کدام غذاها علائم سرماخوردگی را تشدید می‌کند؟

درد و خارش گلو، سرفه‌های خشک و گرفتگی بینی از علائم شایعی است که معمولاً همه ما در هنگام سرماخوردگی آن‌ها را تجربه می‌کنیم.

به گزارش ایمنا، معمولاً درمان کامل سرماخوردگی حدود پنج روز طول می‌کشد، اما اگر رژیم غذایی و روش زندگی خود را تغییر ندهیم، علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا بدتر می‌شود. در ادامه شما را با ممنوعیت‌های غذایی در هنگام ابتلا به بیماری‌های ویروسی فصول سرد سال آشنا می‌کنیم:

شیرینی‌ها: مصرف زیاد قند، سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند؛ افزایش قند خون باعث مهار کار گلبول‌های سفید خون شده و در نتیجه عفونت در بدن گسترش می‌یابد. همچنین مصرف شکر باعث افزایش التهاب در بدن می‌شود.

کربوهیدرات‌های ساده: این نوع کربوهیدرات‌ها نیز باعث افزایش قند خون می‌شود. البته همه کربوهیدرات‌ها بد نیست؛ توصیه می‌شود افراد نان گندم کامل، غلات کامل و ... را در هنگام سرماخوردگی مصرف کنند، زیرا این غذاها حاوی فیبر فراوان است و التهاب بدن را کاهش می‌دهد.

غذاهای تند: ادویه‌های تند اگرچه برای رفع احتقان بینی در هنگام سرماخوردگی مفید است، اما اگر شما مبتلا به آنفلوآنزا هستید و از معده درد نیز رنج می‌برید، به هیچ وجه نبایدغذای خود را تند کنید.

مرکبات: اگرچه این میوه‌ها سرشار از ویتامین سی است، اما به کسانی که در هنگام سرماخوردگی و آنفلوآنزا معده درد دارند، توصیه می‌شود علاوه بر غذاهای تند، از مصرف مرکبات نیز اجتناب کنند، زیرا این میوه‌ها باعث تحریک معده شده و حالت تهوع را تشدید می‌کند.

غذاهای چرب: زمانی که دچار سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شدید، اشتهای شما کم می‌شود؛ در این هنگام مصرف غذاهای چرب، التهاب بدن را بالا می‌برد.

آب نبات‌های بدون قند: این نوع آب نبات حاوی "سوربیتول" است که می‌تواند مشکلات گوارشی را تشدید کند. سوربیتول، قابل هضم نیست و می‌تواند باعث اسهال و ناراحتی معده شود؛ بروز اسهال در زمان سرماخوردگی خطرناک است، زیرا باعث کاهش آب بدن می‌شود.

کافئین: نوشیدنی‌های کافئین‌دار بدن را کم آب می‌کند. اگر این نوشیدنی‌ها همراه قند باشد، التهاب بدن را افزایش داده و مقابله با عفونت‌ها را سخت‌تر می‌کند.

غذاهای ترد: این غذاها می‌توانند گلو را تحریک و سرفه را تشدید کند. توصیه می‌شود هنگام سرماخوردگی آجیل و حتی سبزیجات خام را نیز مصرف نکنید.

ترشیجات: از آنجا که این غذاها حاوی سرکه و نمک است، التهاب گلو را افزایش می‌دهند و مصرف آن ها در زمان سرماخوردگی توصیه نمی‌شود.

منبع: آوای سلامت

کد خبر 395452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.