اتفاقات جلسه انتخاب احزاب عضو کمیسیون ماده ۱۰ رخ داد

عضو ناظر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: تکلیف انتخابات برای تعیین ۲ حزب عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب تا ۲۰ روز آینده مشخص می‌شود.

به گزارش ایمنا، پروانه مافی، در تشریح اتفاقاتی که در جلسه انتخاب دو حزب عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب رخ داده است، اظهار داشت: در کمیسیون ماده ۱۰ منتخبانی از قوای سه گانه حضور دارند؛ به این ترتیب که ۲ نفر از قوه مقننه، ۲ نفر از قوه قضاییه و ۲ نفر از قوه مجریه حضور دارند. انتخاباتی بین احزاب برگزار شد تا ۲ عضو ناظر را از بین دبیران کل احزاب ملی و استانی برای عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب انتخاب کنند.

وی بیان کرد: با توجه به احزابی که دبیرکل آن‌ها مشکل قانونی دارند و نمی‌توانستند در جلسات حضور داشته باشند، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب تصمیم گرفت تا به قائم مقام دبیران کل این احزاب، حق رای بدهد. به این ترتیب مقرر شد تا در جلسه انتخاب ۲ دبیرکل احزاب ملی و استانی برای عضویت در کمیسیون ماده ۱۰، این احزاب حق رای داشته باشند تا از این حق محروم نشوند.

عضو ناظر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب افزود: به طور مشخص حزب اعتماد ملی، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و حزب مجمع جوانان انقلاب اسلامی احزابی هستند که دبیران کل آن‌ها دچار مشکل شده‌اند. مجمع جوانان انقلاب اسلامی هنوز دبیرکل خود را به دلیل وجود مشکلات قانونی انتخاب نکرده است. قائم مقام این ۳ حزب با معرفی نامه رسمی از سوی حزب می‌توانستند حضور پیدا کنند و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب این موضوع را مانند آیین نامه‌های دیگر تصویب کرد.

اعتراض دبیرکل یک حزب به مصوبه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب

مافی ادامه داد: در جلسه انتخابات تصمیم گرفته شد تا هیأت رئیسه سنی، هیأت رئیسه دائمی جلسات انتخابات هم باشد. رئیس جلسه آقای بادامچیان بود. پیش از شروع انتخابات دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات زارع فومنی اعتراض کرد که نباید قائم مقام احزاب حضور داشته باشند و فقط دبیران کل باید حضور داشته باشند. بحث بالا گرفت و احزاب اصولگرا نیز از وی حمایت‌هایی کردند و در نهایت قرار شد هیأت نظارت نظر خود را بدهد.

وی با اشاره به اینکه من، رنجبر نماینده قوه قضائیه و ملانوری دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، اعضای هیات نظارت بر انتخابات بودیم، گفت: نظر من این بود که مصوبه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مبنی بر حق رای داشتن قائم مقام ۳ حزب مشخص اجرا شود، تلاش من این بود که به مصوبه کمیسیون احترام گذاشته شود زیرا همه احزاب به دنبال عضویت در این کمیسیون هستند و مخالفت با مصوبه این کمیسیون معنی ندارد.

نماینده دولت و قوه  قضائیه در مخالفت با مصوبه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب

عضو ناظر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب افزود: آقای رنجبر مخالف نظر من بودند زیرا اعتقاد داشتند که در نص صریح قانون آمده که دبیرکل باید حضور داشته باشد و آقای ملانوری نیز نظر رنجبر را تأیید کرد و به این ترتیب قائم مقام‌ها احزاب از رأی دادن محروم شدند و آقای حضرتی نماینده اعتماد ملی عصبانی شد و چند نفر دیگر از جلسه خارج شدند. در مجموع ۲۴ نفر از دبیران کل اصلاح طلب جلسه را ترک کردند. علیرغم مصوبه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مبنی بر داشتن حق رای قائم مقام دبیران کل احزابی که مشکل قانونی دارند، رنجبر و ملانوری با حق رای قائم مقام این دبیران کل مخالفت کردند

خروج ۲۴ نفر از دبیران احزاب اصلاح‌طلب

مافی اظهار داشت: احزاب دعوت شده ۸۳ نفر بودند که ۶۰ نفر حاضر بودند و با خروج ۲۴ نفر از دبیران احزاب اصلاح طلب، ۳۶ نفر در جلسه باقی ماندند. جلسه از اکثریت افتاد و نمی‌توانستیم انتخابات را ادامه دهیم اما آقایان رنجبر و ملانوری تأکید داشتند چون در قانون آمده که صرف حضور دبیران کل احزاب امکان برگزاری انتخابات را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: انتخابات با ۳۶ نفر برگزار شد اما از آنجایی که کاندیداهای احزاب اصلاح طلب برای عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نیز به همراه دیگر اصلاح طلبان جلسه را ترک کرده بودند، حشمتیان با ۱۶ رأی از مستقلین و غفوری فرد با ۱۹ رأی از اصولگرایان رأی آوردند اما چون نصف به علاوه یک را کسب نکردند پیروز انتخابات نشدند و کسی انتخاب نشد.

انتخابات به ۲۰ روز آینده موکول شد

عضو ناظر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: انتخابات به ۲۰ روز آینده موکول شد. کاندیداهای باقیمانده یعنی حشمتیان، غفوری‌فرد، کمالی و نیکی ملکی ۴ کاندیدایی هستند که در انتخابات آتی نیز حضور خواهند یافت.

منبع: خانه ملت

کد خبر 395227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.