تلاش برای مبارزه با جرائم اقتصادی

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها الزامی شدن تشکیل واحد مبارزه با پولشویی در بانک‌ها، تولید نانوکربنات کلسیم در مقیاس صنعتی در ایران و خاورمیانه و تاسیس انجمن صادرکنندگان در اتاق بازرگانی اصفهان اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیین‌نامه جدید قانون مبارزه با پولشویی با همکاری و مشارکت دستگاه‌های مرتبط تدوین و پس از تصویب در شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم و انجام سایر تشریفات قانونی تصویب، در نهایت در ۲۱ مهرماه امسال توسط هیئت وزیران به تصویب رسید و ابلاغ شد.

بر اساس این آیین نامه، به منظور مدیریت و کاهش ریسک‌های پولشویی و تامین مالی تروریسم، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی مکلف هستند قبل از ارائه هرگونه خدمت به ارباب رجوع، نسبت به ارزیابی و طبقه‌بندی ریسک تعامل کاری، اقدام کرده و متناسب با ریسک ارزیابی شده در خصوص نحوه ارائه خدمت تصمیم‌گیری کنند. در این راستا این اشخاص باید ریسک ارباب رجوع، منطقه و خدمت را در نظر گیرند.

همچنین، تشکیل واحد مبارزه با پولشویی در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی الزامی است و مسئول این واحدها باید به طور مستقیم زیر نظر مدیر عامل موسسه اعتباری باشد.

واحد مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم مکلف است همواره معاملات و عملیات انجام شده در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از اجرای مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، حسب مورد اقدام به ارسال گزارش به مرکز اطلاعات مالی یا دستگاه متولی نظـارت (در مورد بانک‌ها و موسسات اعتباری ـ بانک مرکزی) کند.

دیگر اخبار مهم اقتصادی به شرح زیر است:

** یک شرکت دانش بنیان برای اولین بار موفق به تولید نانوکربنات کلسیم در مقیاس صنعتی در خاورمیانه شد.

** مجمع موسسان انجمن صادرکنندگان استان اصفهان با حضور رئیس، اعضای هیئت رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، نماینده اتاق ایران و صادرکنندگان استان اصفهان تشکیل و اعضای هیئت مدیره آن انتخاب شد.

** وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: یک عذرخواهی به کارگران آذرآب بدهکار هستیم، زیرا باید موضوع مالکیت را زودتر از اینها برطرف می کردیم.

** وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ثبت نام آزمایشی طرح اقدام ملی مسکن در کرمان در روزهای گذشته انجام شد و در آبان ماه امسال علاوه بر سیستان و بلوچستان در استان های دیگر نیز ثبت نام آغاز می شود.

محمد اسلامی همچنین گفت: وظیفه وزارت راه و شهرسازی به لحاظ قانونی، ایجاد زمینه و بستر لازم برای خانه‌دار شدن اقشار متوسط و کم درآمد جامعه است.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه ایران صاحب پالایشگاه شیر می شود، گفت: این پالایشگاه پیشرفته که در سه مرحله در حال ساخت است، پیش بینی شده بعد از بهره برداری، سالی یک تا یک و نیم میلیون دلار ارز آوری داشته باشد.

علاوه بر این با دستور این وزیر واردات یک هزار و ۵۰۰ قلم کالای غیر ضرور از جمله سنگ پا ممنوع اعلام شد.

** وزیر نیرو با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی بارندگی های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۲۶ میلیارد مترمکعب از ظرفیت مخزن سدهای کشور پر شده است و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته روند رهاسازی آب سدها نیز آغاز شده است.

میزان خروجی آب از سدهای کشور طی یک ماه گذشته با افزایش ۱۰۰ درصدی از مرز چهار میلیارد مترمکعب گذشته و ظرفیت مناسبی از مخزن سدهای کشور به منظور کنترل و تسکین سیلاب‌های احتمالی اختصاص پیدا کرده است.

** مدیرکل گمرکات استان اصفهان با بیان اینکه سهم این استان از صادرات غیرنفتی کشور پنج درصد است، گفت: با راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی و پنجره تجارت فرا مرزی متوسط زمان ترخیص کالا در گمرک اصفهان در رویه صادرات از هفت به کمتر از یک روز کاهش یافته است.

** معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از آغاز طرح جابجایی زائران مشهد مقدس در روز دوشنبه ششم آبان خبر داد و گفت: این طرح تا روز جمعه دهم آبان ادامه دارد و برای جابجایی زائران ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس تامین شده است. بر اساس گفته قربانی این طرح تا پایان امروز ادامه دارد.

** رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوانسار از کاهش یک‌هزار و ۴۹۰ نفری جمعیت بیکاران خوانسار خبرداد و گفت: سال ۱۳۹۶ تعداد بیکاران شهرستان سه هزار و ۶۱۳ نفر بود که در دو سال اخیر از این تعداد براساس آمار یک هزار و ۴۹۰ نفرمشغول به کار شده اند.

