۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
نقش موثر زنان در توسعه روستاها

استاندار اصفهان گفت: زنان در اقتصاد روستاها نقش پررنگی دارند چرا که در این حوزه نقش فکری آنان بسیار مهم است و آن ها می توانند ایده های نو، خلاقیت و نوآوری بسیاری در موضوعات توسعه ای داشته باشند اما متأسفانه تا به حال کمتر به این موضوع پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا عباس رضایی، پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی نقش زنان روستایی در توسعه پایدار با حضور بانوان شوراهای اسلامی روستاها و فرمانداری ها اظهار کرد: توسعه امروز یک علم و یکی از مباحث مهم روز دنیا است.

وی با اشاره به اینکه در بحث توسعه باید از نتایج تجارب خوب استفاده کرد، افزود: ۴۰ سال از انقلاب گذشته و در گام دوم انقلاب باید شفاف تر صحبت کنیم اعتقاد ما این است که توسعه پایدار توسعه یک جانبه ای نیست و توسعه تنها به معنای توسعه اقتصادی هم نیست بلکه بدون توسعه فرهنگی حتی نمی توانیم توسعه اقتصادی و سیاسی هم داشته باشیم.

استانداراصفهان با اشاره به اینکه توجه به اقتصاد روستا امری بسیار مهم است، تصریح کرد: شاید اگر امروز از مردم این استان در مورد وجود فولاد مبارکه و ذوب آهن نظرسنجی شود، حتی ۱۰ درصد از مردم هم خواهان وجود چنین صنایعی در استان نباشند چرا که چنین چیزی برخلاف توجه به آمایش سرزمین است و برای توسعه یک شهر یا استان توجه به همه ظرفیت ها و جوانب آن ضروری است.

وی با تأکید براینکه شتاب علمی دنیا بسیار زیاد است و از دنیای علم و فناوری عقب هستیم، گفت: دانشگاه های ما به تولید فارغ التحصیل پرداخته اند و جمع کثیری از تخصص ها را تربیت کرده اند اما آیا همه این فارغ التحصیلان به کارآفرینی در حوزه تخصصی خود روی آورده اند؟ باید واقعیات را در نظر بگیریم به همه جوانب توسعه فکر کنیم.

رضایی با تأکید بر اینکه برای توسعه روستاها ایجاد اشتغال اولین نیاز آن ها است، تصریح کرد: بهتر است در روستاها اول ا شتغال ایجاد کرد چرا که همان مردمی که با ایجاد اشتغال توانمند و مستقل شده اند خود به ایجاد زیرساخت های روستاها کمک می کنند اما در گذشته به اشتغال روستایی توجهی نمی شد اما زیرساخت ها در آن ها ایجاد می شد.

وی با بیان اینکه در اشتغال روستاها باید افکاری نوین منطبق با شرایط روز ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: درخصوص ایجاد اشتغال باید به اشباع بازار آن محصول یا خدمات هم فکر کرد و اینطور نباشد که تعداد زیادی از روستاها در حوزه تولید یک محصول یا یک خدمت به کار گرفته شوند برای مثال تعداد زیاد مراکز بوم گردی یا تعداد روستاهایی که به یک محصول پرداخته اند چندان مناسب نیست و باید بر روی کیفیت و کمیت انواع اشتغال برنامه ریزی و توجه کرد.

استانداراصفهان با تأکید بر اینکه توسعه پایدار باید مبتنی بر دانش و برنامه باشد، گفت: باید برای روستاها برنامه داشته باشیم و طوری نباشد که برای توسعه آن ها چشممان به بیرون از روستا باشد بلکه روستاییان باید خود برای آبادانی و توسعه روستای خود برنامه ریزی کنند و همت گمارند در کنار آن ها قطعا دهیاران و اعضاء شوراهای شهری روستایی نقش مهمی در ایجاد انگیزه در آن ها ایفا می کنند و باید یادمان باشد که برای اجرایی کردن همه برنامه های مدون پیگیری لازم در روستاها وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد افزایش بودجه روستاییان در دولت تدبیر و امید صورت گرفته است، گفت: به این موضوع افتخار می کنیم که توجه به روستاها بیش از گذشته در دستور کار قرار گرفته همچنین در نیمه دوم سال هم بودجه های بهتری برای توسعه روستاها به استان خواهد رسید که برای اجرایی کردن توسعه در آن ها باید از نظر متخصصین و مشورت آن ها کمک بگیریم.

رضایی با بیان اینکه ایران کشور کم آبی است، تصریح کرد: باید در تولیدات محصولات کشاورزی خود به خصوص در استان اصفهان الگوی کشت به شیوه ای باشد که با تولید محصولاتی چون هندوانه به نوعی صادرکننده آب نباشیم و همچنین برای ایجاد بازار فروش بسته بندی، صادرات و فراوری محصولات خود برنامه ریزی مدونی داشته باشیم.

وی با تأکید بر نقش موثر زنان روستایی در توسعه روستاها اظهار کرد: زنان در اقتصاد روستاها نقش پررنگی دارند چرا که در این حوزه نقش فکری آنان بسیار مهم است و آن ها می توانند ایده های نو، خلاقیت و نوآوری بسیاری در موضوعات توسعه ای داشته باشند اما متأسفانه تا به حال کمتر به این موضوع پرداخته ایم همچنین از همه زنان روستایی وشهری اصفهان برای شرکت در انتخابات درخواست حضور با نشاط و فعال چه در مشارکت انتخابات و چه در موضوعات دیگر اجتماعی دارد.

کد خبر 395458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.