اطلاعات را مانند نفت خام می‌فروشیم/از رسانه داری به رسانه مداری تغییر جهت دهیم

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باتوجه به اینکه در پیچیده‌ترین، حساس‌ترین و پر مخاطره ترین روزهای این کشور قرار داریم و تحریم‌های ظالمانه‌ای بر کشور تحمیل شده در این جنگ اطلاعاتی رسانه‌ در خط مقدم هم‌دلی و همگرایی ملی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد خدادی امروز(یکشنبه) در اختتامیه یازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های الکترونیک استان اصفهان که در مجموعه فرشچیان برگزار شد، اظهار کرد: ظرفیت انتقال پیام از اصفهان به اندازه‌ای است که می‌تواند به هر نقطه‌ای از دنیا برسد چراکه حوزه‌هایی مانند گردشگری، صنعت، تاریخ و صنایع دستی در این کشور به شاخص ایران تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه امروز در دنیا قدرت اصلی قدرت اطلاعات است و به واسطه آن کشورها گشایش اقتصادی و نظامی یافته اند و در هر تجارتی اطلاعات و پردازش آن موفقیت‌هایی را به دنبال دارد؛ ادامه داد: به میزان صحیح بودن جمع آوری دقیق و تحلیل درست اطلاعات، تصمیم صحیح نیز وجود دارد.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه جمع‌آوری، پردازش و استفاده از اطلاعات بسیار مهم است که متاسفانه در کشور نیز ضعف‌هایی در این حوزه‌ها وجود دارد، تاکید کرد: اطلاعات را نیز مانند نفت خام می‌فروشیم چراکه قدرت تحلیل و استفاده از آن را نداریم؛ نیاز امروز تولید اطلاعات است و رسانه‌های متاسفانه به تهیه مصاحبه عادت کردند، اطلاعات باید منجر به قضاوت و تصمیم شود.

وی گفت: در مدل رسانه‌ای با دو محور اصلی روبه رو هستیم، اول مخاطب و دوم تولید محتوا، در حوزه اول از رسانه به مخاطب می‌رسیم درحالی باید برعکس باشد چراکه محتوا رسانه‌ای همچنان مانند دهه ۶۰ است درحالی که هیچ شباهتی بین فضای رسانه‌ای امروز با آن روزها وجود ندارد در حالی که کارفرما امروز رسانه، مخاطب است دیگر اسم بر محتوا قالب نیست و اینکه "چه کسی می‌گوید" اهمیتی ندارد، بلکه "چه می‌گوید" مهم است.

خدادی با بیان اینکه اطلاعات باید مصداق سازی شود تا قابل فهم باشد لذا نیاز به یک دگردیسی در مخاطب و محتوا داریم، افزود: هیچ رسانه‌ای از روی کره‌ خاکی حذف نمی‌شود، چراکه هیچ رسانه‌ای جای دیگری نمی‌آید و البته هیچ رسانه‌ غیرمهمی نیز وجود ندارد؛ هرکس به میزان محتوایی که با توجه به نیاز تولید می‌کند، مهم است.

وی با اشاره به جشنواره مطبوعاتی استان خاطرنشان کرد: اصفهان موقعیت خوبی در هر شاخصی دارد، اما اصل ماجرا این است که رسانه‌های استان در مدل انتقال و تولید اطلاعات متناسب با مخاطب چه کرده اند.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه این جشنواره ظرفیت آسیب شناسی رسانه در حوزه‌های اطلاعات، مخاطب و همگرایی را فراهم می‌آورد، اختتامیه جشنواره باید افتتاحیه همکاری‌های رسانه‌ای در درون استان اصفهان باشد.

وی تاکید کرد: در پیچیده‌ترین، حساس‌ترین و پر مخاطره ترین روزهای این کشور قرار داریم و که تحریم‌ها در حال ایجاد اختلال از پوشک تا کاغذاست، در این جنگ اطلاعاتی رسانه‌ در خط مقدم هم‌دلی و همگرایی ملی است.

خدادی با بیان اینکه رسانه پل ارتباطی بین مسئولان و مردم است، تصریح کرد: در دنیای امروز چیزی به نام تبلیغ معنا و مفهوم ندارد، دنیای امروز دنیای شریک سازی است و باید برای اداره جامعه دنبال شریک باشیم و راه شراکت منجر به اثر مطلوب است حال امروز دستگاه‌های کشور به جای رسانه داری به رسانه مداری تغییر جهت دهند.

رسانه بازوهای پیشرفت و توسعه هر کشور

عباس رضایی، استاندار اصفهان در ادامه این مراسم تصریح کرد: برای نقش رسانه و خبرنگاران در حوزه‌های مختلف احترام زیادی قائل هستیم و جایگاه این قشر را به خوبی می‌دانیم، اما متاسفانه برخی از مسئولان به دلیل نداشتن درک درستی از جایگاه رسانه ارتباطی با خبرنگاران برقرار نمی‌کنند.

