند؛ برخی‌شان به شکلی کاملاً متفاوت. برخی از این بناهای ویران اما همان‌طور دست‌نخورده و ویران‌شده باقی ماندند فقط برای یک چیز که «خاطره جنگ را همیشه زنده نگاه دارند.» ۳۰ سال پیش دیوار برلین فروریخت اما به ابتکار مقامات آلمان، بخشی از آن به طول بیش از یک کیلومتر، به‌عنوان یادگاری برای موزه تاریخ حفظ شد که حالا یکی از جاذبه‌های گردشگری برلین شده و «گالری بخش شرقی» بزرگ‌ترین گالری هنری روباز جهان است.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گفتمان‌سازی آخرین فرصت جریان‌های سیاسی» به بررسی خطرات بی‌رمقی بین جریان‌ها و فضای سیاسی کشور  پرداخت و نوشت: فضای سیاسی کشور و به نوعی انتخابات پیش‌رو امروزه یکی از مهم‌ترین مسائل بین ‌جریان‌های سیاسی و نخبگان کشور است. بارها روزنامه‌ها و رسانه‌های مختلف در مصاحبه‌ها و گزارش‌های خود تاکید کرده و هشدار داده‌اند که انتخابات پیش‌رو شاید به دلیل بی‌رمقی احزاب و جریان‌های سیاسی یکی از متفاوت‌ترین انتخابات باشد. دلیل این امر نیز به عدم گفتمان‌سازی و تغییر در برنامه‌ها و استراتژی‌های کارآمد از سوی دو جریان و جناح سیاسی مطرح در کشور است.

درواقع بدنه و سرمایه اجتماعی این دو حزب سیاسی طی این سال‌ها به خاطر عملکرد و عدم پاسخگویی آنها به مطالبات، از آنها ناامید شده و به نوعی می‌توان گفت در حال عبور از این دو جریان هستند که این خود یکی از مهم‌ترین خطرات و آفت‌های هر جناح سیاسی است. همین عوامل نیز باعث شده است که نخبگان سیاسی نیز بارهای دراین‌باره هشدار دهند و خواهان گفتمان‌سازی و فضای باز بیشتری برای ایجاد تحول و تغییر در فضای سیاسی درونی و همچنین کشور باشند. اما با وجود آنکه جریان‌های سیاسی این رکود و رخوت را درک می‌کنند و می‌دانند دیگر نمی‌توان با این فرمان جلو رفت اما همچنان برای گذار از این دوران چاره‌اندیشی نکرده‌اند.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اگر مسئولان ساده‌لوحی کرده و به مذاکره می‌رفتند راه برای فشارهای بیشتر آمریکا باز می‌شد» به انعکاس اظهارات مقام معظم رهبری در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان پرداخت و نوشت:حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی روز گذشته و در آستانه ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در دیدار هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان سراسر کشور، نسل جوان پرتوان، پر نشاط و پر انگیزه را نعمتی بزرگ و ذخیره‌ای ارزشمند برای ایران خواندند و با اشاره به استمرار خصومت عمیق امریکا با ملت ایران از کودتای ۱۳۳۲ تاکنون تاکید کردند: امریکای گرگ‌صفت البته ضعیف‌تر اما وحشی‌تر و وقیح‌تر شده است و در مقابل، جمهوری اسلامی ایران با دفاع مقتدرانه و منع مستدل مذاکره، راه نفوذ و ورود مجدد امریکا به کشور را سد کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین «رونق تولید» را کلید حل مشکلات اقتصادی مردم از جمله گرانی، تورم و کم شدن ارزش پول ملی خواندند و افزودند: نباید همچنان که مدتی بیهوده منتظر برجام ماندیم حالا در انتظار اقدامات اروپایی‌ها یا مسائل دیگر معطل بمانیم بلکه باید به داخل دل ببندیم و همه توان را برای رونق تولید به‌کار گیریم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را سرآغاز دشمنی آشکار شیطان بزرگ با ملت ایران خواندند و افزودند: امریکایی‌ها با آن کودتا، حتی به دولت مصدق که به آنها اعتماد کرده بود رحم نکردند و با ساقط کردن دولت ملی، دولتی وابسته، فاسد و دیکتاتور را روی کار آوردند و به این شکل بزرگترین دشمنی ممکن را در حق ملت ایران انجام دادند. ایشان افزودند: دولتی که با کودتا سرنگون شد، در واقع چوب اعتماد به شیطان بزرگ را خورد و امریکایی‌ها به‌واسطه رژیم پهلوی بر نیروهای مسلح، نفت، سیاست، فرهنگ، اقتصاد و همه عرصه‌های کشور تسلط کامل یافتند.

