سندرز آغازگر انقلاب سیاسی در آمریکا

یک تحلیلگر روابط بین الملل گفت: شخصیت، اظهارات و اقدامات سندرز در چندین دهه فعالیت سیاسی او نشان دهنده تایید صحت ادعاهای انتخاباتی اش است. وی معتقد است حضورش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مقدمه ای برای ایجاد یک "انقلاب سیاسی" در آمریکا خواهد بود.

بشیر اسماعیلی در مورد انتخابات پیش رو و نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا به خبرنگار ایمنا گفت: در دوره قبلی، برنی سندرز یکی از نامزدهای حزب دموکرات بود که در دور نهایی انتخابات درون حزبی از هیلاری کلینتون شکست خورد و به نفع وی کنار رفت؛ اما این بار بر اساس شواهد موجود قصد دارد وارد کارزار انتخابات شده و در تبلیغات رسانه ای خود مواضع انتخاباتیش را اعلام کرده است.

وی ادامه داد: شعارهای انتخاباتی و تبلیغاتی این پیرمرد خوشرو به قدری جذاب و تحولخواهانه است که عده ای فکر می کنند در پشت سیمای این پیرمرد خوش پوش با لبخند مرموزانه، شیادی پوپولیست پنهان شده است. رسانه ها سعی می کنند در جهت گیری خود شعارهای انتخاباتی سندرز را به گونه ای مورد بررسی قرار دهند تا به خوبی مشخص شود با شخصیت و پیشینه وی انطباق دارد یا خیر، تا بتوانند دیدگاه و نگاه دقیق تری نسبت به او داشته باشند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: از مهمترین و جنجالی ترین علاقمندی های برنی سندرز، تمایل به تفکر سوسیالیستی در مهد سرمایه داری دنیا است. این تناقضی آشکار است اما سابقه علاقمندی وی به سوسیالیسم از دوران دانشجویی در دانشگاه شیکاگو شروع شدبه گونه‌ای که او مسئولیت سازماندهی دانشجویان در کنگره برابری نژادی و جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکا را بر عهده داشت و در همان زمان به اتحادیه سوسیالیست های خلق جوان که زیر مجموعه شاخهٔ جوانان حزب سوسیالیست آمریکا بود پیوست. در سال ۱۹۸۰ میلادی، برنی سندرز به عنوان شهردار شهرهای ورمونت و برلینگتون برگزیده شد. او در دوران تصدی بر صندلی شهرداری، خود را از هواداران مکتب سوسیالیسم می دانست و در رسانه ها و مطبوعات، بی محابا عقاید سیاسی خود را بیان می کرد.

اسماعیلی ادامه داد: برنی سندرز در سال ۱۹۹۰ میلادی به عنوان نماینده حوزه انتخابیه ورمانت به مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا راه یافت و در همان زمان روزنامه "واشنگتن پست" پیروزی او را به عنوان نخستین راه یافته سوسیالیست به مجلس نمایندگان تبریک گفت.

وی خاطر نشان کرد: وعده های انتخاباتی سندرز برای انتخابات ۲۰۲۰ همه رنگ و بوی سوسیالیسم می دهند؛ این وعده‌ ها شامل طرح‌هایی همچون "پوشش همگانی رایگان سلامت"، "تحصیل رایگان" و "شغل تضمین شده برای همه افراد" است. در درستی ادعای سوسیال دموکرات بودن سندرز و ثبات قدم وی در این مسیر کمترین تردیدی وجود ندارد. دیدگاه و شعارهای سندرز در قبال سیاست خارجه آمریکا نشان می دهد وی حامی کاهش هزینه های نظامی آمریکا، دیپلماسی و همکاری های بیشتر بین‌ المللی و از حامیان حقوق کار و دغدغه‌های زیست ‌محیطی بر سر توافقات تجاری بین‌المللی است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در مورد دیدگاه سیاست خارجی سندرز در قبال آمریکای لاتین و خاورمیانه، گفت: سندرز در دههٔ ۸۰ میلادی از منتقدین سرسخت سیاست خارجی آمریکا در قبال آمریکای لاتین بود و از کسانی بود که در سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۲ علیه قطعنامه‌ها و مجوز استفاده از فشار بر ضد عراق رای منفی داد و در سال ۲۰۰۳ با اشغال عراق توسط آمریکا مخالفت کرد. وی معتقد است آمریکا باید اسرائیل را برای به رسمیت شناختن حقوق فلسطینی‌ها تحت فشار بگذارد. این رفتار نشان می دهد می توان سابقه و عملکرد سیاست خارجی وی را نسبت به آنچه در شعارهای انتخاباتی مطرح کرده قابل قبول دانست.

