ایجاد شهر خلاق و نوآور با رویکردی نو در مدیریت شهری مشهد

امروزه شهرها دچار بحران شده و با مشکلات بسیاری نظیر رشد و توسعه نامتوازن، افزایش جمعیت، کمبود زمین، آلودگی‌ها و ناهنجاری‌ها مواجه شده‌اند و در چنین شرایطی، بیشتر کالبد تاریخی و قدیمی شهرها که اغلب در مرکز آن‌ها واقع شده، تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کم‌توجهی به شرایط نامناسب در شهرها در اثر نبود برنامه‌ جامع و راهبردها و بنیان‌های ساختاری باعث از دست رفتن سرمایه‌های مادی و معنوی می‌شود این در حالی است که برنامه‌ریزی شهری در راستای ساماندهی کالبدی- فضایی شهر با آینده‌نگری مناسب برای توسعه آینده شهرها می‌تواند با بهره‌گیری از اطلاعات و در دست داشتن نبض‌های اقتصادی، اجتماعی و کالبدی شهر به تجزیه و تحلیل مسائل شهر پرداخته و با بهره گیری از امکانات و با به حداقل رسانیدن و یا کاهش محدودیت‌ها و با ارائه طرحی جامع دقیق و گویا به تحقق پیشنهادات لازم بپردازد.

براساس استانداردهای یونسکو شهر خلاق و نوآور شهری است که از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در راستای توسعه پایدار شهری استفاده و مدیریت شهری همگام و هماهنگ با تفکر خلاق ساکنان حرکت کند. از این رو شهرداری مشهد به دنبال اتخاذ رویکردی نو در مدیریت شهر است تا با تمرکز ویژه بر برنامه‌ریزی برای توسعه شهر با محوریت جذب طبقه خلاق، توسعه صنایع خلاق و صنایع فرهنگی و در نهایت رشد اقتصاد شهر برمبنای خلاقیت و نوآوری گام بردارد؛ در این باره با «محمدرضا حسین‌نژاد» معاون شهرسازی ومعماری شهردار مشهد گفت و گو انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای بهتر شدن آینده این کلانشهر چیست؟

جهانی‌ شدن و رقابت میان شهرها در کشور برای جذب سرمایه‌‏های متحرک به خصوص سرمایه انسانی باعث ایجاد شهرهای متمایز از نظر وجود طبقه خلاق و نوآور در ایران شده است. مشهد مقدس نیز برای رقابت در این شرایط نیاز به اتخاذ رویکردهای نو در برنامه‏‌ریزی، متفاوت با آنچه در برنامه‏‌ریزی سنتی شهرهای کشور مطرح بوده، دارد.

شهرداری مشهد نیز با تاکید بر ایجاد شهر خلاق و نوآور دنبال اتخاذ رویکردی نو در مدیریت شهر است تا با تمرکز ویژه بر برنامه‌ریزی برای توسعه شهر با محوریت جذب طبقه خلاق، توسعه صنایع خلاق و صنایع فرهنگی و در نهایت رشد اقتصاد شهر برمبنای خلاقیت و نوآوری گام بردارد.

از مهمترین برنامه‌های شهرداری مشهد، بین‌المللی شدن و تکثر فضاهای شهری است زیرا دگرگون شدن ساختارهای کالبدی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، تحول بنیادین معنای مکان و جستجوی پایگاه‌هایی متفاوت در مشهد مقدس را به همراه خواهد داشت.

عمده فعالیت‌های تعریف شده در آینده شهر مشهد به صورت اجرایی در مراکز رشد و کارآفرینی وابسته به دانشگاه‌ها و با جهت‌گیری‌های مشخص خصوصی‌سازی، ایجاد صنایع کارگاهی، تعریف خوشه‌های صنعتی و هولدینگ‌های کسب و کاری در این مراکز و بخشهای مفصل‌تری با عنوان پارک‌های علم و فناوری و دفاتر انتقال تکنولوژی به منظور ارتباط صنعت با دانشگاه تاکید شده است.

بدین منظور از ایجاد پارک‌های علم و فناوری شهری تا فعالیت‌های غیر انتفاعی مرتبط با موزه‌ها، نمایشگاه‌های خلاقیت هنری و... می‌تواند طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های شهر خلاق و نوآور در آینده شهر مشهد باشد.

در شهرداری برای ارتقای خلاقیت و نوآوری چه تدابیری اندیشیده شده است؟

جهت‌گیری که امروز در شهرداری در حال رخ دادن است، حرکت به سمت انواع جدید واقعیت‌های شهری است. در مشهد، اقتصاد فرهنگی نقش حائز اهمیتی در توسعه اقتصادی شهر دارد در همین راستا جذب نخبگان و استعدادهای خلاق به یکی از مهم‌ترین ابزار شهرداری برای رشد و پیشرفت تبدیل شده است.

