پیشگیری ‌از آلزایمر با سبک زندگی ‌سالم

عوارض ‌مصرف دخانیات در باروری زنان، آغاز آواکسیناسیون HPV در یک استان کشور از سال ‌آینده، نتایج کشف باکتری ها ‌در ابتلا به سرطان روده، به میوه ضدسرطان همراه باکاهش وزن ‌و پیشگیری از آلزایمر با سبک زندگی سالم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: واکسن ‌ویروس ‌پاپیلومای انسانی (HPV) در یک ‌شرکت دانش بنیان ‌داخلی ‌به تولید رسیده ‌و اوایل سال آینده واکسیناسیون ‌علیه این ویروس ‌در دختران ‌زیر ۱۶ سال ‌یکی ‌از استان‌ها که احتمالا استان فارس است، آغاز می‌شود.

علیرضا رئیسی ‌افزود: بعد از اینکه نتایج این ‌واکسیناسیون ‌مشخص شد و واکسن ‌نیز به تولید انبوه رسید و کمیته ملی کشوری واکسیناسیون آن را تایید کرد، آن موقع این ‌واکسیناسیون را سراسری می کنیم.  واکسن ویروس ‌پاپیلومای انسانی (HPV) از ایجاد ضایعات دهانه رحم در زنان جوان ‌محافظت می‌کند.

وی ‌اضافه کرد: ویروس HPV می ‌تواند باعث ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان شود. این سرطان اگر چه جزو ۱۰ سرطان اول در کشور نیست اما جزو سرطان ‌های قابل پیشگیری ‌با واکسن است به همین علت پیشگیری از این بیماری ‌فوق العاده ‌اهمیت دارد؛ زیرا اثربخشی واکسیناسیون ‌بسیار بالاست و از خیلی از کارهایی ‌که الان در کشور انجام می شود مانند تست ‌پاپ اسمیر و تست HPV از زنان ‌بسیار بهتر و با ارزش ‌تر و البته کم هزینه تر است ‌و لازم است ‌به ‌جای صرف هزینه های زیاد درمانی، به پیشگیری ‌توجه ‌بیشتری کنیم.

معاون ‌وزیر بهداشت گفت: اگر واکسیناسیون انجام شود درصد بسیار بالایی از این بیماری پیشگیری می ‌شود. در مورد گروه سنی ‌که این واکسن را می گیرند، در حال ‌بررسی هستیم. گروه سنی دختران ۱۲ تا ۱۶ سال مدنظر است ‌و احتمالا دختران ۱۴ سال تحت پوشش این واکسیناسیون ‌قرار می‌گیرند.

وی ‌تاکید کرد: شیوع عفونت HPV در کشور ما در بین زنان به خصوص زنان ‌در سن ازدواج رو به افزایش است ‌و تقریبا حدود دو درصد شیوع این ‌بیماری را در بین زنان داریم که البته در سنین مختلف ‌فرق می‌کند.

نتایج کشف باکتری ها ‌در ابتلا به سرطان روده

محققان ‌انگلیسی در جریان مطالعه‌ای ‌متوجه ‌شدند که برخی ‌باکتری‌های ‌روده در ابتلای این ارگان (روده) به ‌سرطان دست دارند. در این مطالعه ‌با استفاده از روشی ‌بنام «روش تصادفی ‌مندلی ‌به بررسی ‌نقش باکتری‌های روده در ابتلای این ارگان به سرطان پرداختند. این اولین مطالعه‌ای است که با استفاده از این روش به بررسی نقش باکتری‌های روده در ابتلا به سرطان روده می‌پردازد. محققان در این مطالعه به شواهدی دال بر وجود یک نوع باکتری غیرطبقه‌بندی شده از یک گروه باکتریایی به نام Bacteroidales دست یافتند که خطر ابتلا به سرطان روده را بین ۲ تا ۱۵ درصد افزایش می‌داد.

به این معنی که خطر ابتلا به سرطان روده در متوسط افرادی که این نوع باکتری را در روده خود دارند در مقایسه با افراد فاقد این باکتری، اندکی بیشتر است. یافته‌های این مطالعه در واقع تاکیدی است بر یافته‌های تحقیقات قبلی که نشان دادند باکتری Bacteroidales در افراد مبتلا به سرطان روده در مقایسه با افراد فاقد این بیماری، به احتمال زیاد به مقدار زیاد وجود دارد.

