مهم‌ترین ‌عامل کمر درد شناسایی ‌شد

آب میوه‌های طبیعی مفید برای مبتلایان به نقرس، کشف هورمون‌های مرتبط با سرطان ‌پروستات در مردان، ابتلا ۳۰ درصد از مردم کشور به کبد چرب، شناسایی ‌مهم ترین ‌عامل کمر درد ‌و شناخت غذاهای مضر برای سرماخوردگی را ‌در بسته خبری سلامت ‌ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا، رئیس پژوهشکده گوارش ‌و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نوزدهمین کنگره ‌بین ‌المللی بیماری‌های ‌گوارش ‌و ‌کبد، اظهار کرد: ۳۰ درصد ‌از ‌مردم کشور درجاتی ‌از کبد چرب را دارند. نزدیک به هزار و سیصد عضو انجمن گوارش ‌و کبد در کشور داریم.

رضا ‌ملک زاده، افزود: هدف این کنگره، ارائه دستاوردهای ‌جدید برای متخصصان ‌داخلی و گوارش است. بیشتر موضوع کنگره بیماری‌های ‌شایع گوارش ‌و کبد است. ‌به ‌طوری که ۳۰ درصد مردم ایران درجاتی ‌از کبد چرب را دارند.

وی ‌تصریج کرد: اکثر کسانی ‌که دچار سکته‌های قلبی ‌و مغزی می‌شوند، دچار کبد ‌چرب هستند.  ۲۰ درصد مردم از ریفلاکس رنج می‌برند که عوارضی از بیماری‌های ‌گوارش است.

رئیس ‌پژوهشکده گوارش ‌و ‌کبد دانشگاه علوم پزشکی ‌تهران، گفت: ۵۰ درصد ‌علل مرگ‌های زودرس ‌در کشور، ناشی ‌از ‌سکته‌های قلبی ‌و ‌مغزی ‌است ‌که اکثر این ‌افراد ‌کبد چرب ‌دارند.

آب میوه‌های ‌طبیعی ‌مفید برای ‌مبتلایان ‌به ‌نقرس

بیماری ‌نقرس به علت رسوب اسید اوریک در لایه‌های مفاصل ایجاد می‌شود که با رعایت رژیم غذایی ‌مناسب می‌توان این عارضه را کنترل کرد. این بیماری ‌به ‌علت رسوب اسید اوریک در لایه‌های مفاصل مانند قوزک پاها، زانوها، آرنج‌هاو به ویژه انگشتان شست پا ایجاد می‌شود ‌و درد را به همراه دارد. در افراد دموی مزاج (طبع گرم و تر) بیشتر دیده می‌شود. این بیماری ‌در مردان شایع‌تر و شیوع آن ‌در زنان پس ‌از سن یائسگی بیشتراست. ابتلا به چربی ‌خون (کلسترول خون بالا)، فشار خون، دیابت نوع یک و دو، عوامل ارثی، استعمال دخانیات در بروز بیماری نقرس نقش دارد.

قرمزی ‌و درد شدید مفاصل ‌به ویژه انگشتان شست، قوزک ‌و مچ پا از مهم‌ترین علایم نقرس است. در این عارضه رسوب‌های اسید اوریک در بافت‌های زیر پوست مانند آرنج و مچ دست تجمع می‌یابد و به شکل برجستگی مشاهده می‌شود. اگر بیماری نقرس با التهاب همراه باشد اغلب درد هم احساس می‌شود. مبتلایان به نقرس باید از مصرف گوشت قرمز به ویژه گوشت گاو و گوساله، حبوبات مانند عدس، لوبیا و نخود، دل، قلوه، جگر، مغز، کله پاچه، خاویار، دوغ ترش، ماست بدون مصلح، چای پُر رنگ، باقلا، غذاهای ترش و پُر ادویه، آبگوشت با نخود زیاد، خیارشور، غذاهای کنسرو شده و ساندویچ‌ها مانند سوسیس و کالباس پرهیز کنند. این افراد می‌توانند گوشت گوسفند جوان را به مقدار کم بخورند. اشخاص دچار این عارضه باید از اضطراب، استرس و عصبانیت هم دوری کنند.

غلبه بر نقرس با طب سنتی

پاک سازی خلط غالب بدن در درمان بیماری نقرس بسیار اهمیت دارد که برای پاک سازی از مصرف مصلحات، حجامت، زالو و زنبوردرمانی کمک گرفته می‌شود. ماساژ بدن با روغن‌های گل محمدی و شترمرغ هم برای مبتلایان به نقرس مفید است. آب انگور، هندوانه، گیلاس، آلبالو، سیب و میوه‌ها و سبزی‌های سرشار از ویتامین C مانند نارنگی، پرتقال، لیمو شیرین و کلم بنفش برای افراد دچار این عارضه مناسب است. مبتلایان به نقرس در صورت مصرف ماست و دوغ باید از مصلحات آن‌ها مانند آویشن، کاکوتی، پونه، زیره و زنیان استفاده کنند. مصرف ماء الجبن افتیمونی (آب پنیر) به افراد دچار این عارضه پیشنهاد می‌شود.

