رأی کمیسیون ماده صد برای احداث ساختمان بدون پروانه چیست؟

مدیرکمیسیون‌های ماده صد شهرداری اصفهان گفت: بر اساس تبصره چهارم ماده صد، چنانچه ساختمان بدون پروانه ساخته شده باشد، به میزان یک دهم ارزش معاملاتی ساختمان و از یک دوم تا سه برابر ارزش معاملاتی آن برای قسمت مازاد بر تراکم جریمه صادر خواهد شد.

غلامعلی فیض‌اللهی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کمیسیون ماده صد صلاحیت رسیدگی به تخلفات ساختمانی را دارد، البته اختلافات ناشی از عوارض در صلاحیت کمیسیون ماده ۷۷ است.

وی تصریح کرد: اگر شهروند پروانه ساختمانی دریافت کند و علاوه بر ساختمان دارای پروانه، ساختمانی دیگر متصل به آن بسازد، براساس تبصره دو از یک‌دوم تا سه برابر ارزش معاملاتی ساختمان جریمه صادر خواهد شد، اما اگر ساختمان منفصل از ساختمان دارای پروانه باشد، براساس تبصره چهار به عنوان ساختمان بدون پروانه و براساس یک‌دهم ارزش معاملاتی ساختمان اگر تراکم نداشته باشد، جریمه می‌شود.

مدیر کمیسیون‌های ماده صد شهرداری اصفهان ادامه داد: گاهی مالکان درخواست ایجاد تغییر در نقشه ساختمان را با معمار یا مهندس ناظر ساختمان مطرح می‌کنند و به مالک گفته می‌شود که ساخت و ساز را انجام دهید و بعد جریمه آن را به شهرداری پرداخت کنید؛ در صورتی که در قسمتی از پروانه ساختمان، برگه اصلاحیه وجود دارد و در صورت مراجعه مالک یا ذی‌نفع به شهرداری و اصلاح پروانه ساختمانی هزینه‌های کمتری متحمل می‌شود.

وی افزود: رسیدگی به تخلفات ساختمان‌های خارج از حریم شهر در صلاحیت کمیسیون ماده ۹۹ است که معمولاً رأی بر تخریب صادر می‌شود.

فیض‌اللهی در پاسخ به این سؤال که اگر ملکی قبلاً خارج از محدوده شهر بوده و بدون مجوز ساخته شده باشد و در حال حاضر ملک داخل محدوده شهر شده باشد، آیا کمیسیون ماده صد می‌تواند به تخلف رسیدگی کند؟ افزود: وقتی ملکی خارج از محدوده شهر بوده و آن زمان بخشداری و شهرداری نبوده یا طرح‌های جامع و هادی وجود نداشته و تخلفی صورت گرفته، اگر جزء شهر شود نباید شهرداری به تخلف رسیدگی کند، اما اگر در آن زمان دهیاری یا شهرداری بوده و طرح هادی داشته، مالک وظیفه داشته که مجوز دریافت کند، بنابراین وقتی داخل محدوده شهر باشد، کمیسیون ماده صد به جانشینی از طرف دهیاری یا آن شهرداری می تواند تخلف را در این کمیسیون مورد رسیدگی قرار دهد.

وی با بیان اینکه مدیریت کمیسیون های ماده صد شهرداری، مرجع شبه قضایی رسمی رسیدگی به تخلفات ساختمانی است تصریح کرد: این مدیریت نقشی پیشگیرانه در گسترش ناموزون و غیراصولی ساختمان‌ها و احداث بناهای مازاد و مغایر با پروانه ساخت دارد.

کد خبر 395415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.