رگولاتوری فضای استارتاپی کشور ضروری است

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات گفت: رگولاتوری یک روند جهانی و مشارکت جویانه است که برای فعالان حوزه فناوری اطلاعات و استارتاپی کشور ضرورت دارد.

امیر ناظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه رگولاتوری فضای استارتاپی کشور ضروری است، اظهار کرد: رگولاتوری در تمام دنیا به عنوان حوزه‌ای که بر جامعه اقتصادی تاثیر گذار است و از منابع عمومی استفاده می کند، یک امر پذیرفته شده است.

وی افزود: نهادهای مدیریت سلامت و بهداشت عمومی و یا دستگاه های مدیریتی آموزش و پرورش عمومی در سراسر دنیا، به نوعی یک رگولاتوری هستند، در حوزه فناوری اطلاعات نیز نهاد رگولاتوری وجود دارد و کشورهایی همچون انگلیس از نهاد هایی همچون راف کام برای رگولاتوری فضای فناوری اطلاعات و استارتاپی استفاده می کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور با بیان اینکه علت ضرورت وجود رگولاتوری فضای استارتاپی کشور، ارتباط مستقیم این فضا با مردم و وجود امکان انحصارطلبی در آن است، تصریح کرد: امکان اعلام نظر از سوی یک بازیگر برای سایر بازیگران نیز یکی دیگر از دلایل مهمی است که موجب لزوم اتفاق رگولاتوری در فضای استارتاپی کشور می شود.

ناظمی با بیان اینکه باید برای یک تنظیم گری خوب برنامه ریزی شود تا بتوانیم بفهمیم چه نهادی می تواند مدیریت رگولاتوری را بر عهده بگیرد، اضافه کرد: مهم ترین روندی که در نهادهای تنظیم گری استارتاپی سراسر دنیا اتفاق افتاده، کاملا مستقل شدن آنهاست و این نهاد ها دیگر متعلق به دولت نیستند، بلکه نهادی رابط میان دولت و نمایندگان مردم از دستگاه های صنفی و تشکل‌های مردم نهاد مختلف است.

وی ادامه داد: رگولاتوری فضای استارتاپی کشور باید در اختیار یک کمیسیون مشارکت جویانه از بین تشکل های مردم نهاد، نمایندگان صنفی و نمایندگان دولت باشد تا شاهد مشارکتی و مستقل بودن دستگاه رگولاتوری فضای استارتاپی کشور باشیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: در بیشتر کشورهای دنیا امور مرتبط با فضای فناوری اطلاعات نیز در همین فضا متمرکز می شود و برای مثال در گذشته فضای رگولاتوری کشور انگلستان، یک نهاد جداگانه رگولاتوری برای رسانه ها، یک نهاد جداگانه رگولاتوری برای فعالان حوزه فناوری اطلاعات، یک نهاد جداگانه برای مخابرات و شبکه های ارتباطی تشکیل شده بود؛ اما امروز همه آنها در یکدیگر ادغام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، واژه رگولاتوری به معنای تنظیم مبحث یا رفتاری برای رسیدن به بهترین اولویت یا اصلاح آن رفتار است و رگولاتور یا مقررات گذار، شخصی است که معیار های این تنظیم را به صورت دقیق مشخص می کند.

بر این اساس اغلب بخش‌های اقتصادی دنیا نیاز به یک تنظیم کننده یا رگولاتور مشارکتی و فعال دارند تا از ایجاد بی نظمی در آن جلوگیری کند.

فعالیت اغلب موسسات رگولاتوری در دنیا در حوزه انرژی و امور آب، تنظیم مالی و بانکی، ایمنی غذایی و سلامت شغلی و عمومی، تنظیم امنیت سایبری، تنظیم و پایش آلودگی، تنظیم کالاهای درمانی، بررسی ارتباطات راه دور و مقررات وسایل نقلیه است.

کد خبر 395132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.