آینده مطلوب شهرها چگونه محقق می‌شود؟

یک دکترای برنامه‌ریزی شهری گفت: وضعیت شهرها وقتی خوب است که شرایط روستاها، کشاورزی و صنعت خوب باشد زیرا امروزه شهرها با کرانه‌های خود ارتباط تنگاتنگی دارند و مشکلات آنها مستقیما بر سبک، شیوه و کیفیت زندگی در شهرها اثرگذار است.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرهای کشور با مشکلاتی از جمله مصرف بالای سوخت، استفاده بیشتر شهروندان از وسایل شخصی به جای حمل و نقل عمومی و رعایت نکردن برخی نکات ایمنی از جمله تعیین حریم گسل‌ها و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها در حین ساخت و سازها روبه رو است. 

وی افزود: نبود برنامه‌ای متناسب برای توزیع خدمات و امکانات شهری نیز از دیگر مشکلات شهرهای ما است که منجر به جابجایی شهروندان برای تحصیل و اشتغال به مناطقی غیر از محل سکونت آنها می‌شود.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: وجود این مشکلات در شهرها ناشی از آن است که توجه کافی نسبت به مدیریت و برنامه‌ریزی نمی‌شود و با در نظر داشتن این شرایط نمی‌توان آینده خوبی برای شهرها متصور بود.

ابراهیمی با بیان اینکه آینده شهرها تا حد زیادی بستگی به مدیریت علمی شهرها دارد، تصریح کرد: مدیریت آگاهانه شهرها بر مبنای روش‌های علمی و استفاده از دانش طبقه خلاق جامعه اهمیت زیادی دارد زیرا این طبقه خلاق از تکنیک‌های جدید و بروز برای رفع مشکلات مربوط به ترافیک، کالبد شهر و مسائل و ناهنجاری‌های اجتماعی استفاده می‌‎کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری معضلات امروز شهرها مربوط به مدیریت نادرست شهر نیست، تاکید کرد: نبود شغل و امکانات در روستاها و شهرهای کوچک مهاجرت به شهر را افزایش می‌دهد و هزینه اضافی را بر شهر تحمیل می‌کند، مهاجرانی که درآمد کافی ندارند در مکان‌های ارزان قیمت شهر ساکن می‌شوند و نبود امکانات و برنامه‌ریزی درست برای این مهاجران معضلاتی را برای شهرها به وجود می‌آورد.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری با اشاره به اهمیت مدیریت ملی و منطقه‌ای، عنوان کرد: بخشی از مسائل امروز شهرها ناشی از نداشتن توجه کافی به تصمیم گیری و تهیه طرح‌های کالبدی و بخشی دیگر ناشی از مشکلات کلان اقتصادی است زیرا رعایت استانداردها در کشوری که به لحاظ اقتصادی ضعیف باشد، ممکن نیست.

ابراهیمی گفت: وضعیت شهرها وقتی خوب است که شرایط روستاها، کشاورزی و صنعت خوب باشد زیرا امروزه شهرها با کرانه‌های خود ارتباط تنگاتنگی دارند و مشکلات آنها مستقیما بر سبک، شیوه و کیفیت زندگی در شهرها اثرگذار است، در این صورت می‌توان انتظار داشت بسیاری مشکلات امروز شهرها رفع و آینده مطلوب آن‌ها تضمین شود.

کد خبر 395257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.