شهرهای هوشمند آینده چگونه است؟

افزایش سریع جمعیت شهری فشارهای فراوانی را بر زیرساخت‌های جهانی و محیط زیست وارد می‌کند و در همین راستا نیز رشد اقتصادی در مناطق شهری منابع محدود آن‌ها را با خطر مواجه می‌سازد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به آمار و ارقام ارائه شده در سال ۲۰۱۷، ۵۵ درصد از کل جمعیت جهان و به عبارتی جمعیتی بالغ بر بیش از چهار میلیارد نفر ساکن شهرها هستند که این آمار با افزایش ۱.۵ برابری تا سال ۲۰۴۵ به ۶ میلیارد نفر خواهد رسید. از سوی دیگر با توجه به گزارش سازمان ملل متحد، هر هفته در حدود یک‌میلیون و ۳۰۰هزار نفر راهی شهرها می‌شوند که این روند منجر به افزایش ۶۸ درصدی جمعیت شهرها و افزایش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری جمعیت آن‌ها تا سال ۲۰۵۰ خواهد شد.

بنابراین نیاز به ارائه راهکار برای محدودیت اجتناب‌ناپذیر منابع شهری که با افزایش جمعیت به وقوع می‌پیوندد بسیار ضروری است. به همین دلیل مبتکران و محققان جهانی به دنبال دستیابی به بهترین راهکارها اقدام به ارائه چارچوبی جدید کرده‌اند که منجر به ایجاد یک محیط شهری خاص و متناسب با نیازهای شهروندان می‌شود و البته با تمامی جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی سازگار است؛ به این چارچوب جهانی، "شهر هوشمند" گفته می‌شود. به طور دقیق‌تر، شهر هوشمند میزبان طیف گسترده‌ای از فن‌آوری دیجیتالی در سراسر اکوسیستم خود است و از فن‌آوری در راستای بهبود وضعیت زندگی ساکنان خود بهره می‌گیرد.

یک شهر هوشمند به عنوان یک اکوسیستم بزرگ مبتنی بر داده عمل می‌کند و با جمع‌آوری داده‌های ساکنان، وسایل نقلیه، ساختمان‌ها، زیرساخت‌ها و تمامی عوامل موجود در یک شهر، علاوه بر بهبود زندگی شهروندان، تأثیرات منفی زیست محیطی موجود در شهرها را به حداقل می‌رساند و به طور مداوم  در تلاش است که با برقراری ارتباطات بهتر با بخش‌های مختلف، بهره‌وری را به حداکثر برساند.

در چنین شهری، ساکنان به طور مداوم اطلاعات لازم را در هر زمینه‌ای که به آن نیاز دارند، در زمان واقعی دریافت می‌کنند و به کمک آن می‌توانند بهترین برنامه‌ریزی‌ها را داشته باشند. داده‌های جمع‌آوری شده، قلب تپنده یک شهر هوشمند به حساب می‌آید و هدف آن‌ها ارزیابی الگوهای کارآمد و ناکارآمد شهری برای بهبود روند زندگی شهروندان است.

از این داده‌ها می‌توان در راستای بهبود برنامه‌ریزی‌های کارآمد شهری در آینده، بهبود زیرساخت‌های شهری و در نتیجه افزایش کارایی شهرها برای شهروندان آتی بهره برد. در این زمینه شهرهای هوشمند از چندین مؤلفه اساسی پیروی می‌کنند که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

حمل و نقل هوشمند

امروزه بسیاری از شرکت‌های حمل و نقلی اقدام به ایجاد وسایلی کرده‌اند که می‌تواند در آینده حمل و نقلی یک شهر هوشمند نقش اصلی را ایفا کند. ساده‌ترین اقدام این شرکت‌ها در این زمینه، ایجاد وسایل نقلیه خودکاری است که قادر به درک محیط اطراف خود برای تصمیم‌گیری هستند. پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور، انسان‌ها کاملا از رانندگی کردن بی‌نیاز شوند و تنها با سوار شدن به یک وسیله خودران، با سریع‌ترین و ایمن‌ترین حالت ممکن به مقصد مورد نظر خود برسند.

منابع هوشمند انرژی

ایده داشتن شهری عاری از گازهای گلخانه‌ای چندان از واقعیت دور نیست. در آینده شهرهای هوشمند همگی مجهز به منابع انرژی پاک و دوستدار محیط زیست خواهند بود و با توجه به استفاده از داده‌های جمع‌‎آوری‌شده در زمان واقعی، به طور کاملا موثری از انرژی بهره خواهند برد. این شبکه‌های هوشمند انرژی به طور مداوم با یکدیگر در ارتباط هستند و انرژی مورد نیاز هر یک از مناطق را به بهترین نحو ممکن تأمین و در عین حال، آن میزان از انرژی را که در بعضی از مناطق مورد نیاز نیست، ذخیره می‌کنند. در این شهرها انرژی خورشیدی و باد در طول روز جمع‌آوری و به منطقه مناسب اعم از جاده‌ها، ساختمان‌ها و مناطق مسکونی ارسال خواهد شد. از سوی دیگر، پیشرفت‌های بیشتر در شبکه‌های فن‌آوری هوشمند با محافظت از پاک ماندن انرژی مصرفی به واقعی شدن ایده شهر هوشمند کمک خواهد کرد.

زیرساخت‌های هوشمند

جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل گسترده داده‌ها نقش مهمی در برنامه‌ریزی بهتر زیرساخت‌های شهرهای هوشمند ایفا می‌کند. برنامه‌ریزان و معماران شهری با استفاده از این داده‌ها می‌توانند بناهایی بهینه و زیرساخت‌های هوشمند ایجاد کنند و حتی امکان پیشگیری از مسائل مربوط بهداشت عمومی و بیماری‌های ناشی از آلودگی‌های هوا یا آب را پیش از وقوع فراهم آورند.

اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا عبارت است از اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر و در نهایت گرد هم آوردن تمامی مواردی که منجر به پیشرفت یک شهر هوشمند می‌شود. این فن‌آوری طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های گزارش دهنده هم‌چون سنسورها، دستگاه‌های نظارتی و غیره  را در برمی‌گیرد و با ادغام و تعامل آزادانه داده‌های گردآوری شده توسط آن‌ها می‌تواند سیستم‌های پیچیده شهری را در زمان واقعی مدیریت کند و عواقب ناخواسته آن‌ها را به حداقل برساند.

کد خبر 395316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.