نقش عوامل محیطی در بروز دیابت نوع ۲

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد عوامل محیطی، نقش موثری در ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع بیماری دیابت در چندین سال گذشته گسترش یافته و افراد بسیاری از آن رنج می‌برند. دیابت می‌تواند دلیل اصلی بروز مشکلاتی مانند کوری بزرگسالان، نارسایی کلیه و قطع عضو باشد. رژیم غذایی ناسالم و فعالیت فیزیکی ناکافی دلیل افزایش خطر ابتلا به دیابت است، اما تنها این دو مورد، عوامل محیطی تاثیرگذار بر روند بیماری دیابت نیست.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تاثیر فاکتورهای محیطی مناطق شهری و روستایی بر بیماری دیابت، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف داده‌های سلامت افرادی از سه هزار و ۱۳۴ روستای آمریکا را مورد بررسی قرار دادند. پژوهشگران در این مطالعه از شاخص کیفیت محیطی (EQI) که شامل اطلاعاتی در مورد هوا، آب، زمین و همچنین عوامل جمعیتی اجتماعی بود استفاده کردند.

عوامل جمعیتی اجتماعی شامل میانگین درآمد خانوار، سطح تحصیلات و میزان جرم و جنایت افراد بود و شاخص کیفیت محیطی (EQI) بررسی مواردی مانند تعداد تصادفات مرگبار، تعداد بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها یا تعداد واحدهای مسکونی مناطق مختلف را در بر می‌گرفت. پژوهشگران در این مطالعه همه عواملی که فکر می‌کردند ممکن است خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد، در نظر گرفتند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد شاخص‌های کیفیت محیطی ضعیف، باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم می‌شود. همچنین محققان دریافتند کیفیت هوا و عوامل جمعیتی اجتماعی ضعیف در مناطق روستایی، خطر ابتلا به دیابت را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. در مناطق شهری نیز، کیفیت هوا و عوامل جمعیتی اجتماعی با ابتلا به بیماری دیابت ارتباط دارد.

به گفته محققان، نقش عوامل محیطی در مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری پررنگ‌تر است؛ با این وجود خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در مناطق شهری نسبت به منطق روستایی بیشتر است، زیرا کیفیت هوا در مناطق شهری بسیار پایین است. بر اساس یافته‌های جدید اگرچه کیفیت هوا ممکن است مقاومت نسبت به انسولین را افزایش دهد، اما تاثیر عوامل محیطی بیشتر از آلودگی هوا بر بیماری دیابت تاثیرگذار است.

نتایج این مطالعه در مجله Diabetes Investigation  منتشر شده است.

کد خبر 395363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.