۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
 خرمالو؛ میوه پاییزی ضد سرطان

خرمالو دارای خواص بی‌شماری مانند تقویت سیستم ایمنی بدن، مقابله با سرطان، بهبود عملکرد سیستم گوارش، کنترل فشار خون و تقویت بینایی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خرمالو یکی از میوه‌های پاییزی بسیار خوش طعم و شیرین محسوب می‌شود که سرشار از فیبر محلول و غیر محلول است؛ این میوه حاوی ویتامین‌های B ،A و C و همچنین مواد معدنی مهم نظیر  کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر و پتاسیم است. رنگ نارنجی این میوه به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن در آن است. در ادامه به بررسی دیگر خواص این میوه پاییزی می‌پردازیم:

تقویت سیستم ایمنی بدن

خرمالو سرشار از ویتامین C است که تولید سلول‌های سفید را افزایش می‌دهد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه با رادیکال‌های آزاد بدن مقابله کرده و بدن انسان را در برابر بیماری‌های مختلف مانند امراض قلبی عروقی یا سرطان ایمن می‌کند. مصرف خرمالو برای مقابله و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز مفید است.

مقابله با سرطان

فعالیت و تکثیر رادیکال‌های آزاد در بدن باعث تشکیل سلول‌های سرطانی می‌شود، اما آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد مقابله کند. خرمالو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند "لیکوپن" و "فلاونوئید فیزیتین" است؛ بنابراین این میوه برای مقابله با سرطان بسیار مفید است؛ آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خرمالو مانع ایجاد تومورهای سرطانی می‌شود.

بهبود عملکرد سیستم گوارش

این میوه جادویی سرشار از فیبر است، بنابراین به بهبود فرآیند هضم غذا کمک می‌کند. مصرف خرمالو باعث می‌شود ترشحات و اسید معده برای هضم بهتر غذا افزایش پیدا کند، در نتیجه مصرف این میوه مشکلات یبوست و اسهال را نیز از بین می‌رود. فیبر نامحلول موجود در خرمالو باعث می‌شود مواد غذایی به راحتی در روده‌ها حرکت کرده و افراد جذب و دفع بهتری داشته باشند.

کنترل فشار خون

پتاسیم موجود در خرمالو، رگ‌های خونی را باز کرده و فشار خون را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه خون بهتر به اعضای مختلف بدن می‌رسد، فشار از روی سیستم قلبی عروقی کاهش پیدا می‌کند و در مجموع مصرف خرمالو، مانع بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. نتایج یک مطالعه‌ نشان داد فشار خون موش‌هایی که به مدت دو یا سه روز خرمالو مصرف کردند به طور قابل توجهی کاهش یافت.

تقویت بینایی

خرمالو حاوی مقدار زیادی زیزانتین، لوتئین و لیکوپن است که به بهبود سلامت چشم کمک می‌کند؛ این ترکیبات از شبکیه چشم محافظت کرده و مانع بروز مشکلات چشم مانند آب مروارید و شب‌کوری می‌شود. همچنین ویتامین A موجود در خرمالو از بروز واکنش‌های رادیکالی در چشم مانند تاری دید، جلوگیری می‌کند.

کد خبر 395516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.