مهم‌ترین عامل کمر درد شناسایی شد

مدیر آموزش سازمان نظام پزشکی گفت: طی غربالگری‌های انجام شده در ایران کمردرد دومین بار بیماری را در کشور دارا بوده و حدود ۷/۵ درصد افراد جامعه مبتلا به کمردرد هستند. همچنین ۸۰ تا ۸۵ درصد ایرانی‌ها حداقل یکبار در طول زندگی خود کمردرد را تجربه می‌کنند که مهم‌ترین علت آن الگوی نامناسب زندگی مردم و بی‌تحرکی است.

محمدرضا ‌عزیزی ‌با اشاره ‌به اینکه ‌طی ‌دهه‌های ‌گذشته اختلالات اسکلتی ‌عضلانی ‌به ‌طور روز افزون ‌در سراسر جهان ‌در ‌حال گسترش ‌است، اظهار کرد: امروزه ‌کمردرد ‌به عنوان یک پدیده ‌چند علتی ‌و یک مشکل بزرگ در اکثر جوامع مورد توجه است. شیوع چشمگیر کمردرد در کنار هزینه‌های درمانی آن از دلایل ‌توجه به کمردرد است.

وی ‌با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد ‌از مردم دنیا کمردرد را تجربه می‌کنند، ادامه داد: ‌در کشور آمریکا دومین علت مراجعه به پزشک کمردرد بوده ‌و سالانه بیش از ۵۰ بیلیون ‌دلار برای ‌درمان ‌این ‌بیماری ‌هزینه ‌می‌شود. ‌در ‌انگلستان ‌نیز ‌کمردرد ‌از ‌عوامل ‌اصلی ‌عدم ‌حضور ‌در ‌محل ‌کار ‌محسوب ‌می‌شود. ‌در ‌سوئد ‌نیز ‌عامل ‌اصلی ‌از ‌کار ‌افتادگی ‌و مرخصی‌های متعدد به شمار می‌آید و کمردرد دلیل عمده ناتوانی‌ها در سراسر جهان محسوب می‌شود.

عزیزی دومین علت مراجعه به پزشک پس از سردرد را کمردرددانست و افزود: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی کمردرد از مهم‌ترین دلایل غیبت از کار بعد از سرماخوردگی، دومین دلیل عمده مراجعه به پزشک، سومین دلیل جراحی‌ها و چهارمین علت بستری به شمار می‌آید.

وی درخصوص پراکندگی شیوع کمردرد در ایران، اظهار کرد: بیشترین شیوع کمردرد در استان مازندران و کمترین میزان شیوع در ‌جنوب ایران است. نکته قابل توجه ‌آن ‌است که سن بروز کمردرد در ایران رو به کاهش است و امروزه با زندگی مدرن ‌جوانان ‌و نوجوانان نیز درگیر این بیماری شده‌اند. در این بین شیوع بیماری ‌کمردرد در زنان ‌در سنین باروری بیشتر از سایر گروه‌ها است که از عمده دلایل این موضوع تغییرات هورمونی ‌و مکانیکی در طی بارداری، تغییرات بزرگ شدن رحم، فشار آوردن ‌بر مهره‌های کمری، چند قلوزایی، تعدد زایمان، افزایش وزن و زایمان‌های سخت است.

عزیزی ‌عوامل مختلفی را در ایجاد درد کمر مؤثر دانست و گفت: سندرم بی‌تحرکی یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا ‌به کمردرد به شمار می‌آید و گفته می‌شود بیش از ۸۵ درصد علل دردهای ‌عضلانی مربوط به بی‌تحرکی است. تغییر سبک زندگی با نادیده گرفتن اقدامات پیشگیرانه مثل روش ‌صحیح نشستن ‌و کم‌تحرکی به مشکلی ‌جهانی ‌تبدیل ‌شده است که ۹۰ درصد موارد را می‌توان با اقدامات پیشگیرانه ‌برطرف کرد.

شناسایی ‌هورمون‌های ‌مرتبط ‌با ‌سرطان پروستات ‌در مردان

محققان ‌در ‌بررسی‌های ‌خود ‌به ‌وجود ‌هورمون‌هایی ‌در ‌خون ‌مردان ‌پی ‌بردند ‌که ‌با ‌افزایش ‌خطر ‌ابتلا ‌به ‌سرطان ‌پروستات ‌مرتبط ‌ است.محققان ‌توانستندبا ‌شناسایی هورمون‌هایی در خون مردان که با افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است گامی در مسیر کاهش خطر ابتلا به این بیماری بردارند.

