درمان ریزش ‌مو طولانی ‌مدت ‌است

یک متخصص ‌پوست و مو با تاکید به زمان بر بودن درمان ریزش مو در افراد، گفت: برای کنترل ریزش مو و رویش دوباره آن باید بیماران صبر و حوصله کافی را داشته باشند، برای درمان ریزش مو حداقل سه الی شش ماه زمان نیاز است تا پاسخ درمانی مطلوب را بیمار دریافت کند.

فاطمه مختاری ‌در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ‌با بیان اینکه بدن انسان حدود پنج هزار تار مو دارد که تعداد زیادی آنها نازک ‌و کرکی هستند، اظهار کرد: همچنین حدود صد هزار تار مو روی کف ‌سر انسان است که این موها ‌در فازهای مختلف بوده، یک سری در فاز رشد و تعدادی در فاز استراحت و یک سری هم در فاز ریزش ‌هستند.

 وی ‌با ‌بیان ‌اینکه ‌در ‌حالت طبیعی یک فرد روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تارموی خود را از دست می‌دهد و این مو دوباره می‌روید، افزود: زمانی که ریزش ‌بیش از اندازه باشد و تراکم موی فرد کاهش یابد، این فرد دچار ریزش موی غیر طبیعی شده ‌و باید به پزشک پوست و مو برای ‌درمان مراجعه کند.

عضو هئیت ‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ‌اصفهان ‌درمورد علل ریزش مو، گفت: ریزش مو علل متنوعی دارد، یکی ‌از علل ریزش مو به دلیل مسائل ارثی ‌و ژنتیکی است؛ زایمان بانوان دومین علت ریزش مو است که بیشتر در دوران پس از زایمان اتفاق می‌افتد، انجام عمل جراحی، مصرف دارو، مشکلات تیروئیدی ‌و استرس از دیگر دلایل ریزش مو است.

وی با بیان اینکه تحت فشار قرار دادن مو نیز از دیگر دلایل ریزش مو است، افزود: برای مثال برخی از بانوان موی سر خود را به صورت محکم با کلیپس و کش مو می بندند که این امر منجر به ریزش مو می‌شود؛ همچنین ریزش مو بر اثر بیماری‌های لوپوس ‌و لیکن پلان ‌هم اتفاق می‌افتد.

این متخصص ‌پوست ‌و ‌مو، تاکید ‌کرد: سبزیجات ‌و میوه ‌های ‌حاوی ویتامین، آنتی اکسیدان‌ها ‌و مواد ‌غذایی ‌پروتئین‌دار در رشد طبیعی ‌و شادابی ‌موی ‌سر ‌مفید هستند؛ هنگامی‌ که فرد سالم باشد و مواد مورد نیاز بدن تامین شود، ورزش و استراحت کافی هم داشته باشد، سلامت بدن باعث رشد موها شده ‌و از ریزش آن ‌جلوگیری می‌کند.

به گفته مختاری؛ اگر کودکی ‌دچار اضطراب شدید، بیماری‌ و تب بالینی ‌شود انتظار می‌رود که آن کودک ‌دو تا ‌سه ماه بعد ریزش مو ‌را داشته باشد ‌و این اتفاق در بین افراد بزرگسال و میانسال هم وجود دارد.

وی ‌با اشاره به اینکه ریزش ‌مو ارثی و ژنتیکی از شش تا ۱۰ سالگی اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: ریزش مو در کودکان سنین پایین بسیار نادر است ‌و بعد از بلوغ ‌و بزرگسالی ‌این ریزش موی ژنتیکی وجود دارد. ریزش مو سن خاصی ‌ندارد ‌و در هر سنی ممکن است که فرد ریزش مو را داشته باشد ‌و این اتفاق وابسته ‌به عللی است که مو را درگیر کرده و ریزش مو ‌را ایجاد می‌کند.

