دولت باید الزامات حقوقی روابط عمومی را تبیین کند

نایب رییس انجمن قلم ایران گفت: دستگاه‌ها از لحاظ توزیع اطلاعات دچار فقر قانونی و حقوقی هستند و باید دولت الزامات حقوقی روابط عمومی را تبیین کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پدرام پاک آیین امروز _یکشنبه ۱۲ آبان ماه_ در گردهمایی و نشست مدیران و کارشناسان روابط عمومی‌های استان اصفهان، اظهار کرد: باتوجه به اینکه در حوزه روابط عمومی فقر ادبیات فلسفی شناختی و معرفتی و ابهام درخصوص چیستی روابط عمومی وجود دارد، بسیاری از مدیران از روابط عمومی حرفه‌ای و شناختی آگاه نیستند و در حوزه سیاست گذاری دچار ابهام هستیم.

وی افزود: علاوه بر آن در حوزه روابط عمومی فقر فنی و علمی داریم و درواقع داده‌ها، فنی و علمی نیست؛ یک دلیل این امر وابسته به بومی نبودن این حرفه و دلیل دیگر آگاه نبودن مدیران از این حرفه است دلیل سوم آن وابسته به نظام آموزشی بوده که سرفصل‌های درسی این حرفه و اجرای آن مشخص نشده است.

نایب رییس انجمن قلم ایران با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان سفرای دانش روابط عمومی و نظام آموزشی خواهند بود، افزود: برای جبران فقر روابط عمومی باید بدانیم که در حقیقت از طریق روابط عمومی‌ها خود سازمان‌ها معرفی می‌شوند و آنها نقش بسیاری در فلسفه ایجاد یک ارتباط دارند و فضای روابط عمومی می‌تواند به رشد سازمانی کمک کرده و بحث درآمدزایی را مطرح کند.

مردم و مدیران شناخت کافی با کارکرد روابط عمومی ندارند

پاک آیین با اشاره به آموزش این درس در دانشگاه گفت: در دانشگاه سطح علوم ارتباطات و دروس روابط عمومی چندان بالا نیست که بعد از فارغ التحصیلی افراد بتوانند کار را به دست گیرند و در نتیحه مهارت‌های ارتباطی لازم را ندارند و برای تحقق این امر نیازمند افزایش دانش فنی و مهارت‌ها هستیم. روابط عمومی‌ها بعد از فارغ التحصیلی فقط با تئوری‌ها آشنا هستند و در فضای کار نیازمند کسب تجربه‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه روابط عمومی مانند بسیاری از رشته‌های علوم انسانی، روزنامه نگاری، مهارت ارتباطی، تجربه و ذوق بیشتر از دانش و تئوریات در اولویت است، افزود: در این بخش آشنایی با موضوع کارکردهای سازمانی و کارشناس روابط عمومی نیز حائز اهمیت است در حقیقت با وضع موجود استخدام نیروهای روابط عمومی با این ماهیت آموزشی و سطح درسی راه گشای حل مسائل نیست.

پاک آیین گفت: بسیاری از دانش آموختگان حوزه ادبیات و روزنامه نگاری مهارت لازم را دارند، ادبیات توصیفی، عاطفی، انگیزشی را می‌شناسند و نیاز است که روابط عمومی‌ها هم به این موارد دست یابند.

وی اضافه کرد: کارشناسان روابط عمومی باید این ذوق را تا حد نسبی داشته باشند چراکه اکنون جایگاه ارتباطات در جهان شناخته شده است و تحقیق عملی هر طرح و برنامه‌ای در دستگاه‌ها وابسته به این امر است.

نایب رییس انجمن قلم ایران اظهار کرد: جهان امروز عصر انقلاب ارتباطات است و میزان تحقق برنامه‌ها به افکار عمومی وابسته است این افکار عمومی در همه مقاطع فعال بوده و در حقیقت در این مقاطع وجود افکار عمومی را حس می‌کنیم.

وی یادآور شد: علاوه بر فقر معرفتی و شناختی در حوزه روابط عمومی، چالش فرهنگی را هم داریم مردم و مدیران شناخت دقیقی به لحاظ کارکردهای روابط عمومی ندارند، برخی به این بخش نگاه تدارکاتی دارند؛ شناخت نوع تسهیل گری روابط عمومی و آگاهی به ابزار و اجزا و تجهیزات آن حائز اهمیت است.

روابط عمومی‌ها باید رسانه بنیان باشد

پاک آیین با بیان اینکه امروز روابط عمومی باید رسانه بنیان باشد و از نگاه‌های کم عمق به رسانه پرهیز کند، گفت: اطلاعات یک سرمایه عمومی است که در اختیار افراد قرار دارد باید با برخورداری از درک بالا واقف باشیم که اطلاعات سهم مردم است و همه اشخاص در صیانت این اطلاعات نقش دارند و همه مردم در ایجاد شکل دهی و توزیع آن مؤثر هستند.

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه‌ها از لحاظ توزیع اطلاعات دچار فقر قانونی و حقوقی هستند و باید دولت الزامات حقوقی روابط عمومی را تبیین کند. اقدامات خوبی درخصوص گردش و دسترسی به اطلاعات در سال ۸۶ تصویب شد و با به اجرا درآمدن آن در سال‌های بعدی این اقدام مناسب در بخش گردشگری اطلاعات انجام گرفت.

به گفته پاک آیین باید اطلاعات را به مردم داد و در همه سازمان‌ها ضروری است که اطلاعات و قراردادهایشان را شفاف سازی کنند در واقع دولت امین مردم است و نیاز است عموم اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار دهد که این وظیفه برعهده روابط عمومی‌ها است.

نایب رییس انجمن قلم ایران با بیان اینکه اگر به سمت حرفه گرایی پیش برویم می‌توانیم یک حوزه منجسم حرفه‌ای را در روابط عمومی ایجاد کنیم، اظهار کرد: اطلاع رسانی یکی از ۱۰ نقش روابط عمومی است معمولاً در این حوزه به این بخش و انتشار اطلاعات توجه می‌شود اگر بتوانیم فرهنگ پاسخگویی را به مدیران القا کنیم می‌توانیم نقش اول را در این حوزه ایفا کنیم.

نایب رییس انجمن قلم ایران همکاری روابط عمومی‌ها با رسانه‌ها را مهم دانست و گفت: تعداد ۴۰ خبرگزاری و بیش از چهار هزار رسانه چاپی در کشور وجود دارد و برای هرسازمانی یک روابط عمومی و سخنگو تألیف می‌شود که سخنگو تصمیمات مهم سازمان‌ها را به اشتراک می‌گذارد.

پاک‌آیین خاطرنشان کرد: شناخت ذائقه مخاطبان نیز ضرورت دارد با تألیف ادبیات مختلف این ذائقه را به مدیران انتقال دهیم اکنون در شبکه‌های اجتماذعی با مخاطبان بین المللی دسترسی داریم و دسته بندی اطلاعات در این شبکه‌ها لازم است بعد از انتشار اخبار هم باید بازخوردها و واکنش مردم را مورد توجه قرار داد که این اتفاق بر عهده روابط عمومی‌ها است تا انتقادات مردم را بعد از انتشار اخبار تحلیل کنند.

کد خبر 395462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.