کنگره بزرگداشت آیت الله مبارکه ای برگزار می شود

نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله سید محمد علی مبارکه ای، عالم زمان شناس و متفکر جهان اسلام، ۲۳ و ۲۴ آبانماه امسال در این شهرستان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان مبارکه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی، (روز شنبه ۱۱ آبانماه) در جمع خبرنگاران گفت: فقها و علما، تاثیر گذارترین افراد جامعه هستند و باید نام و یادشان همواره درجامعه زنده باشد. از همین رو کنگره بزرگداشت آیت‌الله شهید مبارکه‌ای روز پنجشنبه ۲۳ آبانماه امسال در مبارکه و روز جمعه ۲۴ آبانماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

وی هدف از برگزاری این کنگره را آشنایی بیشتر علما، دانشمندان، اقشار مردم به خصوص نسل جوان با شخصیت علمی و فقهی این عالم بزرگوار  که به حق یکی از استوانه های بزرگ شیعی در زمان خود بود، عنوان کرد.

امام جمعه مبارکه اظهار کرد: آیت‌الله شهید مبارکه‌ای در مبارزه با دشمنان اسلام حضور داشت و یکی از مشعل‌داران این عرصه مقدس بود. سال گذشته در شورای فرهنگ عمومی شهرستان تصویب شد کنگره ای برای بزرگداشت این روحانی برجسته برگزار شود.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه این کنگره باید در شان این مرد بزرگ و عالم برجسته برگزار شود، خاطرنشان کرد: تا کنون کار شایسته ای در رابطه با معرفی این شخصیت بزرگ جهان اسلام انجام نشده و برای همشهری های خودش هم ناشناخته است.

وی از عموم مردم ولایتمدار مبارکه خواست تا با حضور چشمگیر خود در جلسه عمومی این کنگره در مجتمع فرهنگی الزهرا(س)، دین خود را به این مصلح و عالم بزگوار برخواسته از این خطه، ادا کنند.

لزوم توجه به مباحث فرهنگی در مبارکه

همچنین حمید عصار زادگان، فرماندار مبارکه گفت: مبارکه بیشتر به عنوان یک شهرستان صنعتی در کشور شناخته شده است و دومین پایانه حمل و نقل کالای کشور پس از بندرعباس در این خطه قرار دارد. این شهرستان با ۴۵۰ واحد صنعتی یکی از شهرستان‌های مهم و استراتژیک استان در زمینه اقتصاد و صنعت است.

وی با بیان اینکه صنایع و کارخانه های متعدد، فضای این شهرستان را سخت کرده است در نتیجه باید به مسائل فرهنگی توجه ویژه داشت، ادامه داد: برگزاری کنگره آیت‌الله سید محمدعلی مبارکه‌ای فرصت فرهنگی خوبی برای این شهرستان است.شخصیت  بی نظیر و والای علمی آیت الله مبارکه ای حتی در بین مردم مبارکه هم کمتر شناخته شده است و تعداد کمی از شهروندان ایشان را می‌شناسند. باید برای شناساندن این شخصیت علمی، فرهنگی و مذهبی بی نظیر به نسل جوان و مردم جامعه بیشتر تلاش کنند.

مبارکه مهد نخبگان و مفاخر بزرگ است

همچنین زهرا سعیدی، نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت: آیت الله مبارکه‌ای به عنوان نمادی از بزرگان و مشاهیر این شهرستان محسوب می‌شود و باید به دیگر مفاخر و نخبگان مبارکه هم پرداخته شود. استان اصفهان و شهرستان مبارکه مهد حضور نخبگان و مفاخر بزرگی است که نقش تاثیرگذاری در معرفی و گسترش مذهب تشیع داشته‌اند اما به خوبی معرفی نشده‌است.

سعیدی ابراز امیدواری کرد اینگونه کنگره‌ها برای معرفی مفاخر، بزرگان استان و جهان اسلام به صورت سالانه استمرار داشته باشد.

شخصیت آیت الله مبارکه ای ناشناخته مانده است

محمد گلناری، دبیر علمی کنگره بزرگداشت آیت الله سید محمد علی مبارکه ای نیز در مورد برگزاری این کنگره گفت: حدود ۵۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که در مرحله داوری و مطالعه قرار دارد.

گلناری با بیان اینکه شخصیت این عالم فرهیخته و بزرگوار برای مردم مهجور و ناشناخته مانده است، افزود: برگزاری این همایش فرصت مناسبی برای معرفی این عالم فرهیخته است. باید اقدامی در شان این عالم و فقیه برجسته انجام شود.

شش جلد از کتب و آثار آیت الله مبارکه ای رونمایی خواهد شد

علیرضا اسلامی فر، دبیر کنگره بزرگداشت آیت الله سید محمد علی مبارکه ای گفت: هزینه های برگزاری این همایش به صورت تعاملی با دستگاه های مختلف تامین شده است. همزمان با برگزاری این همایش، شش جلد از کتب و آثار این مصلح و متفکر جهان اسلام با عنوان شجره مبارکه، حکایات مبارکه ای، مرعات الغیب، اسلام خالص، گزیده اشعار صفایی و گزیده دانشوران رونمایی خواهد شد.

اسلامی فر افزود: در برگزاری این همایش، مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری مبارکه، فرمانداری مبارکه، دفتر امام جمعه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه و مجلسی، فولاد مبارکه، مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان و صدا و سیمای اصفهان همکاری خواهند داشت.

به گزارش ایمنا، آیت الله سید محمد علی مبارکه ای، متخلص به صفایی، فرزند مرحوم سید علی موسوی از مشاهیر بزرگ علمی شهرستان مبارکه بوده است. وی در سال ۱۲۷۶ شمسی در شهر مبارکه متولد شد و پس از فراگیری قرآن، دروس ابتدایی و مقدمات علوم دینی در مبارکه در سال ۱۲۹۰ به اصفهان عزیمت کرد و در سال ۱۳۰۱ از اصفهان به قم نقل مکان نمود.

این مبارز و متفکر بزرگ شیعی در بسیاری از علوم زمان خود از جمله تفسیر، حدیث، پزشکی، روانشناسی، فقه، اصول، فیزیک و شیمی صاحب نظر بود و تالیف حدود ۵۰ جلد کتاب از مهمترین فعالیت های فرهنگی و اجتماعی وی است. آیت الله مبارکه ای در سال ۱۳۲۵، در سن ۴۹ سالگی در اصفهان رحلت کرد و در باغ طوبی واقع در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

کد خبر 395314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.