کهیر شدید باعث تنگی ‌نفس کودکان می‌شود

یک متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: کهیر و تورم آن به ‌خصوص ‌در ناحیه سر، صورت، لب و چشم ها می‌تواند باعث تنگی ‌نفس ‌و افزایش ابتلای بیماری آسم باشد.

ابوالفضل ‌جویا ‌در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ‌کهیر بیماری شایع در بین ‌کودکان است، اظهار ‌کرد: ‌بروز کهیر ‌در همه ‌سنین ‌به ‌خصوص ‌در بین ‌کودکان ‌زیر ۱۰ سال ‌شایع است؛ هنگامی ‌که افراد در معرض ‌محرک‌هایی ‌مانند مواد ‌حساسیت‌زا، استرس ‌زیاد، ‌عفونت و ‌دمای ‌هوای آزار دهنده قرار ‌می‌گیرند، ‌سلول‌هایی ‌در ‌بافت ‌پیوندی ‌بدن ‌آن‌ها ماده ‌هیستامین ‌ترشح می‌کنند.

وی ‌اضافه کرد: این ‌ماده باعث می‌شود تا مایعات ‌رگ‌های ‌خونی ‌کوچک ‌به زیر پوست نشت کنند، نتیجه این اتفاق برآمدگی‌های قرمز همراه ‌با ‌خارش بر روی ‌سطح ‌پوست است.

این متخصص پوست، مو و زیبایی با بیان اینکه شایع ترین علل بروز کهیر در بین کودکان مصرف برخی داروها ‌و ابتلا به بعضی انگل‌های دوره‌ای است، گفت: داروهایی مانند آسپرین، عفونت‌های ‌ویروسی ‌و میکروبی ‌و ‌حساسیت ‌به بعضی مواد غذایی و ‌مواد ‌حاوی رنگ دانه‌ها نیز موجب بروز کهیر در بدن کودکان می‌شود.

جویا ‌تصریح کرد: اگر کهیر در کودکان ‌به شکل محدود خود را نشان دهد ‌و علائم دیگری هم در بدن آنها پیدا نشود، از حساسیت کودکان به گرده گیاهان، بزاق حیوانات یا یک ماده شیمیایی ‌محرک نشان دارد و در این موارد باید پوست کودک را شست و شو داد.

وی ‌با تاکید ‌بر اینکه در کهیر به شکل شدیدتر کودکان قادر به انجام فعالیت‌های ‌عادی نیستند، افزود: اگر مدت زمان ‌ماندگاری کهیر طولانی ‌و بیشتر از ۱۲ ساعت در هر نوبت باشد یا به داروهای آنتی‌هیستامین که به وسیله پزشک تجویز می‌شود جواب ندهد ممکن است که بروز آن علت‌های مهم‌تری داشته باشد.

این متخصص ‌پوست مو و زیبایی خاطرنشان کرد: چنانچه ‌کهیر با تورم به خصوص در ناحیه سر، صورت، لب و چشم ها باشد باید روی درمان این عارضه ‌دقت بیشتری داشت به دلیل اینکه ممکن است این مساله تنگی نفس و افزایش ابتلای بیماری آسم را همراه داشته باشد.

این ‌متخصص پوست، مو و زیبایی، گفت: هر فردی ممکن است کهیر بزند، اما کودکان مبتلا به آلرژی بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند؛ بهبود کهیر از چند ساعت ‌تا ‌چند روز طول می‌کشد. بهترین درمان برای کودک این است که از محرک‌ها دور بماند ‌و اگر کهیرها در اثر مصرف داروها ایجاد شد والدین ‌باید از ادامه استفاده این داروها برای ‌کودک پرهیز کنند.

وی ‌تاکید کرد: اگر بروز کهیر همراه با درد مفاصل باشد ممکن است ‌احتمال روماتیسم در این سنین مطرح شود، باید والدین حتما این موضوع را با پزشک ‌پوست ‌و ‌مو مطرح کنند و آزمایش های لازم برای کودک انجام شود ‌تا به سمت بهبودی پیش رود.

کد خبر 395334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.