وی با اشاره به جشنواره مطبوعات استان، اظهار کرد: بین جوانان استعدادهای بسیار خوبی در رسانه‌ها وجود دارد و این جشنواره یک بستر خوب برای شناسایی استعدادها است البته برگزاری چنین جشنواره‌ای درحالی که تحریم‌های ناعادلانه و ناجوان‌مردانه بر کشور سایه انداخته به رشد و تعالی کمک خواهد کرد.

استاندار اصفهان افزود: برگزاری چنین جشنواره‌ای با کمک دولت و توسط بخش خصوصی مانند خانه مطبوعات جای قدردانی دارد، این مجموعه اعتماد دولت را جلب کرد و داوری را نیز بر عهده گرفت.

وی عنوان کرد: معتقدیم که رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند به طور حتم اهالی رسانه باید تقوا داشته باشند تا در مسیری که حرکت می‌کنند دچار لغزش نشوند.

رضایین قدرت جریان سازی رسانه‌ها را بالایی دانست و تاکید کرد: رسانه‌ها باید بسیار سنجیده عمل کنند و مراقب باشند که در انتشار برخی اخبار بی انصافی نشود، اخبار را باید امید آفرین و با رویکرد واقع بینانه مخابره کرد.

رضایی با بیان اینکه اهالی رسانه مراقب باشند که تولید محتوا در بخش فرهنگی رسانه‌ها کم‌رنگ نشود، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها نقش نظارتی دارند و بازوهای پیشرفت و توسعه هر کشور هستند پس از رسانه‌ها خواهش می‌کنیم تا اخلاق حرفه‌ای که گمشده جامعه امروز است را رعایت کنند.

۴۷۳ رسانه مجوزدار در استان فعالیت می‌کنند

محمدعلی انصاری، رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره مطبوعات استان اصفهان در این مراسم با بیان اینکه رسانه نقش بسیار پررنگی در توسعه و پیشرفت بشر داشته و خواهد داشت، گفت: وجه تمایز بشر، عقل و اندیشه او است ضمن اینکه راه پیشرفت و موفقیت بشر نیز دانایی و عقلانیت است، در طول تاریخ مردمی که از دانایی بیشتری برخوردار بودند در زندگی نیز موفق عمل کردند و یکی از راه‌های رسیدن به دانایی اطلاع رسانی است.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه مطبوعات جز سخت‌ترین حوزه‌های کاری است، وظیفه داریم در هر موقعیت به رسانه کمک کنیم علی‌رغم تمام مشکلاتی که همه از آن خبر داریم البته استان اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ، تمدن و هنر اسلامی در تمام حوزه‌های فرهنگی از جمله رسانه از جایگاه بالایی برخوردار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به ویژگی‌های رسانه‌های استان خاطرنشان کرد: به طور طبیعی اختلاف نظر و سلیقه بین مطبوعات استان وجود دارد، تعامل، رفاقت، هم‌دلی و همراهی خوبی نیز بین رسانه‌های استان است، در این استان مجتمع مطبوعاتی شکل گرفته و بخش بزرگی از رسانه‌های استانی و کشوری با صمیمیت زیر یک سقف جمع شده‌اند، گاهی در یک اتاق دو رسانه با دو نگاه سیاسی متفاوت با یکدیگر کار می‌کنند که این رمز موفقیت رسانه‌های استان است.

وی با بیان اینکه سطح فکر و دانایی مطبوعات در استان اصفهان مطلوب است، تاکید کرد: درکل استان اصفهان ۴۷۳ رسانه دارای مجوز فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۲۸۵ رسانه چاپی و کاغذی است ضمن اینکه ۱۳۵ پایگاه خبری نیز در استان فعالیت دارند؛ یک خبرگزاری فعال کشور نیز در اصفهان و با مدیریت فعالان رسانهای استان اداره میشود و با رویکرد ویژه خود به حوزه شهر و شهروندی بسیار فعال عمل میکند.

انصاری افزود: حدود ۱۰۰ درصد از برنامه‌ها در حوزه رسانه به اهالی آن واگذار شده مانند خانه مطبوعات؛ سعی داشتیم که فعالیت‌های هر حوزه را به متخصصان آن برون‌سپاری کنیم.

هزینه ۱۰۰ میلیون تومانی جشنواره مطبوعات استان

درادامه امیراحمد زندآور، دبیر جشنواره مطبوعات استان اصفهان اظهار کرد: برگزاری جشنواره امتیازی برای استان است و برگزاری آن زمان مناسب خود را می‌خواهد که در این راستا در اوایل سال جاری با ارزیابی‌هایی که صورت گرفت به این نتیجه رسیده شد که امکان برگزاری جشنوار مطبوعات در استان اصفهان وجود دارد.

