داده‌های با کیفیت پیش نیاز حکمرانی شایسته در شهرها است

رییس مرکز آمار ایران گفت: داده های با کیفیت پیش نیاز حکمرانی شایسته در شهرها است و باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جواد حسین زاده صبح امروز-شنبه-۱۱ آبان ۹۸ در نخستین نشست «سالانه آمار و برنامه ریزی در مدیریت شهری» که با حضور شهردار اصفهان، مدیرکل برنامه و بودجه سازمان شهرداری‌ها رییس و اعضا شورای اسلامی شهر و مدیران و کارشناسان برگزار شد، اظهار کرد: ۲۰ اکتبر روز جهانی آمار است که شعار جهانی آن «آمار بهتر-زندگی بهتر» نام گذاری شده است.

وی افزود: برنامه ریزی مبتنی بر آمار رمز موفقیت و پیشرفت سازمان‌ها است و البته بدون آمار درست امکان برنامه ریزی وجود ندارد.

رییس مرکز آمار ایران با بیان اینکه یکی از گرایش‌های آمار، بهره‌وری است، تصریح کرد: در امور شهری بهره وری این است که خدمات شهری را با تنوع بیشتر در سطوح جغرافیایی کوچکتر با هزینه کمتر ارائه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ریشه آمار به معنی حکومت کردن است، گفت: از ابتدای پیدایش آمار، از آمار به منظور اداره کردن جوامع استفاده شده است و ابعاد مختلف کشوری، شهری و روستایی دارد.

حسین زاده با بیان اینکه آماری که کیفیت لازم را داشته باشد، همواره مورد نیاز مدیران شهری است، تصریح کرد: برای برنامه ریزی شهری نیاز به آمار با کیفیت داریم البته منظور همان ابعاد کیفیت در حوزه آمار است.

وی با بیان اینکه جامع، یکپارچه، به هنگام و در دسترس بودن آمار بسیار حائز اهمیت است، افزود: خوشبختانه در حال حاضر نظام آماری کشور مطلوب است، اما در حوزه بودجه و اعتبارات ۵۵ درصد نیازهای آماری در سطح ملی و ۳۵ درصد نیازهای آماری در سطح استانی و البته کمتر از ۱۵ درصد در سطح شهرستانی تأمین می‌شود که در این راستا نیاز داریم تا کیفیت آمارها و گستره آن توسعه یابد.

رییس مرکز آمار ایران با بیان اینکه داده‌های باکیفیت پیش نیاز حکمرانی شایسته در شهرها است و باید مورد توجه قرار گیرد، تأکید کرد: آمارهای رسمی را به عنوان کالاهای عمومی که از طرف حاکمیت‌ها برای اداره حاکمیت تولید می‌شود، می دانیم و وقتی آمار رسمی تولید می‌شود اگر باورپذیری کمی داشته باشد در حوزه کالاهای عمومی به معنای کم بودن کیفیت آمار مطرح خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه آمار رسمی حذف موازی کاری‌ها صورت می‌گیرد و باید فهرستی از آمارهای رسمی وجود داشته باشد تا تکلیف دستگاه‌های مختلف برای تولید آمارهای رسمی روشن شود.

حسین زاده با بیان اینکه در نظام آماری کشور بالاترین مرجع سیاست گذاری و تصمیم گیری، شورای عالی آمار است، اظهار کرد: فهرستی را به شورای عالی آمار ارائه و مصوب می کنیم تا تقسیم کار ملی در حوزه آمارهای رسمی انجام شود.

رییس مرکز آمار ایران گفت: توسعه پایدار سه بعد پایداری محیط زیستی، پایداری اقتصادی و پایداری اجتماعی دارد که تمرکز افراطی به هرکدام از آنها ما را در مواجه با توسعه پایدار با مشکل مواجه می‌کند.

وی با تأکید بر برنامه ریزی فضایی، برنامه ریزی شهری و آمایش سرزمین تصریح کرد: در آمایش سرزمین سه المان انسان، فضا و فعالیت بسیار حائز اهمیت است و آمارها باید بتواند مباحث مربوط به این سه بعد را پوشش دهد.

همگرایی ملی برای مدرن سازی نظام آمار

حسین زاده با اشاره به شعار امسال مرکز آمار ایران مبنی بر «همگرایی ملی برای مدرن سازی نظام آماری» گفت: شعار امسال تمرکز بر انسان، فضا و فعالیت نیاز دارد و برای آمارهای اصولی باید تعامل خوبی با تمام دستگاه‌ها داشته باشیم که در این میان جایگاه حوزه مدیریت شهری بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در روش «ثبتی مبنا» درصدد هستیم کدهای یونیک که برای فرد، مکان و فعالیت وجود دارد را از طریق روش‌های علمی و ثبتی تلاقی دهیم و ماحصل آن بسیاری از آمارهای مورد نیاز کشور خواهد بود.

رییس مرکز آمار ایران با اشاره به اهداف مورد نظر برای دستیابی به آمایش سرزمین با برنامه ریزی شهری گفت: دستیابی به تعادل توسعه پایدار، رفاه عامه مردم و توزیع امکانات و خدمات، یکپارچه سازی فضایی سرزمین و مکان یابی مناسب فضاها برای توسعه شهری از مهم‌ترین اهداف برای آمایش سرزمین با برنامه ریزی شهری است.

وی با بیان اینکه در سرشماری سال ۹۵، ۹ شهر کشور که جمعیتی بالای یک میلیون نفر دارد به  عنوان کلانشهر شناخته شده است، افزود: این کلانشهرها ۲۷.۲ جمیعت کشور را در خود جای داده و همچنین درخصوص تولید ناخالص داخلی سهم زیادی دارد از این رو توجه به آمار و اطلاعات با استانداردهای درست و کیفی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

حسین زاده با اشاره به تشکیل کمیته آماربخشی کلانشهرها گفت: هدف از تشکیل کمیته آماربخشی کلانشهرها سامان بخشی به نظام جامع آماری کلانشهرها است.

وی با بیان اینکه سرشماری ثبتی مبنا برای آمارنامه بسیار مهم است، گفت: به دنبال توسعه آماری و مدرن سازی نظام آماری هستیم و در این راستا یکپارچگی آمار کلانشهرها باید در دستور کار قرار گیرد.

رییس مرکز آمار ایران ادامه داد: در شهر اصفهان آمار و اطلاعات زیاد است، اما مشکل استفاده نکردن بهینه از آن است که باید فرهنگ سازی لازم در این باره انجام شود.

ضرورت وجود تعاریف و مفاهیم استاندارد بین کل نظام جامع آماری

وی با بیان اینکه وجود تعاریف و مفاهیم استاندارد بین کل نظام جامع آماری لازم و ضروری است، تصریح کرد: یکی از فعالیت های مرکز آمار ایران استاندارد کردن تعاریف و مفاهیم است.

حسین زاده خاطرنشان کرد: برنامه ملی توسعه آمار کشور مصوب شورای عالی آمار، آذرماه سال گذشته به تمام دستگاه ها ابلاغ شده است و برای اینکه یکپارچه و هماهنگ پیش رویم به عنوان سند بالادستی باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایمنا در پایان این نشست آیین رونمایی از کتاب آمارنامه سال ۹۸ شهرداری اصفهان، سندراه اندازی رصدخانه شهری، نظام جامع آماری و تالار مانیتورینگ شهرهای ایران ( تماشا)، سامانه رصد اطلاعات (رصا) و همچنین امضاء تفاهم نامه SDI به صورت نمادین انجام شد.

کد خبر 395249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.