بهترین زمان ‌مشاوره ارتودنسی ‌در کودکان

کاهش ‌مصرف غیرضروری داورها با فرآورده های ‌پروبیوتیک، بهترین زمان مشاوره ارتودنسی ‌در کودکان، تاثیر فاکتورهای محیطی ‌بر خطر ابتلا به دیابت، خواب عمیق موجب دفع مواد سمی مغز و زمان مناسب آغاز درمان ‌شکاف لب و کام را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، رئیس ‌سازمان غذا ودارو با اشاره به اینکه داروهای پروبیوتیک ‌برای کاهش مصرف دارو و به عنوان ‌پیشگیری استفاده می‌شوند، اظهار کرد: در ‌صورت فراگیر شدن فرآورده‌های پروبیوتیک ‌در بین مردم، می‌توانیم در مصرف غیر ضروری بسیاری از داروها کاهش ‌جدی و منطقی ایجاد کنیم.

محمدرضا شانه ‌ساز، افزود: این محصولات نشان داد که در حال خروج از نیاز خود در این زمینه به شرکت های خارجی هستیم، یعنی اکنون توان علمی جوانان ‌و نخبگان ‌ما به حدی رسیده که خودشان قادرند در تولید اینگونه محصولات جزو اولین‌ها ‌در دنیا باشند.

وی ‌تصریح کرد: این امر تحقق شعار «ما می توانیم» است ‌و نشان ‌می ‌دهد که ‌پتانسیل ‌و ظرفیت ‌جوانان ‌و شرکت ‌های ‌دارو ‌سازی ‌ما ‌بسیار بیشتر است به شرطی ‌که مسئولان کار خود را درست انجام دهند که در این صورت قطعا در دنیا حرف های بسیار بیشتری برای گفتن خواهیم داشت.

رئیس ‌سازمان غذا و دارو ‌در خصوص ورود این فرآورده ‌ها به بازار و تحت پوشش قرار گرفتن بیمه، اظهار کرد: اینها داروهای پروبیوتیک ‌و اقلامی هستند که برای ‌کاهش مصرف دارو و به عنوان پیشگیری بیشتر استفاده می شوند، بنابراین به دلیل جدید بودن این داروها هنوز در سامانه بیمه ‌ای تعریف نشده اند که با تقویت ‌توان مالی بیمه ها اگر مصرف این اقلام متدوال شود، به طور یقین در مصرف غیر ضروری بسیاری از داروها می توانیم کاهش جدی و منطقی ایجاد کنیم.

شانه ‌ساز در پاسخ به اینکه در چند استان کشور دسترسی به انسولین کاهش یافته است، گفت: انسولینی که امسال وارد کشور شده از سال گذشته بیشتر بوده است اما به نظر می رسد به دلیل تفاوت زیاد نرخی که داروهای داخل کشور با خارج از کشور دارد، قاچاق انسولین به صورت رسمی و غیر رسمی یعنی مسافری در حال انجام است.

وی افزود: یکی ‌از اقلامی ‌که مسافران ما با خود به خارج از کشور می برند دارو است که در این میان انسولین ‌به ‌دلیل قیمت بسیار زیادی که دارد بیشتر از کشور خارج می شود، ما تلاشمان این است که با نیروی انتظامی و گمرک کنترل بیشتری انجام دهیم تا مانع خروج این اقلام شویم.

رئیس ‌سازمان غذا ودارو تاکید کرد: اعداد و ارقام نشان می دهد که ما وارداتمان ‌خیلی بیشتر از سال های ‌گذشته بوده اما همواره در این مورد شکایت داریم، دانشگاه ها و معاونت ‌های غذا ‌و داروی ما همیشه این گلایه را دارند که داروها توسط مسافر و سیستم های ‌قاچاق از کشور خارج می ‌شود اما ‌به ‌هر ترتیب تلاشمان بر این ‌است ‌که خروجیمان را کم کنیم.