رئیس خانه مطبوعات با اشاره به اهداف جشنواره خاطرنشان کرد: افزایش کیفی رسانه‌ها، ایجاد روحیه همکاری بین مطبوعات، افزایش انگیزه، نشاط رسانه‌ای، مشارکت و رقابت پذیری و تقدیر و تشکر از فعالان رسانه از اهداف هر جشنواره مطبوعاتی است همچنین کشف استعدادهای جدید و افزایش روحیه مطالبه گری نیز از مهم‌ترین اهداف این جشنواره است.

وی با اشاره به آثار و داوران حاضر در این جشنواره افزود: حدود ۸۰۰ اثر به این جشنواره راه پیدا کرده و در بخش حرفه‌ای در حوزه‌های تیتر، گزارش، مصاحبه و طنز نوشتاری همچنین چند بخش جنبی رقابت کرده اند ۱۷ داور جشنواره نیز همه از پیشکسوتان و صاحب نظران رسانه بودند که با دانش آکادمیک آثار را داوری کردند.

زندآور یادآور شد: جشنواره مطبوعاتی استان بالای ۱۰۰ میلیون تومان هزینه در برداشته است، اما با کمک کمیسیون فرهنگی شورای شهر، شهرداری و برخی صنایع استان، جشنواره به سرانجام رسید.

وی افزود: تمامی اقشار مختلف جامعه با مشکلات زیادی روبه رو هستند، اما اهالی مطبوعات با معضلات بیشتری همچون امنیت شغلی، بیمه خبرنگاری، توزیع آگهی‌ها، لایحه امور مالیاتی، بازنشستگی پیش از موعد، درمان، مسکن و... روبه رو هستند.

به گزارش ایمنا، هیئت داوران این دوره از جشنواره مطبوعات در بیانیه‌ای اعلام کردند:

«صاحب نظران بر این باور هستند که رسانه تاثیر شگرفی در دانش جامعه دارد و رسانه‌های جایگاه ویژه‌ای بین آهاد مردم دارند لذا با گسترش کمی رسانه‌ها این جشنواره‌ها است که به عنوان عاملی موثر می‌توانند گسترش کیفی آنان را نیز رغم بزنند. فرم‌های داوری در این جشنواره به صورت تعیین امتیاز از منابع علمی و به روز استخراج شد و داوری ها بر همین اساس شکل گرفت.

برای نفرات اول کسب حداقل ۹۰ امتیاز ضروری بود. ۷۹۴ اثر مورد بررسی قرار گرفت و ۶۰ اثر برگزیده شد. بررسی آثار تنها در بخش‌هایی صورت گرفت که حداقل ۱۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود. داوران با بررسی آرا ارائه شده بر توسعه آموزش با آخرین دستاوردهای علمی تاکید کرده و معتقدند مدیران رسانه‌ها هرگز نباید از این مهم غفلت کنند. در جشنواره‌ امسال خلا سرمقاله و یادداشت‌ها تاثیر گذار قابل حس بود.

در جشنواره امسال کاهش گزارش‌های تحلیلی قابل لمس بود، بیشتر گزارش‌ها بدون آمار و اطلاعات صرفا به چند مصاحبه بسنده کرده و نتیجه مطلوبی در آن حس نمی‌شد. گزارش با عکس و گرافیک تکمیل می‌شود که در این زمینه ضعف‌های زیادی وجود داشت، بیشتر مصاحبه‌ها سطحی بوده و کمتر شاهد گفت وگوهای تاثیر گذار بودیم.»

برگزیدگان یازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانههای الکترونیک استان اصفهان به این شرح است:

بخش حرفهای:

برگزیدگان بخش تیتر:

اول: ریحانه سادات سجادی از خبرگزاری ایسنا

دوم: زینب تاج‌الدین از اصفهان زیبا

سوم: محمد فرمان آرا از اصفهان امروز

برگزیدگان بخش خبر:

اول: هیچ اثری حائز رتبه اول نشد

دوم: روح‌الله باقری از خبرگزاری شبستان

سوم: نجمه بخشایش از خبرگزاری شبستان

برگزیدگان بخش صفحه‌آرایی:

اول: محمد ابراهیم احتشامی از روزنامه رویداد امروز

دوم: سید مهدی رضوی از روزنامه نسل فردا

سوم: مژده عالی پور از روزنامه زاینده رود

برگزیدگان بخش عکس:

اول: محسن هیئتیان از خبرگزاری ایمنا

دوم: رضا امینی از اصفهان امروز آنلاین

سوم: مرتضی صالحی از خبرگزاری تسنیم

برگزیدگان بخش یادداشت و سرمقاله:

