برنامه اصفهان ۱۴۰۵ با رویکرد سنجش پذیری در حال تدوین است

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه امسال با طرح‌ها و برنامه‌های متعدد گام‌های خوبی در راستای برنامه ریزی شهری برداشته‌ایم، گفت: اگر برنامه ریزی‌ها دقیق باشد فواید زیادی به همراه خواهد داشت چرا که بدون برنامه نمی‌توان منابع مهم و بزرگ را به نحو صحیح مدیریت کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی صبح امروز -شنبه-۱۱ آبان ۹۸ در نخستین نشست «سالانه آمار و برنامه ریزی در مدیریت شهری» که با حضور شهردار اصفهان، مدیرکل برنامه و بودجه سازمان شهرداری ها رییس و اعضا شورای اسلامی شهر و مدیران و کارشناسان برگزار شد، اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور اولین نشست سالانه آمار و برنامه ریزی در مدیریت شهری به مناسبت روز ملی آمار و برنامه ریزی به همت شهرداری اصفهان برگزار شده تا با همفکری و هم اندیشی و همچنین ارائه نظرات کارشناسی در حوزه آمار و برنامه ریزی امکانی فراهم شود تا شهرداری‌ها در کلانشهرها و سایر شهرها بتوانند براساس واقعیات آماری و تدوین برنامه، راه درست را برای خدمت رسانی بهتر به شهروندان انتخاب کنند.

وی ادامه داد: برنامه ریزی یک فرایند است و هرکسی در زندگی روزمره و کاری خود باید برنامه داشته باشد چراکه نبود برنامه می‌تواند موجب بی نظمی و فاصله گرفتن از اهداف تعیین شده باشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه هر سازمانی بخش زیادی از عمر خود را به گونه‌ای سپری می‌کند که با چند عنوان اصلی در مدیریت شهری سروکار دارد که برنامه ریزی اصلی‌ترین آن است، افزود: برنامه ریزی فرایندی مهم در مدیریت شهری است و می‌تواند مدیران شهری را به اهداف شایسته خود برساند.

وی ادامه داد: امروز با ارائه نظرات، شهرداری اصفهان از فرصت ایجاد شده استفاده می‌کند تا برای شهر به عنوان یکی از پیچیده‌ترین موضوعات برنامه درستی را تدوین کند.

نوروزی تأکید کرد: شهر از مصنوعاتی شکل گرفته و دست بشر چنان مداخله دارد که باید باتوجه به موضوعات مختلف فرهنگی، قومی، اجتماعی و... برنامه‌ای تدوین شود تا بتواند خدمات بهتری به مردم ارائه کند و البته برای مدیریت این موجود پیچیده، چاره‌ای جز برنامه نداریم.

وی با بیان اینکه برنامه از پایه‌ها و مبانی مختلف برخوردار است که اصلی‌ترین پایه آن «آمار» است، تصریح کرد: آمار از ریاضی فاصله گرفته و با احتمالات ما را به مسیر درست هدایت می‌کند و نقش کلیدی در برنامه ریزی دارد.

گام‌های خوبی در راستای برنامه ریزی شهری برداشته‌ایم

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه امسال با طرح‌ها و برنامه‌های متعدد گام‌های خوبی در راستای برنامه ریزی شهری برداشته‌ایم، گفت: اگر برنامه ریزی‌ها دقیق باشد فواید زیادی به همراه خواهد داشت چرا که بدون برنامه نمی‌توان منابع مهم و بزرگ را به نحو صحیح مدیریت کرد.

وی تصریح کرد: بدون برنامه درست، نمی‌توان کیفیت خدمات را افزایش، هزینه ها را کاهش و از فرصت ها به نحو شایسته استفاده کرد و تهدیدات را به موقع برطرف کرد.

نوروزی با بیان اینکه بدون برنامه ریزی برابری و عدالت برای دسترسی شهروندان به امکانات میسر نخواهد بود، افزود: ایجاد تحول سازمانی با برنامه ریزی امکان پذیر است؛ اگر بخواهیم نظام آماری یکپارچه و دقیق داشته باشیم باید تصویر مناسبی از جایگاه واقعی که در آن قرار داریم و مسیر و چشم اندازی که مدنظر است را با برنامه صحیح رصد، پیگیری و تحقق پذیر کنیم که خوشبختانه حوزه برنامه ریزی شهرداری اصفهان تاکنون در این مسیر تلاش‌های خوبی انجام داده و توانسته همگرایی خوبی در شهرداری و سازمان‌های خدمت رسان دیگر مرتبط با امور شهری ایجاد کند.

وی با اشاره به تدوین برنامه‌های متعدد گفت: در حوزه برنامه ریزی، شهرداری اصفهان از گذشته برنامه‌های زیادی از جمله اصفهان۲۲+ در سال ۷۵، برنامه های ۸۵، ۹۰، ۹۵ و ۱۴۰۰ را تدوین کرده و در حال حاضر نیز برنامه اصفهان ۱۴۰۵ با رویکرد سنجش پذیری و نتیجه محور بودن در حال تدوین است و مدیریت شهری اصفهان برنامه خود را براساس سنجش پذیری تدوین کرده است.

شهردار اصفهان افزود: در این راستا آمارنامه خوبی در شهرداری اصفهان تدوین شده؛ برای یازدهمین سال متمادی امسال آمارنامه شهر با همکاری ۶۰ ارگان در چهار هزار و ۲۰۰ عنوان اطلاعاتی تهیه شده است.

وی با اشاره به امضاء سند SDI شهری گفت: سند SDI که دو هفته پیش بین شهرداری و سایر دستگاه‌های اصفهان امضاء شد، می‌تواند به برنامه ریزی شهری، تبادل اطلاعات مکانی کمک کند، هزینه‌ها را برای سازمان‌ها کاهش دهد، اطلاعات مکانی جدیدی تولید کرده و دسترس مردم به آنها را آسان کند.

نوروزی خاطرنشان کرد: نخستین نشست سالانه آمار و برنامه ریزی در مدیریت شهری می‌تواند سنگ بنایی برای تداوم برنامه ریزی دقیق مبتنی بر آمار درست باشد و در اداره ارزان شهر، خدمت رسانی بهتر به مردم، بهبود برنامه ریزی شهری و رسیدن به شهر زیست پذیر موثر باشد.

به گزارش ایمنا در پایان این نشست آیین رونمایی از کتاب آمارنامه سال ۹۸ شهرداری اصفهان، سندراه اندازی رصدخانه شهری، نظام جامع آماری و تالار مانیتورینگ شهرهای ایران ( تماشا)، سامانه رصد اطلاعات (رصا) و همچنین امضاء تفاهم نامه SDI به صورت نمادین انجام شد.

کد خبر 395254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.