زمان مناسب آغاز درمان شکاف لب و کام

فوق تخصص ‌جراحی پلاستیک و زیبایی با اشاره به اینکه در ایران از هر ۱۲۰۰ تولد یک نوزاد گرفتار شکاف لب و کام است، اظهار کرد: این ناهنجاری مادرزادی از بدو تولد تا سن حدود ۱۸ سالگی نیاز به پیگیری جهت درمان دارد

حمیدرضا فتحی ‌با تاکید بر ناهنجاری مادرزادی شکاف لب و کام، گفت: این ناهنجاری شایعترین ناهنجاری مادرزادی به شمار می‌رود که شیوع آن در ایران یک در ۱۲۰۰ و یا یک در هزار است.

عضو ‌هئیت علمی ‌دانشگاه علوم پزشکی ‌تهران، افزود: ناهنجاری مادرزادی شکاف لب وکام ‌در ایران ‌نسبت ‌به ‌کشورهای ‌دارای ‌نژاد ‌سیاه ‌پوست ‌بیشتر ‌و ‌نسبت ‌به نژاد ‌زرد پوست شرق آسیا کمتر است.

وی ادامه داد: بیماران گرفتار ناهنجاری مادرزادی شکاف لب و کام باید سال‌ها تحت نظر پزشک مربوطه باشند و پروتکل‌های درمانی مختلفی برای آن‌ها اجرایی شود.

دبیر انجمن ‌جراحی پلاستیک و زیبایی ایران با اشاره به اینکه در حال ‌حاضر ۲۰۴ مرکز فعال دنیا در ‌حوزه شکاف لب ‌و کام فعالیت می‌کنند، گفت: از این مراکز تا کنون ۱۹۴ پروتکل درمانی استخراج شده که مربوط به زمان مناسب برای جراحی و تکنیک‌های مختلف درمان است.

فتحی خاطرنشان کرد: نوزادی که با ناهنجاری شکاف لب ‌و کام متولد می‌شود ۳ تا ۵ ماهگی بهترین زمان برای جراحی لب آن به شمار می‌رود و از ۹ ماهگی ‌تا یک سالگی ‌نیز زمان جراحی ‌کام است.

این فوق تخصص ‌جراحی پلاستیک و زیبایی، گفت: ۳ تا ۴ سالگی نیز زمان گفتار درمانی بیمار به شمار می‌رود و شاید در این زمان نیاز به عمل‌های مکمل نیز وجود داشته باشد در سنین قبل از مدرسه عمل روتوش لب انجام گرفته و در حدود سن ۸ تا ۹ سالگی نیز اقدام برای ارتودنسی و بررسی وضعیت دندان‌ها انجام می‌گیرد.

فتحی ‌تاکید کرد: در سنین ۱۶ تا ۱۷ سالگی نیز همچنان وضعیت بیمار باید ارزیابی شود و شاید جراحی‌های ‌دیگری مانند بایمکس نیاز باشد. سن ۱۸ سالگی نیز زمان رینوپلاستی تعیین شده و بیمار باید وضعیت آن به طور کلی تحت ‌پایش قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در ‌حال حاضر تیم‌های پزشکی درمان شکاف لب ‌و کام در کشور اقدامات زیادی برای بیماران انجام می‌دهند، گفت: خیریه زنجیره امید سال‌هاست ‌تشکیل شده و بیماران مناطق محروم را تحت حمایت‌های لازم درمانی قرار می‌دهد و تا سال‌ها که نیاز است وضعیت سلامتی بیمار پیگیری شود این اقدام صورت می‌گیرد.

دبیر انجمن ‌جراحی پلاستیک و زیبایی ایران، اظهار کرد: در حال ‌حاضر در کشور ما به ویژ در استان‌های اصفهان، تهران و شیراز و پزشکان زیادی در حوزه درمان تخصصی شکاف لب و کام فعالیت دارند و وضعیت بیماران را پیگیری می‌کنند.

