۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
مطهری: مجلس مظهر جمهوریت است

نخستین کنگره حزب جمهوریت روز نهم آبانماه ۹۸ در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و نمایندگان مجلس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام رسول منتجب‌نیا، رئیس هیئت موسس حزب جمهوریت در این کنگره‌ گفت: عقلای عالم به این نتیجه رسیده اند اگر بخواهند کشور را به بهترین وجه اداره کنند و آن را از هرگونه استبداد و دیکتاتوری و هرج و مرج دور نگه دارند راهی به جز پناه آوردن به نظام حزبی ندارند. نظام حزبی نه تنها با نظام ولایی و حاکمیت الهی مغایرت ندارد بلکه موید یکدیگر هستند. این نظر که تحزب طرحی غربی است و از دنیای غرب به کشور ما وارد شده تصور باطلی است. حداقل ۱۹ بار در قران کریم با بیانات مختلف و از زوایای گوناگون به حزب و احزاب اشاره شده است. در روایات نیز بر مجالست، هم نشینی، هم فکری و هم اندیشی تاکید شده بسیار شده است.

وی افزود: تحزب گرایی ریشه در آیات و روایات دارد. حزب می تواند دارای برکات، نتایج و ثمرات فروانی باشد که من به برخی از آن ها اشاره می کنم. اولین ثمره تحزب گرایی تبدیل منیت ها و فرد گرایی ها به ماهیت جمع گرایی است. تبدیل خرد فردی به خرد جمعی. پیشگیری از هر گونه استبداد و دیکتاتوی، آموزش و رشد و شکوفایی نیروهای مستعد به خصوص نسل جوان از دیگر ثمرات تحزب گرایی است. تحقق فرهنگ پرسش گری و پاسخگویی نیز از دیگر برکات حرکت به سوی احزاب است. حزب می تواند مجلس را، دولت را و حکومت را پاسخگو قرار بدهد و پرسش های مردم را به صورت سازمان یافته به اجزا حکومت ارائه کند. تولید فکر و اندیشه، طرح و برنامه برای مدیریت بهینه کشور و پیشگیری از تفرقه، پراکندگی نیروها و ایجاد انسجام و اتحاد از نتایج دیگر عمل به این پدیده است.

رئیس هیئت موسس حزب جمهوریت ادامه داد: برخلاف تصور غلط برخی افراد که فکر می کنند احزاب موجب تفرقه اند، حزب می تواند جمعیت منسجم، متحد و هدفمند را تشکیل دهد. نبود حزب است که باعث ایجاد تفرقه، پراکندکی و در نهایت حاکمیت پوپولیسم می شود. این تنها بخشی از برکات تحزب گرایی است.

منتجب نیا با تاکید بر اینکه حزب به معنای یک ضرورت است، گفت: حزب به معنای یک عنصر لازم و ضروری جامعه بشری است. برخی از فقها معتقداند یکی از مقدمات امر به معروف و نهی از منکر تشکیل حزب است و به همین دلیل تشکیل حزب را لازم و واجب شرعی می دانند. من چندین فقیه را می شناسم که چنین فتوایی را صادر کرده اند.

وی ادامه داد: در میان احزاب کشور که هرکدام با گرایشات گوناگون در جایگاه و منزلت خوبی قرار گرفته اند، حزب جمهوریت ایران اسلامی با همت جمعی از دوستان، خواهران و برادران تشکیل شد. حزب جمهوریت می خواهد فراگیر باشد. می خواهد متعلق به همه ملت باشد نه متعلق به یک جمع یا نژاد.

رئیس هیئت موسس حزب جمهوریت خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های ما تبدیل شعار جوانگرایی، تکثر، به حضور عملی قومیت‌ها و بانوان بود. تاکید بر این داریم که در حزب کادر سازی و تولید فکر اندیشه شود تا  برنامه هر چه قوی‌تر باشد.

