شورا و شهردارانی که باهم نمی‌سازند!

چالش پیشروی شوراهای شهر رشت، یاسوج و فردیس مهم‌ترین عناوین بسته خبری این هفته است که به اجاره منزل ۹۵۰ میلیونی تا جوش دادن درِ شورای شهر می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه این هفته شورای شهر رشت درحالی برگزار شد که موضوع عملکرد شهردار رشت در ماه‌های اخیر بحث غالب سخنان اعضا را تشکیل می‌داد؛ سیدامیرحسین علوی، عضو شورای شهر رشت عمل کردن مستقلانه شهردار در حوزه فعالیت مربوط به خودش را حق وی دانست و با اشاره به اینکه رفتارهای اخیر شهردار رشت مانند نوجوانان تازه به بلوغ رسیده است اظهار کرد: برخی‌ها به‌دنبال سوژه‌های تخریبی علیه بنده هستند و دائماً موضوع سه‌شنبه‌های بدون خودرو را برای ایجاد یک جو روانی مطرح می‌کنند.

وی اجاره منزل ۹۵۰ میلیون تومانی برای شهردار رشت را یک تخلف دانست و با اعلام اینکه این موضوع ظاهراً بدون اطلاع شورا انجام شده است افزود: از رئیس شورای شهر رشت انتظار داریم به این موضوع مهم رسیدگی کند و در این مورد خاص باید حتماً به مردم و شهروندان رشتی پاسخ روشنی را ارائه دهد.

موضوعی که البته اعتراض رئیس شورای شهر را نیز به همراه داشت؛ اسماعیل حاجی‌پور گفت: از موضوع اجاره منزل جدید برای شهردار رشت باخبر بودم اما به هیچ عنوان با منزلی که هم‌اینک به‌قیمت ۹۵۰میلیون تومان برای وی اجاره شده موافق نیستم.

فرهام زاهد نائب رئیس شورای شهر، دیگر معترض به عملکرد شهردار بود که مدعی شد: منزلی که قبلاً برای اسکان شهردار رشت در نظر گرفته شده بود بر اساس نامه آتش‌نشانی به یک‌سری تعمیرات نیاز داشت از سوی دیگر در صورت تمدید قرارداد فعلی مبلغ اجاره سالانه آن ۷۲ میلیون تومان می‌شد.

زاهد با تصریح به اینکه مبلغ رهن منزل ۹۵۰ میلیون تومانی که هم‌اینک برای شهردار رشت در نظر گرفته شده برای شورا قابل قبول نیست عنوان کرد: تنها دلیلی که باعث رفتن نصرتی شهردار گذشته رشت شد اتفاقاتی بود که در اتاق شورای شهر رخ داد و ظاهراً همان سناریو نیز برای تخریب شهردار فعلی رشت مجدداً در حال تکرار است.

فردیس؛ درِ شورای شهر را جوش می‌دهم!

تیرماه امسال بود که منوچهر غفاریشهردار اسبق فردیس از تقدیم استعفایش به شورای شهر خبر داد. وی پیش‌تر اعلام کرده بود؛ بخش قابل‌توجهی از اختلافاتی که کار را به اینجا رسانده مربوط به انتصابات وی بوده است.

شورای شهر فردیس پس از استعفای غفاری وارد فاز انتخاب شهردار شد و مهدی فاطمی از مدیران باسابقه شهرداری کرج را به وزارت کشور معرفی کرد اما در نامه‌ای که دهم مهرماه به شورای شهر ارسال شد وی فاقد شرایط احراز معرفی شد.

شورای شهر فردیس برای بار دوم دست به انتخاب شهردار زد و این‌بار محمد خسروزاده با پنج رای به عنوان شهردار منتخب فردیس معرفی شد که اکنون موضوع تایید صلاحیت وی به دلیل نقص در رزومه‌ای که به شورا ارائه کرده پیش آمده و همچنان انتخاب شهردار این شهر نیم میلیون نفری را در ابهام قرار داده است.

این موانع بر سر راه انتخاب شهردار البته با شکایت یکی از اعضا درخصوص سابقه مدیریتی خسروزاده و همچنین حواشی هفته گذشته جلسه شورای شهر به اوج خود رسید؛ آنطور که حسن سعیدی یکی از اعضای شورای شهر فردیس گفته برای بر هم زدن جلسه، افرادی به ۱۱۰ زنگ زده و اعلام کرده‌اند سریع بیایید که در شورا بمب‌گذاری شده است.