تاثیر فاکتورهای محیطی بر خطر ابتلا به دیابت

پزشکان در مطالعه‌ای تازه به بررسی تاثیر فاکتورهای محیطی بر خطر ابتلا به دیابت نوع دو پرداختند.  محققان در این مطالعات به بررسی ارتباط بین کیفیت محیط زندگی در بیش از ۳۰۰۰ منطقه در آمریکا پرداخته و به تفاوت‌های چشمگیری در مناطق شهری و روستایی پی بردند. این تحقیق نشان داد که چندین فاکتور محیطی بر خطر ابتلا به دیابت نوع دو اثر می‌گذارند.

نابینایی، نارسایی کلیوی و نقص عضو از جمله پیامدهای بیماری دیابت به حساب می‌آیند. براساس یافته‌های این مطالعه که در آمریکا انجام گرفته موارد ابتلا به دیابت نوع دو طی چند سال اخیر در این کشور افزایش یافته و در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ هر سال ۴.۸ درصد به تعداد مبتلایان به این بیماری در آمریکا افزوده شده‌ است.

متخصصان آمریکایی در بررسی خود به این موضوع پرداختند که آیا فاکتورهای محیطی در مناطق روستایی و شهری در بروز این بیماری نقش دارند. این محققان به مطالعه روی ساکنان ۳۱۳۴ منطقه در این کشور پرداختند.

محققان ‌در این مطالعه به دنبال آن بودند تا اثرات محیطی تجمعی بر خطر ابتلا به دیابت نوع دو مورد ارزیابی قرار گیرد. آنان شاخص کیفیت زیست محیطی ارائه کردند که شامل اطلاعاتی در مورد کیفیت هوا، آب و خاک و فاکتورهای جامعه‌شناختی (میانگین درآمد خانوار، تحصیلات، میزان جرائم خشونت‌بار) در مناطقِ مورد نظر بوده است. آنها با ارزیابی اطلاعات بدست آمده تاکید کردند در مجموع کیفیت نامناسب محیط زندگی با افزایش موارد ابتلا به دیابت نوع دو مرتبط است. 

بهترین زمان مشاوره ارتودنسی در کودکان

نایب رئیس انجمن ارتودنتیست‌های ایران، گفت: والدین برای پیشگیری و درمان به موقع ناهنجاری‌های دندانی فکی کودکان، باید اولین مشاوره ارتودنسی را در سن ۶ تا ۷ سالگی انجام دهند.

فرهاد ‌جعفری، نایب رئیس انجمن ارتودنتیست‌های ایران در آستانه برگزاری کنگره انجمن ارتودنتیست‌های ایران با اشاره به اهداف این کنگره، اظهار داشت: با توجه به اینکه انجمن ارتودنتیست‌های ایران یک انجمن علمی است، لذا ارتقا سطح علمی متخصصین ارتودنسی از وظایف اصلی آن محسوب می‌شود و برگزاری کنگره نیز در همین راستا صورت می گیرد.

وی ادامه داد: برگزاری کنگره بستری را فراهم می‌کند که متخصصین ارتودنسی کشور اطلاعات علمی خود را از طریق حضور در سخنرانی‌های علمی و شرکت در کارگاه‌ها ارتقا دهند.

نایب رئیس انجمن ارتودنتیست‌های ایران افزود: همچنین هم زمان با کنگره، برپایی نمایشگاه مواد و وسایل ارتودنسی نیز این امکان را فراهم می‌آورد که با جدیدترین مواد و تکنولوژی‌های روز در رشته ارتودنسی آشنا شوند.  

جعفری در توضیح به این پرسش که انجمن چه کارهایی برای به روز نگه داشتن دانش متخصصین ارتودنسی کشور انجام می‌دهد، گفت: انجمن علاوه بر کنگره و سمپوزیوم سالانه که بزرگترین رویداد علمی ارتودنسی سال محسوب می‌شود، چندین نشست‌ علمی تخصصی نیز هر سال برگزار می‌کند. همچنین برگزاری دوره‌های بازآموزی برای همکاران دندان‌پزشک نیز همواره در دستور کار قرار داشته است.

