چشم انداز عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای

یک تحلیلگر روابط بین الملل گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، برای ایران نقطه جهشی برای کاهش فشارهای ناشی از تحریم آمریکا و غربی ها است. عضویت ایران می تواند آغاز نگاه مثبت شرق در قبال تجارت و مبادلات اقتصادی با ایران باشد.

رضا میرطاهر در مورد نشست نوزدهمین اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان به خبر نگار ایمنا گفت: سازمان همکاری شانگهای، سازمانی میان‌ دولتی است که در سال ۲۰۰۱ توسط کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی پایه‌گذاری شد. بعد از آن نیز کشورهای هایی نظیر ایران، مغولستان، پاکستان، هند، افغانستان و بلاروس به عنوان عضو ناظر به این سازمان پیوستند. عضویت هندوستان و پاکستان به عنوان عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۱۵ مورد تایید قرار گرفت و در سال ۲۰۱۷ در اجلاس سران کشورهای عضو این سازمان در کشور قزاقستان به تصویب رسید.

وی افزود: در ابتدا هدف از پایه‌گذاری این سازمان مبارزه و مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و برقراری موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه بود. مهم ترین هدف اولیه تشکیل این سازمان، توجه به مسائل امنیتی بود اما بعد از پیوستن اعضای جدید به سازمان همکاری شانگهای، کارکرد این سازمان تغییر کرد و ابعاد اقتصادی، تجاری، اجتماعی و فرهنگی نیز مورد توجه اعضا قرار گرفت. مجموعه همکاری‌ شانگهای بعد از آنکه از نهادی امنیتی به سازمان جهانی تبدیل شد، ایران را به عنوان عضو ناظر خود پذیرفت. ایران در سال‌های متمادی درخواست خود را برای عضویت دائم در این سازمان مطرح کرده است.

این تحلیلگر روابط بین الملل ادامه داد: کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و هند اعضای اصلی و کشورهای ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس به عنوان اعضای ناظر این سازمان در این نشست حضور دارند؛ کشورهای مهمی از حوزه آسیای جنوبی، آسیای مرکزی، آسیای شرقی و کشورهای حوزه اوراسیا از کشورهای عضور سازمان همکاری شانگهای هستند.

میرطاهر در مورد پیوستن دائم ایران به این سازمان گفت: این اتفاق می تواند مزایای بسیاری را برای کشورمان دربر داشته باشد. یکی از مهم ترین امتیازات پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای این است که اعضای تشکیل دهنده این سازمان بخش مهمی از جمعیت و اقتصاد کره زمین را تشکیل داده و پیوستن ایران به این سازمان می تواند باعث به وجود آمدن فرصت ها و چشم اندازهای بسیاری برای کشور در ابعاد اقتصادی و تجاری باشد؛ ایران نیز از ظرفیت های بسیار زیادی برخوردار است. یکی از ظرفیت های ایران برای این سازمان پرونده درخشانش در مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر است. ایران می تواند تجربیات گرانبهای خود در این زمینه را در اختیار اعضای این سازمان قرار دهد.

وی خاطر نشان کرد: عضویت احتمالی ایران در سازمان همکاری شانگهای به معنی مقابله در برابر فشار کشورهای غربی به ویژه آمریکا برای منزوی کردن کشور در محیط بین المللی است. آمریکا و سایر کشورهای غربی به شدت از عضویت ایران در هر یک از سازمان های منطقه ای و بین المللی وحشت دارند. بنابراین عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای برخلاف خواسته واشنگتن و غرب خواهد بود، چنانکه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای برای ایران نقطه جهشی برای کاهش فشارهای ناشی از تحریم آمریکا و غربی ها است. عضویت ایران می تواند آغاز نگاه مثبت شرق در قبال تجارت و مبادلات اقتصادی با ایران باشد.

کد خبر 395371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.