نظارت بانک مرکزی بر بانک‌های کشور باید به‌موقع، مؤثر و کارآمد باشد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر لزوم نظارت به‌موقع، مؤثر و کارآمد بانک مرکزی بر بانک‌های کشور گفت: در دوره‌ای که با تروریسم اقتصادی دشمنان روبه‌رو هستیم، از بخش‌های گوناگون بانک مرکزی انتظار داریم بیش‌ از پیش به وظایف نظارتی خود عمل کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از قوه قضاییه، حجت الاسلام درویشیان در دیدار رئیس کل بانک مرکزی رویکرد سازمان بازرسی کل کشور در دوره تحول قوه قضاییه را رویکرد پیشگیرانه، صیانت از مدیران و تذکر دادن‌های به‌موقع عنوان کرد و گفت: این رویکرد به معنای واقعی کلمه در این دوره اجرایی خواهد شد و از ابزار نامه‌های هشداری و بازرسی‌های گوناگون به احسن وجه در این راستا استفاده خواهیم کرد.

وی بانک‌ها را موتور محرکه اقتصاد کشور دانست و افزود: دشمنان در جنگ اقتصادی فعلی، نظام پولی و بانکی کشور را به‌عنوان یکی از اهداف اصلی هدف قرار گرفته‌اند و قصد دارند از این طریق به کشور آسیب وارد کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: نظارت خصوصاً بر بانک‌های خصوصی آن‌طور که باید صورت نمی‌گیرد و ساختار لازم برای نظارت بر نظام بانکی در بانک مرکزی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای جدید سازمان بازرسی تأکید بر نظارت درون دستگاهی به‌خصوص در حوزه بانک‌هاست، از بنگاه‌داری بانک‌ها و وجود هزینه‌های غیرضروری در سیستم بانکی انتقاد کرد و از رئیس کل بانک مرکزی خواست نسبت به این موضوع اقدام لازم را انجام دهد.

در حال آماده‌سازی مقدمات نظارت الکترونیکی هستیم

درویشیان تصریح کرد: در حال آماده‌سازی مقدمات نظارت الکترونیکی در این زمینه هستیم و از شما می‌خواهیم در این خصوص همکاری کنید.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه در شرایط فعلی رویکرد سازمان بازرسی و دستگاه قضایی رویکرد حمایتی از مدیران در راستای حل مشکلات مردم است، گفت: البته در طرف مقابل نیز انتظار داریم خود دستگاه‌ها نیز قوانین را رعایت کنند و اگر موانعی در راستای انجام وظایف قانونی‌تان وجود دارد، به ما اعلام کنید تا رسیدگی کنیم.

سازمان استاندارد بر کالاهای تبلیغی در صداوسیما نظارت داشته باشد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین در دیدار با رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: وقتی کالایی از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی صداوسیما تبلیغ می‌شود، مردم اعتماد می‌کنند و بررسی‌های دیگر را انجام نمی‌دهند، بر همین اساس لازم است با رصد تبلیغات کالاها از صداوسیما، بر آن‌ها نظارت داشته باشید.

حجت‌الاسلام درویشیان با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد و سازمان بازرسی کل کشور هر دو سازمان نظارتی و حاکمیتی هستند، گفت: یکی از برنامه‌های سازمان بازرسی کل کشور حمایت جدی از دستگاه‌های نظارتی در انجام وظایفشان اعم از درون دستگاهی مانند حراست‌ها و واحدهای بازرسی و برون دستگاهی مانند سازمان ملی استاندارد است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: به مدیران اجرایی اعلام کردیم به کسی اجازه نمی‌دهیم در انجام اقدامات قانونی دستگاهی اخلال ایجاد کند و یا مطالبه غیرقانونی داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت سازمان ملی استاندارد و اعتماد مردم به این سازمان، اظهار کرد: در گذشته چنین حساسیتی بین مردم وجود نداشت، اما امروز با افزایش آگاهی‌ها وقتی مردم روی کالایی نشان استاندارد را می‌بینند، اعتماد می‌کنند و همین موضوع وظیفه سازمان استاندارد را سنگین‌تر می‌کند و بنابراین یکی از اقدامات مهمی که شما باید انجام دهید، حفظ این اعتماد و سرمایه اجتماعی است.

