پویایی شهرهای شمالی در گرو جذب سرمایه‌گذار

ایجاد بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاری در شهرها با توسعه پایدار آن‌ها رابطه مستقیم دارد، زیرا حضور صاحبان سرمایه و کارآفرینان زمینه بهره‌برداری از فرصت‌های اقتصادی، اشتغال و توزیع عادلانه ثروت بر مبنای کار و فعالیت سازنده را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توزیع متوازن و عادلانه امکانات، پرهیز از تمرکزگرایی و زمینه‌سازی برای فعالیت کارآفرینان و صاحبان سرمایه، زمینه رشد و بالندگی همه‌جانبه و توسعه پایدار را فراهم می‌کند. شهر محل زندگی افراد بسیاری است که از نظر درآمد، پایگاه اجتماعی، سطح تحصیلات، توقعات و سبک زندگی با یکدیگر تفاوت دارند این در حالی است که امکانات و چالش‌های جغرافیایی، انسانی و محیطی از شهری تا شهر دیگر نیز متفاوت است؛ در چنین شرایطی اهمیت توزیع عادلانه امکانات ملی بین شهرها و فراهم کردن زمینه‌های سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف با هدف ایجاد بستر مناسب رشد و توسعه، بیشتر مشخص می‌شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه در سالیان اخیر برای کاهش فاصله بین شهرها از نظر برخورداری از ثروت ملی و توزیع عادلانه امکانات تلاش‌های زیادی شد، اما در این زمینه کارهای زیادی مانده که انجام نشده است.

بابک مومنی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور ساری در این زمینه اظهار کرد: تکیه بر تمرکزگرایی و هدایت سرمایه‌گذارها به مرکز کشور و تهران موجب شده عدالت توسعه سرمایه‌گذاری شهری رخ ندهد و این موضوع نگران کننده است.

وی با تاکید بر اینکه شهرهای استان مازندران در حوزه سرمایه‌گذاری در مقایسه با شهرهای استان‌های همجوار وضعیت خوبی ندارد، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه از گذشته اینگونه مطرح شده که شهرهای مازندران در حوزه صنعت نمی‌تواند پیشرفت چشمگیری داشته باشد و در مقابل فرصت‌های خوبی در حوزه کشاورزی و گردشگری شهری در این مناطق وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده شود، اما در این بخش‌ها نیز پیشرفت‌های زیادی نشده و سرمایه‌گذاران در این زمینه تشویق نشده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور ساری تصریح کرد: چالش‌های زیادی در شهرهای مازندران برای جذب سرمایه‌گذار وجود دارد، البته شهرهای استان‌های گیلان و گلستان در این زمینه وضعیت بهتری دارد.

مومنی با بیان اینکه کاستی‌های حاصل از تورم باعث شده تا شهرهای مختلف منطقه و از آن جمله شهرهای مازندران در ایجاد بسترهای توسعه پایدار و جذب سرمایه‌گذار موفق نباشند و  شاخص‌های شهری در این زمینه در سراشیبی سقوط باشد به همین دلیل باید مدیریت کلان کشور برای رفع این معضلات مدیران شهرهای شمالی را یاری کنند.

وی ادامه داد: در حالی که شهرها در استان‌های کویری مانند کرمان و تهران در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری شهری در حال رشد و توسعه است، اما شهرهای استان مازندران با وجود برخورداری از منابع طبیعی و شرایط اقلیمی خوب از این مزیت بی‌بهره یا کم‌بهره است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور ساری گفت: اقتصاد شهرهای استان بر مبنای کشاورزی است، پس صنایع مرتبط در استان مازندران هم می‌تواند صنایع وابسته به کشاورزی باشد به‌ویژه آنکه ۵۰ درصد درآمد در این شهرها نیز به طور مستقیم و غیر مستقیم حاصل از فعالیت‌های کشاورزی است، اما نبود مشاوران کاردان یا بی‌توجهی به نظرات آنان باعث شده زمینه‌های موجود سرمایه‌گذاری در شهرهای شمالی بی‌استفاده بماند که پیامد این وضع بیکاری و مهاجرت است.

مومنی گفت: در حالی که بسترهای سرمایه‌گذاری در شهرهای استان فراهم نشده، سرمایه و امکانات موجود نیز تنها در اختیار عده‌ای است که بیشتر در احداث و توسعه ویلاها استفاده می‌شود و سرمایه گذاری در شهرهای مازندران تنها به احداث ویلا محدود شده است.

وی با اشاره به طرح انتقال آب دریای خزر، خاطرنشان کرد: مسئولان استان سمنان ادعا کرده‌اند که باتوجه به مهاجرت تعدادی از مردم مازندران به شهرهای این استان، پس باید سهمیه آب آن‌ها نیز به سمنان اختصاص داده شود در حالی که این، توجیه مناسبی نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور ساری ادامه داد: وقتی در شهرهای مازندران سرمایه‌گذاری شود و صنایع وابسته به کشاورزی نیز ایجاد و توسعه یابد زمینه رونق و توسعه اقتصادی فراهم می‌شود و از شمار مهاجرت‌ها کاسته می‌شود.

مومنی تصریح کرد: شهرهای شمالی کشور به ویژه در استان مازندران دارای تراکم جمعیتی زیادی است و به همین دلیل بیش از سایر مناطق کشور به سرمایه‌گذاری نیاز دارد. بهتر است صنایعی که به آب زیاد نیاز دارد در شهرهای شمالی مستقر شود تا نیاز به اجرای طرح‌هایی مانند انتقال آب دریای خزر وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد:  وقتی مدیران اجرایی و شهری استان حتی حاضر نیستند در جلسات فنی حضور پیدا کنند و سرمایه‌گذاری در مازندران انجام نمی‌شود و قصد دارند آب را هم از  مازندران به استان‌های دیگر ببرند تا در صنایع آب‌بر مصرف شود، باید گفت حال شهرهای مازندران خوب نیست و آینده خوبی برای شهرهای منطقه قابل تصور نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور ساری خاطرنشان کرد: بیشترین استفاده شهرهای شمالی کشور محدود به روزهای آخر هفته شده که حاصل آن هم پس از خروج مسافران، انبوهی از زباله است که در گوشه و کنار انباشته شده است؛ این در حالی است که زیرساخت‌هایی در حوزه حمل و نقل مانند اتوبان تهران - شمال در منطقه وجود دارد که استفاده مناسب از آن نمی‌شود.

مومنی با بیان اینکه ادامه شرایط فعلی در شهرای استان سبب گسترش محلات فقیرنشین می‌شود، اظهار کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های استان در قالب تشکیل کارگروه‌های دانشگاهی و استفاده از نظرات اساتید دانشگاه و نخبگان علمی منطقه و انعکاس آن در قالب طرح‌ها، لوایح و قوانین می‌تواند شهرهای شمالی را از وضعیتی که به آن دچار شده‌اند نجات دهد.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه در سال‌های اخیر در منطقه "گوهرباران" در عرصه گردشگری و صنایع تبدیلی توسعه‌ای ایجاد نشده است در حالی که طرح انتقال آب قرار است از همین منطقه انجام شود.

کد خبر 395294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.