نایب رئیس انجمن ارتودنتیست‌های ایران، در پاسخ به این پرسش که مردم چگونه‌ می‌توانند به متخصصین ارتودنسی عضو انجمن در نقاط مختلف کشور دسترسی داشته باشند، افزود: شرط عضویت در انجمن ارتودنتیست‌های ایران این است که فرد باید پس از گذراندن دوره دندان‌پزشکی عمومی، دوره تخصص ارتودنسی را در یکی از دانشگاه‌های داخل کشور با موفقیت به پایان رسانده باشد.

وی اضافه کرد: اگر فردی در خارج از کشور دوره تخصص ارتودنسی را گذرانده باشد باید مدرک وی به تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده باشد تا بتواند به عضویت پیوسته انجمن ارتودنتیست های ایران در آید. 

جعفری ادامه داد: مردم در هر نقطه‌ای از کشور که باشند می‌توانند با مراجعه به سایت انجمن به آدرس www.iao.ir و در قسمت جستجوی متخصصین، اسامی، آدرس و تلفن اعضای انجمن ارتودنتیست های ایران را مشاهده کنند.

نایب رئیس انجمن ارتودنتیست‌های ایران در خصوص اینکه مردم برای خدمات درمانی و پیشگیری از ارتودنسی باید به چه نکاتی باید توجه کنند و به چه کسانی مراجعه کنند، گفت: اولین قدم برای پیشگیری و کاهش بروز مشکلات ارتودنسی این است که کودکان خود را در سن ۶ تا ۷ سالگی برای معاینه اولیه ارتودنسی ببریم.

وی تصریح کرد: این کار به تشخیص زودهنگام ناهنجاری‌ها و پیشگیری از آنها کمک شایانی می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند که مشکلات دندانی فکی در زمان  مناسب تحت درمان قرار ‌گیرد.

خواب عمیق موجب دفع مواد سمی مغز می شود

مطالعه ‌جدید نشان می دهد مراحل مختلف خواب به مغز فرصت می دهد ‌تا خودش را از مواد سمی احتمالی پاکسازی نماید. محققان دریافتند در طول خواب عمیق، به نظر می رسد فعالیت موج آهسته سلول های عصبی، فضایی را برای مایع مغزی نخاعی ایجاد می کند تا به شکل هماهنگ به داخل مغز وارد و خارج شوند؛ فرآیندی که تصور می شود موجب پاکسازی ضایعات متابولیکی می شود.

«لورا لوئیس»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بوستون آمریکا، اظهار کرد: «این ضایعات شامل بتاآمیلوئید است؛ پروتئینی که به شکل غیرعادی در مغز افراد مبتلا به زوال عقل انباشت می شود.»

وی تاکید کرد: هنوز اثبات نشده است که خواب عمیق به پیشگیری از زوال عقل یا سایر بیماری ها کمک می کند. هدف نهایی این تحقیق این است که دریابیم چرا کیفیت بد خواب با ریسک بالاتر انواع مشکلات مزمن نظیر زوال عقل، بیماری قلبی و افسردگی، مرتبط است.

محققان می ‌دانند که مایع مغزی نخاعی به پاکسازی ضایعات متابولیکی از مغز کمک می کند. همچنین می دانند که این فرایند در طول خواب تقویت می ‌شود. اما دلایل این موضوع هنوز نامعلوم باقی مانده است. آنها با بررسی ۱۱ فرد سالم در طول خواب و انجام اسکن MRI برای کنترل جریان مایع در مغز و ارزیابی فعالیت الکتریکی سلول های مغز دریافتند خواب عمیق به تقویت مغز کمک کرده و به مغز اجازه می دهد تا از ضایعات روزانه رهایی یابد و این خانه تکانی روزانه به تقویت عملکرد مغز کمک می کند.

کد خبر 395486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.