این حواشی عجیب در شورای نوپای فردیس صدای امام جمعه این شهر را نیز درآورد؛ حجت الاسلام علی اکبر ایمانی با گلایه از برخی اعضای شورای اسلامی شهر فردیس، از دولت و مجلس شورای اسلامی خواست نظارت ویژه ای بر شوراهای اسلامی شهر و روستا داشته باشند.

وی اعضای این شورا را به امانتداری دعوت کرد و گفت: انتظار می‌رود این شورا با ارسال نامه شهردار منتخب فردیس به وزارت کشور مشکل خدمات رسانی را برطرف کند.

حسن جهانشاهلو، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فردیس نیز در موضع گیری عجیبی در صفحه اینستاگرام خود خطاب به شهروندان این شهر نوشت: قطعا اگر موضوع بی احترامی به آرای مردم و مردم سالاری و جوسازی رسانه‌های معاند نظام نبود، درب شورا که باعث اتلاف منافع مردم شهر و سلب فرصت‌های آبادانی می‌شود را تاکنون جوش داده بودم. من هم مثل شما فعلا سکوت می‌کنم تا ببینیم تعارض منافع اعضای شورا و دخالت بعضی از آقایان محترم کی تمام می‌شود.

یاسوج؛ شهر بدون شهردار هم اداره می‌شود

دو دستگی در شورای شهر یاسوج پس از انتخاب هیئت رئیسه سال سوم باعث شده بسیاری از امور شورا معلق بماند؛ در یکی از نشست‌های اخیر این اختلافات بسیار پررنگ بود و تقریبا در همه موضوعات مطرح شده از جمله کمیسیون‌ها، سخنگوی شورا و برخی موضوعات دیگر اختلافات به یک مانع اساسی برای رسیدن به توافقی منطقی تبدیل شد.

همین اختلافات سبب به حدنصاب نرسیدن و تشکیل نشدن جلسات شورای شهر شد و به گفته محمدرحیم دهراب‌پور یکی از اعضای غایب در جلسه تا زمانیکه این موضوعات حل نشود ، تشکیل جلسه شورا ره بجایی نمی برد و تصمیمات نهایی برای مصوبات صورت نمی گیرد

دهراب‌پور با بیان اینکه منتظر تعیین تکلیف در خصوص این موارد هستیم، ادامه داد: به دستور استاندار جلسه‌ای با حضور معاونت سیاسی امنیتی، تعدادی مدیران استانداری ، فرماندار و اعضای شورا گرفته شد وبعد از اظهارات طرفین قرار شد جواب استعلام شورا داده شود .

رئیس شورای شهر یاسوج نیز که معتقد است نامه‌های مردم به‌خاطر تعلل برخی از اعضا در شورا تلنبار شده است، اضافه کرد: شهردار شهر را رها کرده و دنبال معامله زمین و بنگاه و فاتحه‌خوانی‌ها همراه با یک سری از دوستان راه افتاده است و همکاران ما هم می خواهند در جلسه حضور پیدا نکنند .

مسعود خوبانی گفت: ما هم فریاد می زنیم و خدمت استاندار می‌گوییم اگر به این منوال باشد شورای شهر یاسوج را جمع آوری کنند با جمع کردن شورا مشکلات مردم کمتر می شود و حتی اگر شهردار نباشد شهر به خودی خود با نیروهای توانمندی که شهرداری دارد هم مدیریت میشود .

نظرآباد؛ ماجرای تجمع زباله‌ گردها

در پی واگذاری جمع آوری زباله‌های خشک از سطل‌های زباله شهر نظرآباد به پیمانکار گروهی از زباله گردهای این شهر مقابل ساختمان شورای شهر اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند که بیست تن از آنها توسط نیروی انتظامی به‌طور موقت بازداشت شدند.

رضا احمدزاده، رئیس شورای شهر نظرآباد استان البرز در رابطه با این تجمع گفت: لایحه‌ای در جهت صلاح شهر مبنی بر واگذاری جمع آوری زباله‌های خشک موجود در سطل‌های زباله به پیمانکار از سوی شهرداری به شورای شهر نظرآباد ارائه شد و مورد موافقت تمام اعضا قرار گرفت.

وی افزود: طرح مذکور در تمامی شهرها در حال اجراست و در نظرآباد نیز به صورت آزمایشی آغاز شده است و بر اساس آن، افرادی که اقدام به جمع آوری زباله های خشک می کنند ساماندهی می‌شوند و طبق قراردادی که بسته شده، پیمانکار موظف شد زباله های خشک و ضایعات را از افرادی که از این راه ارتزاق می کنند خریداری کند.