میکروبیوم جامعه‌ای از میکروارگانیسم‌ها و در این مورد باکتری‌هایی است که به‌طور طبیعی در بدن تولید می‌شوند. مدارک در حال افزایشی وجود دارد که ساختار میکروبیوم در سلامت انسان و حساسیت بدن به بیماری نقش دارد.

میکروبیوم روده انسان که شامل تقریبا سه تریلیون باکتری است به هضم غذا کمک کرده و از ابتلا به عفونت‌ها پیشگیری می‌کند. میکربیوم روده با ساختار ژنتیکی هر فرد و محیط زیست آن مشخص می‌شود بنابراین میکروبیوم هر فرد مختص به خود اوست؛ همچنین میکروبیوم روده تقریبا در طول حیات یک فرد ثابت می‌ماند مگر اینکه تحت تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها، بیماری‌ها و یا تغییر رژیم غذایی قرار گیرد.  

پیشگیری از آلزایمر با سبک زندگی سالم

یک ‌پزشک متخصص مغز و اعصاب، گفت: سبک زندگی سالم روشی مؤثر در پیشگیری از آلزایمر است. کنترل فاکتورهای ‌خطر عروقی و فعالیت های ذهنی و مغزی از دیگر روش های موثر در پیشگیری از آلزایمر است.

مهدیه وردی پور افزود: آلزایمر نوعی ‌بیماری دژنراتیو پیشرونده است که افزایش سن، جزو مهم ترین ‌عوامل خطر آن به شمار می رود. از دست دادن ‌حافظه، اختلال در تکلم، سردرگمی در زمان و مکان، کاهش ‌و ضعف در استدلال، جا به جا گذاشتن اجسام، تغییر در خلق و خو و رفتارهای فرد، اختلال ‌در درک تصاویر و تشخیص اندازه فاصله ها، کناره گیری از جمع جزو علایم هشدار دهنده آلزایمر است.

وی تصریح کرد: مبتلایان به آلزایمر در انجام کارهای روزمره با مشکل مواجه می شوند و بسیاری از مهارت های خود را از دست می دهند. مبتلایان به این بیماری، در ادای کلمات و تلفظ ها دچار مشکلات عدیده ای می ‌شوند، به ‌طور معمول مبتلایان به آلزایمر از جمع کناره گیری می کنند که این علامت یکی از علایم هشدار دهنده به شمار می رود.

این پزشک متخصص ‌مغز و اعصاب، اظهار کرد: به منظور پیروی از سبک زندگی سالم، میزان خواب کافی ‌(شش۶ تا ۹ ساعت)، تغذیه مناسب، مصرف میوه و سبزی های تازه، پرهیز از استعمال دخانیات توصیه می ‌شود.

وی ‌خاطرنشان ‌کرد: چربی و فشارخون بالا، چاقی، مصرف ‌دخانیات و دیابت جزو فاکتورهای ‌خطر ابتلا به آلزایمر هستند که کنترل آن ‌ها به منظور پیشگیری از عواقب جبران ناپذیر بیماری ‌ضروری است.

عوارض ‌مصرف دخانیات ‌در باروری زنان

یک ‌جراح متخصص زنان، به تشریح عوارض مصرف ‌دخانیات بر سلامت باروری زنان پرداخت و گفت: نوزاد مادر سیگاری از عوارض مواد دخانی ‌مصون نیست. آگاهی زنان از این ‌عوارض خیلی ‌کم است و آنچه بیشتر مطلع هستند، این است که سیگار می تواند عامل بروز بیماری های قلبی عروقی، ریوی باشد و آگاهی زیادی از عوارض ‌دخانیات بر باروری ‌ندارند.

فرناز فاطمی،افزود: مصرف ‌دخانیات شانس باروری را کاهش می دهد. گفته می شود اگر یک زن ‌روزانه بیش از ۱۰ نخ سیگار بکشد، شانس موفقیت باروری او کمتر می شود و در عین حال، ترک سیگار می ‌تواند قدرت باروری را افزایش دهد.