رهبر انقلاب با اشاره به اینکه برخی از جمله امریکایی‌ها در تلاشند با تحریف تاریخ، آغاز خصومت امریکا با ایران را به تسخیر لانه جاسوسی ربط دهند، خاطرنشان کردند: امریکایی‌ها از ابتدای روابط با ایران، با طرح‌های به ظاهر دوستانه، باطناً با ملت ایران دشمنی می‌کردند که این دشمنی با کودتای ۲۸ مرداد علنی شد و این مقطع آغاز خصومت علنی امریکا با ایران است.
ایشان کودتای مرداد ۱۳۳۲ را موجب آگاهی بیشتر ملت خواندند و افزودند: ده سال بعد در سال ۱۳۴۲ که مبارزات اسلامی و مردمی شروع شد، امام خمینی با درک موضع حقیقی و قلبی مردم، این واقعیت را بیان کردند که امروز در اذهان ملت ایران هیچ فردی منفورتر از رئیس‌جمهور امریکا نیست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان این واقعیت که امریکا از آن روز تا امروز هیچ تغییری نکرده است، گفتند: همان شرارت، همان گرگ صفتی، همان تلاش برای ایجاد دیکتاتوری بین‌المللی و همان سلطه طلبی بی‌حد، امروز نیز در امریکا وجود دارد البته با وحشی گری و وقاحت بیشتر. ایشان با یادآوری فشار و خفقان حاکم بر ایران در دوران رژیم دیکتاتوری وابسته به امریکا گفتند: انقلاب اسلامی اساساً علیه امریکا و آن رژیم وابسته بود و عامه مردم به رهبری امام خمینی، بساط پادشاهی فاسد و وابسته را جمع کردند و جمهوری اسلامی را بر سر کار آوردند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گزارشی از حاشیه‌های یک روز دیپلماسی در بهارستان» به بررسی حواشی حضور محمدجواد ظریف در مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: بعد از هشت بار پاسخگویی در سه ماه به سوالات نمایندگان، حالا کمی زودتر ترک کردن خانه ملت برای محمدجواد ظریف دردسرساز شده است. او که دیروز مجبور بود برای حضور در جلسه شورای امنیت ملی، جلسه پاسخگویی به سوالات نمایندگان را زودتر از ساعت مقرر ترک کند، با واکنش تند نمایندگان سوال کننده و البته انتقاد رئیس جلسه مواجه شد.

روز گذشته در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به منظور پاسخ به سوال محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر، مبنی‌بر علت اظهارات وزیر امور خارجه در باب پولشویی به میزان ۳۰هزار میلیارد تومان در ایران و انفعال در برابر وقت‌کشی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلستان در مجلس شورای اسلامی حاضر شد.ظریف در پاسخ به این سوال در صحن علنی گفت: شورای امنیت ملی تصمیم گرفت که جلسه خود را امروز ساعت ۱۵ برگزار کند، از هیئت رئیسه مجلس درخواست کردم که طرح سوال از بنده را عقب انداخته تا سر فرصت جواب دهم که با آن مخالفت شد، لذا امروز برای هشتمین بار در طول سه ماه گذشته برای پاسخ به سوال در صحن مجلس حاضر شده و به جلسه شورای امنیت نرفتم.او افزود: بنده مسئول دفاع از جمهوری اسلامی در خارج از کشور هستم و همگان نحوه دفاعم را در تلویزیون یا کلیپ‌های پخش شده دیده‌اند، لذا معلوم است چه کسانی به خاطر منافع داخلی سوال می‌کند، ولی مسائل مربوط به امنیت ملی مهمتر از آن است که با بحث‌های جناحی مورد توجه قرار گیرد.