درویشیان تصریح کرد: اگر کالایی با وجود نشان استاندارد، غیر ایمن و غیربهداشتی و ناسالم باشد، اولین انگشت اتهام به‌سوی سازمان استاندارد نشانه می‌رود و این سؤال پیش می‌آید که چرا این سازمان چنین کالایی را تائید کرده است. گرچه سازمان استاندارد تولیدکننده آن نیست و متولی آن حوزه نیز به‌طور مثال وزارت صمت است، اما در وهله اول نگاه‌ها به‌سوی سازمان استاندارد می‌رود که چرا تأیید کرده است.

ایستادگی سازمان ملی استاندارد در موضوع ذرت‌های آلوده قابل تقدیر است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اهمیت امنیت غذایی مردم و با تقدیر از ایستادگی سازمان ملی استاندارد در موضوع ذرت‌های آلوده، اظهار کرد: نظارت و دقت خود را در بررسی بر روی گندم‌ها و برنج‌های وارداتی افزایش دهید و محصولات تراریخته را به‌دقت بررسی کنید. باید مشخص شود که آیا این محصولات خطری برای سلامت مردم دارد یا خیر؟ و اگر خطری دارد چرا برخی از دستگاه‌های دولتی از این محصولات دفاع می‌کنند.

درویشیان با تأکید بر لزوم دقت در صدور گواهی‌های صادره از سوی سازمان ملی استاندارد و نظارت بر تداوم شرایط لازم پس از دریافت گواهی استاندارد، گفت: نظارت خود را بر شرکت‌های ناظر و آزمایشگاه‌های همکار بیشتر کنید و در موارد تخلف، برخوردی قاطع داشته باشید تا بازدارندگی ایجاد کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اهمیت بازرسی‌های سازمان استاندارد از خدمات عمومی همچون آسانسورها و شهربازی‌ها، خاطرنشان کرد: با بازرسی‌های به‌موقع و به هنگام اجازه ندهید امنیت مردم و اعتماد آن‌ها به سازمان استاندارد خدشه‌دار شود.

وی سلامت و امنیت مردم را بالاتر از هرگونه ملاحظه‌ای دانست و تأکید کرد: اگر حتی در یک مورد نیز به دلیل ملاحظه و سفارشی، نظر کارشناسی خود را تغییر دهید، فشارها به سازمان استاندارد افزایش می‌یابد و همه متوقع می‌شوند از موارد غیراستاندارد بعدی نیز چشم‌پوشی کنید.

درویشیان آمادگی سازمان بازرسی کل کشور برای همکاری با سازمان ملی استاندارد را عنوان کرد و گفت: اگر در انجام مأموریت‌های خود با مشکل و مانعی روبرو شدید و کاری از عهده ما بر می‌آمد، آماده رفع آن مشکل و مانع هستیم و حتماً پیگیری‌ خواهیم کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی‌ها تأکید کرد: موارد تخلف و غیراستاندارد را اعلام و اطلاع‌رسانی کنید که جنبه بازدارندگی دارد و متخلفان وقتی تبعات اقدامات خود را ببینند، دیگر به خود جرأت نمی‌دهند که با سلامت و ایمنی مردم بازی کنند.

وی با اشاره به تأخیر زیاد در تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون جدید سازمان ملی استاندارد، خاطرنشان کرد: با توجه به گذشت زمان زیاد، رایزنی‌های لازم را جهت تصویب هرچه سریع‌تر این آیین‌نامه انجام دهید.

پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در ابتدای این جلسه گزارشی از فعالیت‌های این سازمان ارائه کرد و با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تصویب قانون جدید این سازمان به وجود آمده بود، گفت: بعد از مشکلاتی که پیش آمد، قانون سازمان ملی استاندارد به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و جا دارد از آیت‌الله رئیسی تشکر کنم که با دفاع رئیس قوه قضاییه در جلسه مذکور اعضای مجمع قانع شدند و قانون جدید به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه در قانون جدید اعضای شورای عالی استاندارد افزایش یافته است، اظهار کرد: طبق قانون جدید رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز به عضویت شورای عالی استاندارد درآمده و از این‌ پس از حضور رئیس سازمان بازرسی در جلسات استفاده خواهیم کرد.

کد خبر 395498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.