وداعِ اعظم

تشییع پیکر اعظم طالقانی، تصویب آغاز تحقیقات علنی برای استیضاح ترامپ  و عوامل تضعیف مجلس شورای اسلامی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه هشتم آبان ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز با تیتر«مجلس را ضعیف و محدود نکنید» درگفت وگو با علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به بررسی عوامل تضعیف مجلس شورای اسلامی پرداخت و در ادامه نوشت: این روزها خیلی از ناظران سیاسی معتقدند که نهاد مجلس در ایران قدم به قدم در حال ضعیف‌تر شدن است. علی مطهری هم با این نظر موافق است و می‌گوید هر چه تا الان پیش آمده‌ایم با مجالس ضعیف‌تری مواجه بوده‌ایم. او  در ادامه توضیح می‌دهد که این فقط مسأله مجلس نیست و بقیه نهادهای انتخابی را هم شامل می‌شود. نهادهایی که این نماینده مجلس می‌گوید مقابل پیشروی برخی نهادهای موازی، مشغول رفتن به حاشیه هستند. محور گفت‌وگوی مطهری با روزنامه ایران مسائل مربوط به کارآمدی مجلس بود. چیزی که او نقدهای جدی به آن وارد می‌کند و معتقد است که باید دیر یا زود این وضعیت را تغییر داد. از جمله نقدهای او موقعیت جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام است که وارد بحث بررسی و تأیید مصوبات مجلس شده. مطهری از همان ابتدا از جمله جدی‌ترین منتقدان این روند بود. روندی که به زعم او باعث شده سیاست‌های کلی نظام در مواردی بر سر قانون اساسی سایه بیندازند. مطهری این را اشتباه می‌داند و تأکید می‌کند که آنچه مردم به‌عنوان میثاق ملی به آن رأی داده‌اند قانون اساسی است نه سیاست‌های کلی نظام. او البته همین سیاست‌ها را هم در برخی حوزه‌ها متناقض با هم می‌داند و از همین رو معتقد است که اگر ملاک بررسی مصوبات مجلس این سیاست‌ها باشند، می‌توان تمام مصوبات مجلس را بر همین مبنا رد کرد. او این پیشنهاد را هم می‌دهد که همین مجمع تشخیص به مجلس سنا تبدیل شود.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خیز دموکرات‌ها برای برکناری ترامپ» به بررسی تصویب آغاز تحقیقات علنی برای استیضاح ترامپ پرداخت و نوشت: مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه با ۲۳۲ رای موافق در برابر ۱۹۶ رای مخالف، قطعنامه‌ آغاز تحقیقات علنی برای استیضاح دونالد ترامپ را به تصویب رساند. هر چند بسیاری از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان با تصویب این قعطنامه مخالفت کرده و کوین مک کارتی سخنگوی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آن را مایه شرمساری کشور عنوان کرده است، اما طبق این قطعنامه فرآیند مربوط به تحقیقات و نیز برگزاری جلسات تحقیق به صورت علنی برگزار خواهد شد.
روند استیضاح ترامپ در حالی در دستور کار قانون‌گذاران دموکرات آمریکا قرار گرفت که موضوع مکالمه ترامپ با زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین توسط یک افسر اطلاعاتی آمریکا فاش شد. طبق این مکالمه گفته می‌شود که ترامپ پیشنهاد داده در ازای تداوم کمک‌های نظامی به اوکراین، اطلاعاتی درخصوص فعالیت‌های تجاری هانتر بایدن، پسر جو بایدن در اختیار کاخ سفید قرار بگیرد. جوبایدن در دولت قبلی آمریکا معاون باراک اوباما بود و اکنون یکی از جدی‌ترین رقبای ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ است. قانون‌گذاران دموکرات مجلس نمایندگان معتقدند که این اقدام نقض قانون و سوء استفاده از قدرت محسوب می‌شود، امری که ترامپ آن را رد و در تازه‌ترین پیام توئیتری خود اعلام کرده است: این بزرگ‌ترین تعقیب و آزار در تاریخ آمریکا است.
در همین راستا، نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان گفته که مجلس پس از تصویب این قطعنامه گام بعدی را برمی‌دارد. بنابر گزارش خبرگزاری دویچه وله آلمان، پلوسی همچنین با بیان این‌که اکنون مردم قادر خواهند بود تا تصویر روشنی از وقایع داشته باشند، تاکید کرد: تحقیقاتی که برای استیضاح ترامپ انجام خواهد گرفت موضوعی جدی است و به هیچ وجه دلیلی برای خوشحالی دموکرات‌ها نیست. زیرا امروز به واسطه در معرض خطر قرار گرفتن دموکراسی، برای ما روزی غم‌انگیز است. 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «پایـان سلطنت نفـت» به بررسی پیام عرضه آرامکو پرداخت و در ادامه نوشت: عرضه اولیه بخشی از سهام شرکت آرامکو با تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت می‌تواند نشانه‌ای از به آخر رسیدن عمر طلای سیاه در آینده نه چندان دور باشد. با افزایش مقررات کنترل آلاینده‌های کربنی، استراتژی پشت‌پرده آرامکو آن است که تا زمان ممکن و به‌عنوان آخرین شرکت به تولید نفت ادامه دهد. اگرچه کره خاکی پاک در راستای منافع همگان خواهد بود، اما محدود شدن یک صنعت غول ۱۶۰ ساله می‌تواند تلاطم‌های بیشتری را متوجه بازارهای انرژی و ژئوپلیتیک جهان کند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««پیام هاجر» جاودانه شد» به انعکاس تشیع پیکر اعظم طالقانی پرداخت و نوشت: روزهای ثبت‌نام برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی که واکر به دست داشت، وارد ستاد انتخابات کشور شد. خبرنگاران دورش حلقه زدند و از انگیزه‌اش برای حضور پرسیدند. این اولین بار نبود که او برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری می‌آمد و آن گونه که خودش چند ماه پیش اعلام کرد؛ قرار نبود که آخرین بارش هم باشد. هرچند که اجل سر رسید و آخرین بار شد. اعظم طالقانی سال‌های سال امیدوار بود با وجود تفسیر شورای نگهبان از «رجل سیاسی» در قانون اساسی، زنان هم بتوانند از این واژه بسیط، برای حضور در راس امور اجرایی کشور سهمی داشته باشند. 
مرحوم اعظم طالقانی به عنوان یکی از مشهورترین فعالان سیاسی زن در ایران معاصر شناخته می‌شود. دختر آیت‌الله سیدمحمود طالقانی نه تنها شاهد مبارزات پدرش بود، بلکه خودش نیز بارها طعم تلخ زندان رژیم پهلوی را چشید. اعظم طالقانی در اوج جوانی به واسطه مبارزات خود و پدرش، زندگی پرفراز و نشیبی را پشت سر نهاد.