اول: هیچ اثری حائز رتبه اول نشد

دوم: منیره فهامی و اله باقری پایگاه خبری مفتاح نیوز

سوم: مریم قدسیه از روزنامه اصفهان زیبا

برگزیدگان بخش مقاله:

اول: هیچ اثری حائز این رتبه نشد

دوم: مهدی وحید دستجردی ماهنامه برای فردا

سوم: منیره مهامی و مصطفی امینی از مفتاح نیوز

تقدیر ویژه هیئت داوران: رسول مختاری از نشریه فرصت
عقیل قیومی از نشریه صبح اندیشه

برگزیدگان بخش طنز مکتوب:

اول: ابوالفضل قاسمی از پایگاه خبری طنز نیمروز آنلاین

دوم: مهدی ایروانی از پایگاه خبری طنز نیمروز آنلاین

سوم: مصطفی علوی از پایگاه خبری طنز نیمروز آنلاین

برگزیدگان بخش کاریکاتور:

اول: منصوره دهقانی از خبرگزاری ایمنا

دوم: ناهید زمانی از روزنامه نیمروز

سوم: مهناز یزدانی از خبرگزاری ایمنا

برگزیدگان بخش مصاحبه:

اول: بهناز عابدی از روزنامه اصفهان زیبا

دوم: لیلا مقیمی از روزنامه اصفهان زیبا

سوم: الهه مولادوست از خبرگزاری ایسنا

برگزیدگان بخش گزارش:

اول: ریحانه سادات سجادی از خبرگزاری ایسنا و لیلا مقیمی از روزنامه اصفهان زیبا

دوم: مریم یاوری از خبرگزاری ایمنا

سوم: سمیرا قاسمی از هفته نامه نوسان و مهری فروغی از تسنیم

تقدیر ویژه هیئت داوران: ناهید حاجی رضازاده از روزنامه نسل فردا و سعید غفاری از روزنامه اصفهان زیبا

بخش موضوعی:

برگزیدگان بخش آسیب‌های اجتماعی:

جمال الدین اعتباریان و لیلا مقیمی از روزنامه اصفهان زیبا

برگزیدگان بخش ترویج نماز در فرهنگ خانواده:
هیچ اثری حائز رتبه نشد

برگزیدگان بخش حجاب و عفاف:

سمیه مصور از ماهنامه پیام زن

برگزیدگان بخش جوانان، ورزش و نشاط:

اسماعیل امینی از پایگاه خبری طنز نیمروز آنلاین

برگزیدگان بخش آب و محیط زیست:

فاطمه کاویانی از روزنامه اصفهان امروز

فاطمه متقی از مفتاح نیوز

برگزیدگان بخش ترویج فرهنگ وقف و امامزادگان:

هیچ اثری حائز رتبه نشد

برگزیدگان بخش ایثار و شهادت:

آسیه دهباشی از اصفهان زیبا

برگزیدگان بخش حقوق شهروندان:

مصطفی علوی از پایگاه خبری طنز نیمروز

برگزیدگان بخش سبک زندگی سالم:

هیچ اثری حائز رتبه نشد

برگزیدگان بخش قرآن و عترت:

افسانه دهکامه از اصفهان زیبا

برگزیدگان بخش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی:

افسانه دهکامه از اصفهان زیبا

ناهید زمانی از روزنامه ایران

برگزیدگان بخش شهر خوب، شهردار موفق:

شهرمان شیرکوند از روزنامه صمت

پگاه ظاهری از اصفهان زیبا

بخش ویژه:

برگزیدگان بخش تولید مبتنی بر دانش و فناوری:

گزارش: مینا ایزدی از روزنامه اصفهان زیبا

یادداشت: فاطمه متقی از پایگاه خبری مفتاح نیوز

برگزیدگان بخش رفع موانع تولید و بهبود کیفیت:

گزارش: راضیه کشاورز از خبرگزاری ایمنا

یادداشت: افشین ماهوشی از روزنامه اصفهان زیبا

برگزیدگان بخش مدیریت واردات و شکل گیری برنامه تولید:

زهرا نصیری از روزنامهکیمیای وطن

زهره قندهاری از روزنامه اصفهان زیبا

برگزیدگان  بخش رقابت پذیری در تولید و تولید کالاهای صادرات محور:

گزارش: شیرین مستغاثی از هفته‌نامه نوسان

یادداشت: آرمان امامی از هفته‌نامه والی

بخش جنبی:

برگزیدگان بخش مدیریت مصرف آب و تقاضا، ترویج فرهنگ بهینه اثر:

ریحانه سادات سجادی از پایگاه خبری اقتصاد بازار

آرمان امامی از هفته‌نامه والی

برگزیدگان بخش فولاد:

مینا ایزدی از روزنامه اصفهان زیبا

فاطمه عباسی از روزنامه همشهری

کد خبر 395488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.