** ایران در جدیدترین رتبه‌بندی جهانی سهولت کسب‌وکار (Ease Of Doing Business) که از سوی بانک جهانی منتشر شده، با یک پله صعود نسبت به رتبه‌بندی سال گذشته در جایگاه ۱۲۷ جهان قرار گرفت. این کشور برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۶ توانسته است روند نزولی خود در رتبه‌بندی سهولت کسب‌وکار را متوقف کند.

** دستگاه جوجه کشی تمام اتوماتیک صنعتی، توسط دانشجویان کاردانی الکترونیک صنعتی مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان با حمایت دفتر کارآفرینی این مرکز ساخته شد.

** رئیس اداره آب وفاضلاب روستایی شهرستان دهاقان از اصلاح شبکه‌های آبرسانی در۱۰ روستای دهاقان خبرداد و گفت: این پروژه هزینه ۱۱۰ میلیارد ریالی دربرداشته است.

** رئیس کل بانک مرکزی با بیان افزایش ۲۲ درصدی معاملات مسکن در تهران این مورد را ناشی از برگشت امید به روند اطمینان بخش اقتصاد عنوان کرد.

** بر اساس اطلاعات وزارت راه و شهرسازی، در مهرماه امسال  سه هزار و ۴۵۷ مبایعه نامه (معامله مسکن) ثبت شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۳ درصد کاهش یافته و نسبت به ماه گذشته (شهریور) نیز ۲۱ درصد رشد داشت.

** اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از لغو مقررات جدیدی وضع شده در دستگاه‌ها از سوی مرکز پایش مقررات زدایی بر اساس تصمیم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خبر داد.

** رئیس اتحادیه میوه فروشان کشور در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: پرتقال های کاملا نارنجی که اکنون در بازار میوه وجود دارد رنگ آوری شده و استفاده از آنها برای سلامت شهروندان خطرآفرین است.

** راهکارهای جذب سربازان نخبه در طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار(تاپ) در فاز اول اجرای این طرح، در نشست مشترک معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت معدن و تجارت و فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

** مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نطنز از پیش بینی برداشت بالغ بر ۵۰۰ تن محصول گردوی خشک در سال جاری با پایان عملیات خبر داد.

** دادستان کل کشور در ابلاغیه ای به دادستان های عمومی و انقلاب سراسر کشور، واگذاری کارت بازرگانی به غیر برای استفاده از مزایای آن را خلاف مقررات و ورود کالا از این طریق را، معاونت در بزه قاچاق اعلام کرد. با انتشار این خبر، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با انتشار پستی ضمن تاکید مجدد بر این موضوع، اطلاع رسانی خود در این خصوص در گذشته را یادآوری کرد.

** با ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی توسط بانک مرکزی، تشکیل واحد مبارزه با پولشویی در بانک‌ها و موسسات اعتباری الزامی شد.

** مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت گفت: در شرایط کنونی با هدف تنظیم بازار گوشت ماهانه بین پنج تا شش هزار تن گوشت وارداتی به بازار عرضه می‌شود.

** رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تلاش برخی افراد برای به وجود آوردن بیشترین مشکلات برای فعالان حوزه آی تی سخن به میان آورد.

** سازمان هواپیمایی کشوری لوح و گواهینامه صلاحیت پروازی فلایت چک را به مرکز وارسی پروازی و خدمات هوایی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اعطا کرد.

** رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اصفهان با بیان اینکه تاکنون گزارشی پیرامون اجاره ساعتی یا روزانه منازل مبله به مشتری‌های مشکوک به بازرسی اصناف ارجاع داده نشده است از برخورد جدی با خطایان در صورت شناسایی خبر داد.

** مدیر حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان چهار هزار هکتار باغ درخت گردو وجود دارد که ۲۰۰ هکتار آن در دهاقان است اما متاسفانه بخش بزرگی از آن دچار آفت خراط شده است.

** نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با قابل تقدیر خواندن تصمیمات اخیر ستاد اقتصاد مقاومتی، آنها را کافی ندانست و گفت: محدود کردن بازار از طریق مقررات گذاری، اصولا نقض آزادی های پایه مردم است و انجام آن باید توجیه بسیار محکمی داشته باشد.

** رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: دستورالعمل تدقیق ، شناسایی و بهره‌برداری اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهر تهران به تصویب کمیسیون ماده پنج رسید.

** مدیر جهاد کشاورزی خوانسار گفت: مبارزه علیه آفت کرم خراط در استان اصفهان در الویت قرار گرفت و این شهرستان نیز طرح مبارزه با این آفت در درختان گردو را به روش تلفیقی اجرا کرد.

** معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی کشور با انتشار پستی در صفحه توییتر خود و ابراز خرسندی از گسترش تفکر توسعه اکوسیستم استارتاپی در بین جوانان کشور، گفت: ارائه خدمات فناوری فضایی به جامعه شتاب بیشتری خواهد گرفت.

کد خبر 395138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.