روزنامه مردم سالاری، در صفحه نخست امروز با تیتر «مجلس باید در قانون جامع انتخابات ابعاد واژه «رجل سیاسی» را به طور دقیق مشخص کند» به انعکاس اظهارات  مصطفی کواکبیان در حاشیه مراسم تشییع اعظم طالقانی پرداخت و در ادامه نوشت:۴۰ سال است که تعریف مصداقی و دقیقی از رجل سیاسی نداریم. شورای نگهبان هیچ وقت ثبت‌نام زنان به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری را منع نکرده است. هرچند هیچ داوطلب زنی برای ریاست جمهوری تایید صلاحیت نشده است. در آخرین تحقیقاتم به این نتیجه رسیده‌ام که واژه رجال در قرآن الزاما به مردان اطلاق نمی‌شود و زنان را نیز در بر می‌گیرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس باید در قانون جامع انتخابات ابعاد واژه رجل سیاسی را به طور دقیق مشخص کند. من معتقدم که نه تنها زن یا مرد بودن بلکه معیارهای دقیقی در مورد سن و میزان تحصیلات و مدرک تحصیلی هم وجود ندارد.
کواکبیان با اشاره به آخرین دیدار خود با دختر سید محمود طالقانی گفت: اعظم طالقانی همیشه در نامزدی انتخابات پیشتاز بوده و در انتخابات شرکت می‌کردند. ایشان تاکید داشتند که مجلس باید ابعاد و مشخصات اصلی رجل سیاسی را مشخص کند. ایشان فقط یادگار حضرت آیت‌الله طالقانی نبودند بلکه خود یک فعال سیاسی و دبیرکل حزب بود. او طرفدار تحزب در کشور بود. اعظم طالقانی روحیه تشکیلاتی داشت و می‌توان او را مصداق رجل سیاسی دانست.

کد خبر 395223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.