اسماعیلی با اشاره به دیدگاه برنی سندرز در قبال روابط ایران و آمریکا اظهار کرد: باتوجه به مواضع سندرز و موضعگیری های وی درقبال ایران می توان گفت او خواهان بررسی راهکارها و راه‌حل های سیاسی برای حل و فصل تنش ها میان آمریکا و ایران است؛ در همین راستا نیز وی اقدامات قابل توجهی انجام داده است چنانچه در تاریخ یکم دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی، مجلس سنای آمریکا تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله علیه ایران را با اکثریت قاطع آرا تصویب کرد و تنها کسی که به این تحریم‌ها رای مثبت نداد برنی سندرز بود؛ در انتخابات سال ۲۰۱۶، برنی سندرز تنها کاندیدای ریاست جمهوری وقت آمریکا بود که اعلام کرد پس از رئیس‌ جمهور شدن، هر چه سریعتر روابط با ایران را از سر خواهد گرفت.

وی یادآور شد: هیلاری کلینتون، رقیب برنی سندرز نیز در این رابطه معتقد بود "روابط با ایران باید به صورت گام به گام انجام شود نه به سرعتی که سندرز به آن معتقد است." سندرز در مناظره با هیلاری کلینتون، در نقد دخالت‌های سابق دولت در امور کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، از واقعه سقوط دولت قانونی مصدق یاد کرد و گفت "دولت آمریکا باعث شد مصدق، نخست ‌وزیر منتخب ملت ایران به دلیل منافع آمریکا و بریتانیا، از قدرت به زیر کشیده و خانه نشین شود." او نتیجه این کودتا را قدرتمند تر شدن دیکتاتوری شاه دانست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: در دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برنی سندرز گفته بود اگر ترامپ واقعا خواهان مذاکره با ایران است، اولین قدم، بازگشت به برجام خواهد بود. وی در صفحه اینستاگرام خود با تشبیه شرایط فعلی به دوران قبل از جنگ با عراق، از جامعه آمریکا خواست از فاجعه جنگی دیگر در خاورمیانه جلوگیری کرده و با دقت و هوشیاری بیشتری رفتارهای دولت آمریکا را زیر نظر داشته باشند تا از بروز فاجعه ای مانند جنگ با عراق جلوگیری کنند.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: شخصیت، اظهارات و اقدامات وی در چندین دهه فعالیت سیاسی نشان دهنده تایید صحت ادعاهای انتخاباتی او است. وی معتقد است حضورش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مقدمه ای برای ایجاد یک "انقلاب سیاسی" در آمریکا خواهد بود. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که آیا لابی های قدرتمند موجود و سلطه سرمایه داری حاکم بر این کشور اجازه تحقق این انقلاب را خواهد داد یا خیر؟

کد خبر 395366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا نوروزی IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    1 0
    اطلاعات بسیار خوبی در این مصاحبه بود امیدوارم جناب سندرز برنده انتخابات آمریکا باشد تا هرچه سریعتر روابط ایران و آمریکا به حالت عادی برگردد
  • محسن IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
    1 0
    بسیار مفید بود