این ‌فلوشیپ ناباروری ادامه داد: باید ‌به این نکته توجه داشت ‌که بعد از ترک سیگار، یک سال طول می ‌کشد که قدرت باروری زنان افزایش یابد. زیرا، مواد شیمیایی ‌که در مواد دخانی وجود دارد، باعث می شود سرعت کاهش ‌تخمک ها در زنان بالا برود.

این ‌جراح متخصص زنان، گفت: با توجه به اینکه زنان ‌دارای تخمک ثابت هستند که هر سال یک تعداد از آنها از بین می رود، این وضعیت در زنان سیگاری با سرعت بیشتری رخ می دهد و سن یائسگی در زنانی ‌که مواد دخانی ‌مصرف ‌می کنند، یک ‌تا چهار سال زودتر اتفاق می افتد. ناباروری در زنان ‌و مردان سیگاری، دو برابر افراد غیر سیگاری ‌است.

به میوه ضدسرطان همراه با کاهش وزن 

میوه‌ها یکی ‌از پرخاصیت‌ترین خوردنی‌ها به حساب می‌آیند که افراد می‌توانند در رژیم غذایی خود آنها را قرار دهند، میوه بِه دارای فیبر بالایی است و باعث کاهش وزن و محافظت ‌غشاهای بدن در برابر سرطان می‌شود. ‌خواص بِه به قدری فراوان است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌توان از این میوه استفاده کرد.

کاهش استرس و اضطراب 

میوه بِه دارای آنتی اکسیدان‌های مختلف است که این مواد باعث کاهش استرس می‌شوند.

مقابله با سرطان

یکی ‌دیگر از خواص میوه بِه مبارزه با عارضه سرطان است. آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه کرده و باعث نابودی سلول‌های سرطانی بدخیم می‌شود و همچنین تانن موجود در دانه‌های بِه از غشاهای بدن در مبارزه با سرطان محافظت می‌کنند.

ضدالتهاب بودن بِه

ویتامین ث در بِه حدود ۲۵ درصد از نیازهای بدن انسان را رفع می‌کند همچنین این ویتامین بدن را در برابر بیماری‌های التهابی ‌مقاوم می‌کند.

درمان استفراغ در زنان باردار

میوه ‌بِه را برای بهبود حالت تهوع می‌توان به صورت پخته استفاده کرد؛ به ادرارآور است و به دفع سموم نیز کمک می‌کند. کاهش وزن با مصرف به از جمله میوه‌هایی که دارای کالری کم، اما فیبر فراوان است می‌توان به بِه اشاره کرد، به طور کلی ۱۰۰ گرم میوه بِه خام دارای کلسترول بسیار پایینی است. طبق تحقیقات انجام شده میوه بِه در کاهش کلسترول خون نقش مهمی دارد و باعث کاهش فشار خون و سلامت قلب می‌شود.

خاصیت ضدویروسی به

بِه ‌دارای خواص ضدویروس بالایی است به طوری که ترکیبات سلولی این میوه در برابر بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی مقاومت بدن را افزایش می‌دهند.

خواص بِه برای پوست و مو

سطح بالای ‌آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در بِه باعث کاهش چروک و جوان‌سازی پوست صورت می‌شود ‌و به ‌عنوان یک ضدآفتاب طبیعی از پوست شما در برابر اثرات و اشعه ماورابنفش خورشید محافظت می‌کند. میوه بِه غنی از آهن، مس و روی می‌باشد. این سه ماده معدنی برای تقویت مو و افزایش رشد مو مفید هستند.

درمان کبد چرب

از دیگر خواص بِه می‌توان برای درمان بیماری‌های کبدی مانند کبد چرب اشاره کرد؛ مصرف منظم میوه بِه برای سم‌زدایی کبد و درمان کبد چرب مفید است.

درمان دیابت

بِه سرشار مقادیر بالای فیبر و گلیسیمی پایین است و برای جلوگیری از افزایش سطح قندخون و همچنین کاهش میزان قندخون افراد دیابتی مفید است. خواص برگ و روغن به دمنوش بِه برای کاهش افسردگی، گلودرد و سرفه مفید است همچنین جوشانده برگ به برای ضدعفونی کردن و درمان زخم مفید است. روغن دانه بِه برای تقویت قلب و تقویت کبد و معده مفید است.

کد خبر 395487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.