احمدزاده ادامه داد: با انجام این اقدام از بسیاری از سرقت ها و سواستفاده‌ها جلوگیری و بر اساس آموزش‌هایی که در سطح مدارس و خانواده‌ها ارائه می شود تولید زباله نیز به حداقل می‌رسد و همچنین درآمد شهرداری از این طریق افزایش پیدا می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تصریح کرد: ممکن است مافیایی که از این طریق پول های هنگفتی به جیب می زدند با اجرای این طرح متضرر شوند اما این اقدام به نفع شهر، شهروندان و کسانی است که در این صنف فعالیت می کنند.

کوتاه از شورا:

حجت الاسلام محمد صادق اکبری، رئیس کل دادگستری استان مازندران از صدور حکم قطعی علی اکبر مرزی رئیس سابق شورای شهر نور عضو فعلی شورای هندومرز و چندتن از مسئولان اداری سابق شهرستان نور خبر داد. این افراد با اخذ رشوه از افراد متقاضی دریافت مجوز ساخت و تغییر کاربری مبادرت به تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز در حدود ۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه نور کرده و این اراضی را تبدیل به شهرک‌های مسکونی و یا واحدهای ویلایی و آپارتمان کرده بودند.

حاجی رضا شاکرمی، دادستان عمومی و انقلاب کرج در نامه‌ای به شورای این شهر: در صورت تداوم عدم مدیریت شهری در بارندگی ها و ایجاد خسارت به شهروندان و زیر ساخت های شهری مطابق قانون و مقررات موجب ایجاد مسئولیت کیفری خواهید شد.

اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری: نظرات شورای شهر در کمیسیون ماده ۵ استانی دخیل نیست و نیازی نیست در تهیه و تدوین طرح‌های هادی روستایی و تفضیلی شهر از شورای شهر استعلام شود.

زهرا نژادبهرام رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران: در زمان طرح جامع میزان اراضی ذخیره در سطح پایتخت چهار هزار هکتار بود که در حال حاضر با بررسی کارشناسان این رقم به ۱۲ هزار هکتار افزایش پیدا کرد؛ طرح تدقیق نیز به همت مدیریت شهری جدید انجام و اراضی بزرگ مقیاس با استفاده از نقشه‌های هوایی شناسایی شدند و پس از آن مشاوران ضوابطی برای آن تعریف کردند.

سینا بنی‌زمانی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و املاک شورای شهر شیراز: پروژه ایجاد ناوگان دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به ارزش حدود ۱۱۶ میلیارد تومان در شیراز عملیاتی خواهد شد.

حسین ربیعی، رئیس کمیسیون گردشگری و بافت تاریخی شورای شهر گرگان: مراحل اصلی دریافت مجوز تله کابین گرگان تکمیل شده و منتظر تایید شورای عالی معماری و شهرسازی هستیم‌.

مهدیه سادات قافله باشی رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای شهر قزوین: برای حفظ باغستان سنتی قزوین نیازمند راه اندازی مکانی تحت عنوان اتاق گفتمان هستیم که پیشنهاد میکنم هرچه سریعتر راه اندازی شود زیرا فضای مجازی، فضای مناسبی برای گفتگو نخواهد بود.

حمید بادامی نجات، نائب رئیس شورای شهر همدان: نرم‌افزار شهاب (شفافیت شورای شهر و شهرداری همدان و ابزار بهره‌وری) در موعد مقرر از سوی شهرداری ارائه نشده و کارها کند پیش می‌رود و رضایت‌بخش نیست؛ شهرداری نامه‌ای ارسال کرده و درخواست سه ماه مهلت برای تحویل نرم‌افزار داشته است.

محرم محمدزاده، رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر تبریز: در دوره چهارم یکی از اعضای شورا به صورت شبانه ۱۴۰ نفر را به استخدام شرکت تعاونی درآورده است؛ کمترین نیروی جذب شده در شرکت همشهری در دوره پنجم شورای شهر است.

احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد: تعریف شهر امید و زندگی وجهه انتخاباتی ندارد و از مصادیق وجود امام رضا(ع) است، مشهدالرضا همیشه درونش امید بوده است، مردم از سراسر ایران و جهان به امید شفا و حل مشکل به حرم مطهر مشرف می شوند

کیوان هاشم‌زاده، عضو شورای شهر بوشهر: قطع درختان در یکی از دستگاه‌های نظامی واقع در محلات جنوبی خارج از اختیار ما است ولی سازمان محیط زیست به عنوان مسئول اصلی این امر باید پیگیری جدی کند؛ از استاندار بوشهر انتظار می‌رود با رایزنی هرچه سریع‌تر جلوی قطع این درختان را بگیرد زیرا شهر ساحلی بوشهر از حیث فضای سبز وضعیت مطلوبی ندارد.

کد خبر 395139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.