وزیر خارجه تاکید کرد: بیشترین تلاش برای مقابله با حرکت غربی‌ها جهت مقابله با پولشویی را جمهوری اسلامی و وزارت خارجه انجام داده است، بعد از آخرین اقدام گروه ویژه مالی (FATF) علیه ایران بنده تندترین دفاع را از موضع جمهوری اسلامی کردم. وظیفه من دفاع و حمایت از جمهوری اسلامی است و شاید مقداری عقل داشته باشم که صحبتی نکنم که در خارج از کشور به خاطر آن صحبت بخواهم دفاع کنم.در این میان سوالات ذوالنور و ابطحی نمایندگان قم و خمینی‌شهر از وزیر خارجه در دستور کار جلسه بعد از ظهر مجلس قرار داشت که بعد از قرائت دستور کار یوسف‌نژاد عضو هیات رئیسه مجلس گفت که به دلیل جلسه شورای امنیت ملی آقای ظریف و با توافق صورت گرفته قرار است تنها سوال آقای ابطحی مطرح شود. بعد از آنکه ظریف جلسه مجلس را برای حضور در نشست شورای امنیت ترک کرد، ابطحی نماینده سوال کننده به نشانه اعتراض صحبت‌های خود را ادامه نداد که پزشکیان رئیس جلسه در واکنش گفت که زمانی که آقای ظریف در جلسه مجلس برای پاسخ به سوال ذوالنور حاضر می‌شود به آقای ابطحی برای بیان صحبت‌هایش وقت داده خواهد شد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «سیگنال غلط به قیمت مسکن» به بررسی قیمت‌های پاییزی بازار مسکن تهران پرداخت و نوشت:  قیمت‌های پاییزی بازار مسکن تهران به‌طور میانگین حدود ۷ درصد نسبت به ماه‌های ابتدایی سال کاهش یافته است؛ اما «سامانه رسمی اطلاعات بازار املاک ایران» که این روزها به شاخص اصلی معاملات برای خریدار و فروشنده تبدیل شده، «علامت» قیمت بالاتر را به بازار ارسال می‌کند. داده‌های مربوط به قیمت آپارتمان‌های فروش رفته در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران که تحت مدیریت و نظارت دولت قرار دارد، هم اکنون جزئیات مبایعه‌نامه‌های خرداد ۹۸ را برای بازدیدکنندگان سامانه نمایش می‌دهد.

این در حالی است که به علت عبور بازار ملک از عصر جهش قیمتی، در حال حاضر «تاریخ مصرف» قیمت‌های ۴ماه پیش بازار مسکن پایتخت منقضی شده است و استناد به آن قیمت‌ها با سیگنال غلط «سامانه» می‌تواند باعث انحراف پرمخاطره فعالان بازار ملک شود. با توقف عملیات ساده به‌روزرسانی اطلاعات در این سامانه، فعالان بازار مسکن تهران از دسترسی به نبض واقعی قیمت‌ها در محله‌های مختلف شهر محروم مانده‌اند. جاماندن سامانه رسمی در بازار مسکن از تغییر و تحولات قیمت‌ها، نوعی «غفلت» متولی بخش مسکن از ساده‌ترین اقدام - اعلام اطلاعات صحیح به بازار- محسوب می‌شود که دو آفت برای آینده این بازار در پی دارد؛ از جمله اعتماد کاربران به داده‌های قدیمی سامانه برای تعیین قیمت پیشنهادی، باعث ورود فایل‌های تقاضاگریز به بازار خواهد شد.

کد خبر 395533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.