عضو هئیت ‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: ریزش موی ارثی آقایان از قسمت پیشانی ‌و شقیقه‌ها شروع می‌شود و آرام آرام این نواحی نازک‌تر و کم تراکم‌تر می‌شود و با خالی شدن سر و ریزش شدید مو کف سر ‌طاس می ‌شود.

مختاری افزود: در خانم‌ها ریزش مو متفاوت‌تر است ‌و معمولا خط رویش مو ‌حفظ شده و در پشت سر موها نازک ‌و کم تراکم می‌شود.

وی ادامه داد: ریزش موی ژنتیکی ‌به دلیل هورمون‌های موجود ‌در بدن است ‌و گیرنده‌هایی در سر این هورمون‌ها ‌را جذب کرده ‌و با تبدیل شدن آن به ماده‌ای باعث ریزش ‌مو می‌شوند.

مختاری ‌با تاکید بر اینکه درمان موثر ریزش ‌موی ژنتیکی ‌و ارثی استفاده از محلول ماینوکسیدیل ‌و قرص فیناستراید است، گفت: درمان ‌این ‌بیماری را نباید به تعویق انداخت، اگر روند درمان ‌دیرهنگام انجام شود پزشک ‌هم نمی‌تواند به رویش ‌دوباره موی ‌اشخاص ‌کمکی ‌کند ‌و اگر در مراحل اول با استفاده از این درمان‌های ساده بیمار به پزشک مراجعه کرد درمان موثرتری را خواهد داشت.

محلول ماینوکسیدل درمان ریزش موی ژنتیکی

این متخصص ‌پوست و مو، تصریح کرد: اشخاص مبتلا به ریزش موی ارثی و ژنتیکی باید روزانه ‌دو مرتبه از محلول ماینوکسیدل برای مدت طولانی استفاده کنند که ‌در گذر زمان استفاده از این محلول باعث رویش دوباره موهای سر می‌شود.

وی تاکید کرد: خانم‌ها در دوره بارداری و شیردهی ‌نباید از این محلول استفاده کنند ‌و در بقیه مواقع منعی ‌برای استفاده بانوان وجود ندارد، مصرف قرص فیناستراید و قرص‌های ضد هورمونی با تشخیص پزشک معالج برای افراد تجویز می‌شود.

مختاری با بیان اینکه هدف ‌از درمان ‌مو حفظ تارهای موی نازک ‌و ضخیم کردن این موها است، افزود: استفاده از روش‌های درمانی ‌دیگر مانند مزوتراپی، پی آر پی ‌و کلاه‌هایی که لیزرهای کم توان دارند، می‌توان برای رویش دوباره موهای سر استفاده کرد، البته این روش‌ها کمکی هستند ‌و به عنوان روش‌های اصلی درمان ‌نیستند.

وی ‌یادآور شد: همچنین ‌درمان کم خونی، مشکلات تیروئیدی بدن، کاهش مصرف داروها ‌و کم کردن ‌استرس ‌در کاهش ریزش مو ‌موثر بوده ‌و مشورت ‌با پزشک ‌معالج در این زمینه ‌ضروری است.

عضو هئیت ‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: در مورد کنترل ریزش مو و رویش دوباره آن باید بیماران ‌صبر و حوصله کافی را داشته باشند، برای درمان ‌بیماری‌ها حداقل سه الی شش ماه زمان نیاز است تا پاسخ درمانی مطلوب را بیمار دریافت کند که این پاسخ درمانی ‌در کوتاه مدت ‌و هفته‌های اول امکان پذیر نیست.

وی ‌خاطرنشان کرد: هنگامی که فردی ریزش موی سر او از حالت طبیعی خارج شده ‌و علائمی مانند خارش، قرمزی، سوزش و درد را به همراه دارد، باید سریع به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کند تا با مشورت بهنگام تشخیص دقیق و درمان موثری برای بیمار انجام شود.

کد خبر 395299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.