این محققان ‌در بررسی‌های خود دریافتند در نمونه خون مردانی که سطح بالاتری از تستوسترون آزاد و یک هورمون رشد دیگر وجود دارد احتمال تشخیص ‌سرطان پروستات بیشتر است. فاکتورهایی از قبیل افزایش سن و سابقه خانوادگیِ ابتلا به این بیماری، احتمال بروز سرطان پروستات را بیشتر می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سراسر جهان سرطان پروستات پس از سرطان ریه دومین سرطان تشخیصی ‌در مردان است. 

در این بررسی محققان انگلیسی ‌به مطالعه روی اطلاعات مربوط به ۲۰۰ هزار مرد پرداختند. هیچ یک از این افراد به بیماری سرطان مبتلا نبودند. نمونه خون این افراد ‌به منظور بررسی سطح تستوسترون و نوعی هورمون رشد موسوم به IGF-I مورد آزمایش قرار گرفت.

محققان ‌با بیان اینکه تمامی این مردان برای مدت زمان شش تا هفت سال تحت کنترل بودند، اظهار داشتند: در این دوره ۵۴۱۲ مورد سرطان پروستات تشخیص داده شد که به فوت ۲۹۶ بیمار انجامید. محققان انگلیسی با توجه به نتایج این تحقیقات ‌اظهار داشتند که وجود سطح بالایی از این دو هورمون با افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات ارتباط دارد.

غذاهای ‌مضر برای ‌سرماخوردگی

درد ‌و ‌خارش ‌گلو، ‌سرفه ‌خشک ‌و ‌کوتاه ‌و ‌گرفتگی ‌بینی ‌از ‌علائم ‌رایجی ‌هستند ‌که ‌معمولاً ‌همه ‌ما ‌در ‌هنگام ‌سرماخوردگی ‌آنها ‌را تجربه ‌می‌کنیم. ‌معمولاً ‌درمان ‌کامل سرماخوردگی حدود پنج روز طول می‌کشد اما اگر رژیم غذایی و روش زندگیمان را تغییر ندهیم، شاهد بدتر شدن علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا خواهیم بود. ممنوعیت‌های غذایی در هنگام ابتلا به بیماری‌های ویروسی فصول سرد سال از این قرارند:

شیرینی‌ها: مصرف زیاد قند می تواندسیستم ایمنی بدن را سرکوب کند. افزایش قند ‌خون باعث مهار کار گلبولهای سفید خون می‌شود و عفونت در بدن گسترش می‌یابد. به علاوه، مصرف شکر باعث افزایش التهاب ‌در بدن می‌شود.

کربوهیدرات‌های ‌ساده: این نوع کربوهیدرات‌ها نیز باعث افزایش ‌قند ‌خون می‌شوند. البته ‌همه کربوهیدرات‌ها بد ‌نیستند. نان ‌گندم ‌کامل، غلات کامل را در ‌هنگام سرماخوردگی مصرف کنید چون حاوی فیبر فراوان است و التهاب بدن را کاهش می‌دهد.

غذاهای تند: ادویه‌های تند اگرچه برای رفع احتقان بینی در هنگام سرماخوردگی مفیدند، اما اگر مبتلا به آنفلوآنزا هستید و از معده درد نیز رنج می‌برید، به هیچ وجه غذایتان را تند نکنید.

میوه‌های خانواده مرکبات: اگرچه این میوه‌ها سرشار از ویتامین سی هستند، اما به کسانی که در هنگام سرماخوردگی و آنفلوآنزا معده درد دارند، باز هم توصیه می‌شود علاوه بر غذاهای تند، از مصرف مرکبات اجتناب کنند چون این میوه‌ها باعث تحریک معده می‌شوند و حالت تهوع را تشدید می‌کنند.

غذاهای چرب: وقتی سرما می‌خورید یا آنفلوآنزا دارید، اشتهایتان کم می‌شود. در این هنگام مصرف غذاهای چرب التهاب بدن را بالا می‌برد.

آب نبات‌های بدون قند: این نوع آب نبات حاوی سوربیتول است که می‌تواند مشکلات گوارشی را تشدید کند. سوربیتول قابل هضم نیست و می‌تواند باعث اسهال و ناراحتی معده شود. اسهال در سرماخوردگی خطرناک است چون باعث کاهش آب بدن می‌شود.

کافئین: نوشیدنی‌های کافئین دار بدن را کم آب می‌کنند. این نوشیدنی‌ها اگر همراه قند باشند، التهاب بدن را افزایش می‌دهند و مقابله با عفونت‌ها را سخت‌تر می‌کنند.

غذاهای ترد: این غذاها می‌توانند گلو را تحریک کرده و سرفه را تشدید کنند. کراکر، آجیل و حتی سبزیجات خام را در هنگام سرماخوردگی مصرف نکنید.

ترشیجات: این غذاها نیز چون حاوی سرکه و نمک هستند، التهاب گلو را افزایش می‌دهند.

کد خبر 395288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.