برخی تفکرات خلاقانه و نوآور که می‌توان بر ایجاد شهر خلاق و نوآور در مشهد مقدس تاکید داشته باشد، شامل پایه‌گذاری ساختاری و مناسب در شهر مشهد برای بازسازی اقتصاد پویا و خلاقیت، ساختار اقتصادی در شهر مشهد مبتنی بر مؤلفه‌های رشد خلاق و هماهنگ با برنامه‌های خلاق (خدمات، فرهنگی، شرکت‌های فناوری نوین)، جذب استعدادهای خلاق و مستعد برای تثبیت رشد فزاینده اقتصاد شهر خلاق در شهر مشهد با تاکید بر تنوع فضایی برای شکوفا شدن خلاقیت و نوآوری، فضای شهری متنوع که زمینه شکل‌گیری اجتماعات و فضاهای عمومی جهت شناسایی استعدادهای جوان و خلاق را پدید آورد، ایجاد تعادل در ابعاد اجتماعی – فرهنگی شهر مشهد، تلاش برای ایجاد صنایع سبز، تربیت نیروی متخصص مورد نیاز برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در این کلانشهر از سنین کودکی و نوجوانی، اجرای ایده‌های خلاق در مناطق مختلف شهر مشهد مقدس با تاکید بر رسیدن به حالت پایداری و تعادل همه‌ جانبه در زمینه‌های مختلف، شهرسازی مبتنی بر مردم، با مردم و برای مردم برای جلب مشارکت‌های همه جانبه است.

این برنامه‌ها چه میزان کارشناسی شده است؟

با توجه به وجود نیروهای خلاق و نخبه و دارای مدرک دانشگاهی، تقریبا همه برنامه‌های مدیریت شهری مشهد مقدس دارای اعتبار کارشناسی و بررسی دقیق علمی، فنی و اجرایی است.

شرایط شهر مشهد با سایر کلانشهرها چه تفاوت‌هایی دارد؟

شهر مشهد با بیش از سه میلیون نفر جمعیت دومین شهر بزرگ ایران است. قرار گرفتن حرم مطهر رضوی با میلیون‌ها زائر مشتاق از سراسر ایران و سایر کشورهای اسلامی و همچنین انتخاب این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۶ موقعیت ویژه‌ای برای این شهر ایجاد کرده است.

شهر مشهد همچنین نقش و جایگاهی ویژه در عرصه ملی و بعضاً بین‌المللی ایفا می‌کند و سهم عمده‌ای در بروز فعالیت‌های نوآورانه و عرصه اقتصاد خلاق دارد.

وجود دانشگاه‌های فردوسی، آزاد اسلامی و مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی در مشهد و بسیاری مراکز پژوهشی و مطالعاتی توسعه و پیشرفت در زمینه فن‌آوری‌های نو، الگوهای نو فرهنگی در این شهر که از دیر باز به عنوان شهری پیشرو در صنعت فرهنگی و هنری خود را در عرصه ملی مطرح کرده است خود منجر به ظهور طبقه‌ای جدید در شهر تحت عنوان "طبقه خلاق" می‌شود.

علاوه بر این موارد شهر مشهد به دلیل وجود بارگاه مطهر امام رضا(ع) و برخورداری از عناصر شهری مهمی همچون بازار و بسیاری اماکن فرهنگی، مراکز و نهادهای دولتی  و کتابخانه و کتابفروشی‌ها، پست‌خانه، هتل و مسافرخانه‌ها، کاروانسراها، موزه‌ها و بسیاری دیگر از اماکن جاذب گردشگر روزانه پذیرای جمعیت بسیاری از جمله طبقه خلاق شهر است.

بی‌شک برنامه‌ریزی برای تأمین فضای عمومی مورد نیاز استفاده‌کنندگان از این شهر از اهمیت فراوانی در برنامه‌ریزی‌ها برخوردار است.

مشهد به دلیل وجود بارگاه مطهر امام رضا(ع)  و این که از قدمت بالایی برخوردار بوده و بخش اعظمی از آثار و بناهای تاریخی و خلاق گذشته را در خود جای داده است بنابراین می‌توان آن را بدین صورت توصیف کرد «مشهد شهری است زیارتی، سیاحتی و مذهبی، آرامش‌دهنده و فرح بخش، با اقتصاد خدماتی و صنایع برتر مبتنی بر فناوری و با امنیت مناسب در سطح جهانی» که اینها همه فاکتورهای اصلی شهر خلاق به شمار می‌رود.

کد خبر 395281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.