حزب منافاتی با وحدت عمومی جامعه ندارد

همچنین، محسن مهرعلیزاده، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در نخستین کنگره حزب جمهوریت گفت: اکثر مشکلات کشور به دلیل عدم پایبندی به جمهوریت نظام است. ۴۰ سال از انقلاب اسلامی ایران گذشته است اما اگر در طول این چهل سال با هر مقام مسئولی صحبت کنید هیچکدام نمی گویند که تاکنون کار اشتباه ای انجام داده اند. بعد از ۴۰ سال نقایص فروانی داریم و نمی توانیم بگوییم در این ۴۰ سال کشور را به صورت ایده ال اداره کرده ایم.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود افزود: چرا مجلس در دوره های مختلف از کفایت لازم برای آنکه بتواند راهکارهای مورد نیاز جامعه را ارائه دهد برخوردار نبوده است تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم و امروز با سیلی از مشکلات در زمینه های مختلف مواجه نباشیم؟ مجلس نتوانسته است در جایگاه خودش تخصصی عمل کند. این موضوع  به این دلیل نیست که از کمیسیون های مختلف برخوردار نبوده است. مسائل در احزاب پخته می شوند، انسان ها در احزاب در زمینه های مختلف ساخته می شوند و بعد از مسیر حزب وارد مجلس می شوند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: حزب به هیچ عنوان منافاتی با وحدت عمومی جامعه نداشته و ندارد. حزب وحدت گرایی و کار جمعی را به ما آموزش می دهد و نوعی تمرین دموکراسی و مردم سالاری است. احزاب می توانند جامعه را تا جایی که مردم سالاری را بربتابند و بتوانند بر اساس اسلوب ها و الگوهایی که در حزب پرورده می شوند هدایت کنند تا جامعه بتواند مسائل و مشکلات را عنوان و آن ها را برطرف کند.

مجلس مظهر جمهوریت است

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس نیز در کنگره‌ حزب جمهوریت، ضمن تبریک تشکیل این حزب گفت: از حسن انتخاب نام حزب هم تقدیر می‌کنم؛ نام با مسمایی است و یکی از کاستی های امروز ما در جمهوری اسلامی توجه کمتر به مسئله جمهوریت است. تحزب می‌تواند برای حکومت‌های دموکرات تربیت کادر داشته باشد و از طرفی نیز از حضور افراد فرصت طلب جلوگیری می‌کند. اما یکی ازآفات حزب که باید همیشه از آن بر حزر باشیم حزب پرستی، تعصب حزبی و از بین رفتن استقلال فکر احزاب است. نباید افرادی در حزب وجود داشته باشند که آن را به عنوان یک بت و معبود تلقی کنند و استقلال فکری خودشان را از دست بدهند.

وی ادامه داد: افراد موسس حزب همیشه باید مراقب این آفت باشند. در ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی ایران، برخی این مسئله را مطرح می کردند که تعبیر جمهوری اسلامی تعبیر متناقضی است. جمهوری بودن با اسلامی و بودن سازگار نیست. جمهوری یعنی خواست مردم و اسلامی یعنی احکام اسلام، بنابراین ممکن است در زمینه های متفاوت تناقض ایجاد کند. در آن زمان به این فرضیه پاسخ هایی داده شد. شهید مطهری در پاسخ به این فرضیه ها گفتند: جمهوری اسلامی برای کشور غیر مسلمان تعبیر متناقضی است اما برای کشوری که بیش از ۹۸ درصد آن مسلمان هستند تعبیر متناقضی نیست و التزام به یک ایدئولوژی توسط یک ملت منافاتی با حق حاکمیت ملی آن ها ندارد. در جمهوری اسلامی و قانون اساسی توجه خوبی به مسئله جمهوریت و دموکراسی شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: باید قبول کنیم دموکراسی در جمهوری اسلامی دموکراسی مطلق نیست، به هر حال ما مقید به اسلام و احکام آن هستیم. در قانون اساسی کشور ما مجلس مظهر جمهوریت است. مجلس در قانون اساسی از قدرت خوبی برخوردار است اما در عمل اینطور نیست. جمهوریت به صورت کاملا محسوسی محدود شده است. برخی شوراها در کشور تاسیس شده اند که در قانون اساسی وجود ندارند. مانند و شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی که قانون گذاری می کنند و به جای مجلس و مردم تصمیم می گیرند اما در قانون نامی از آن ها برده نشده است. شوراهایی نیز وجود دارند که در قانون اساسی از آن ها نام برده شده اما با اعمالشان وظایف مجلس و قوه قضائیه را تحت شعا قرار می دهند، مانند شورای عالی امنیت ملی. تصمیماتی که باید در قوه قضائه گرفته شود در این شورا بر روی آن ها بحث می شود.

مطهری گفت: این ها آفت هایی هستند که ما به آن ها دچار شده ایم. این ها محدود کننده جمهوریت هستند. امیدواریم حزب جمهوریت بتواند در این مسیر برای رفع این کاستی ها و آفت ها تلاش کند.

وی با اشاره به انتخابات پیش رو خاطرنشان کرد: توصیه من برای شرکت در انتخابات پیش رو این است که در انتخابات شرکت پرشوری داشته باشید زیرا این مسئله به حل مشکلات داخلی و اقتصادی کشور کمک خواهد کرد. کسانی که معتقد هستند نباید در انتخابات شرکت کرد دچار اشتباه بزرگی شده اند. همه باید در انتخابات شرکت کنیم زیرا تاثیر مثبتی بر رفع اشکالات داخلی و خارجی خواهد گذاشت.

کد خبر 395144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.