اقدامات عمرانی امام زاده احمد خوانسار در حال اتمام است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خوانسار گفت: به منظور رفاه حال زائران و توسعه امام زاده احمد(ع) خوانسار حاضر به خرید املاک اطراف این امام زاده طبق نظر کارشناسی دادگستری هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از خوانسار، حسن عمادی در جمع خبرنگاران ضمن تبریک دهه وقف به واقفین، خیرین و اصحاب وقف، اظهار کرد: در شهرستان خوانسار۵۴۰ موقوفه وجود دارد که شامل ۱۴۵۷رقبه است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خوانسار گفت: از ۵۴۰ موقوفه ۱۸۰ موقوفه انتفاعی (فاقد درآمد) شامل ۱۱۶ مسجد، ۴۶حسنیه، ۱۳ آرامستان و چهار حوزه علمیه است.

عمادی ادامه داد: ۲۹۰ موقوفه متصرفی منفعتی (دارای درآمد) وجود دارد که شامل ۸۵۷ رقبه با کاربری‌های کشاورزی، تأسیسات بهداشتی، صنعتی، خدماتی، تجاری، آموزشی و مسکونی هستند.

وی با بیان اینکه ۷۰ موقوفه غیر متصرفی شامل ۴۲۰ رقبه دارای متولی مشخص شده از طرف واقف وجود دارد، گفت: در شهرستان ۷۴ نوع نیت وقف داریم که عمدتأ در زمینه مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و خیریه است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خوانسار با بیان اینکه دو مرکز مشاوره وقف در اداره اوقاف و امام زاده احمد(ع) فعال است، گفت: سعی داریم با اطلاع رسانی رویکرد وقف بر اساس نیازها و مشکلات اقتصادی جامعه فرهنگ سازی شود.

عمادی با بیان اینکه سال گذشته پنج وقف و امسال نیز یک وقف جدید به ثبت رسیده است، تصریح کرد: وقف جنبه فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی  دارد و اثرات آن در جامعه مشهود است و درآمد موقوفات در جهت اجتماعی هزینه می‌شود.

نقش رسانه‌ها در جهت ترویج وقف موثر است

وی، نقش رسانه‌ها و ائمه جماعات را در زمینه ترویج فرهنگ وقف نقش موثری دانست و گفت: تصرفاتی در املاک موقوفات صورت گرفته بود که با پیگیری اوقاف و همکاری ادارات رفع تصرف شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خوانسار تصریح کرد: امسال هزینه‌های انجام گرفته در بخش موقوفات شامل حفظ عین، توسعه و سرمایه گذاری رقبات ۲۰۰ میلیون ریال، ترویج قرآن ۱۵۰ میلیون ریال، روضه خوانی و تعزیه خوانی ۵۱۰ میلیون ریال، کمک به نیارمندان ۸۰ میلیون ریال، مدارس علوم دینی ۱۵۰میلیون ریال و تعمیر مساجد، حسینیه‌ها و حمام‌ها ۸۳۰ میلیون ریال است.

عمادی افزود: برای مرمت و تعمیرات بقاع متبرکه ۷۱ میلیون ریال، بخش جاری بقاع ۴۲۰ میلیون ریال و بابت اقدامات فرهنگی و قرآنی ۳۱۰ میلیون ریال هزینه شده است.

سه میلیارد ریال هزینه صرف اقدامات عمرانی بقاع متبرکه شد

وی گفت: در طرح مَودت ( کمک های غیر نقدی افراد خیر)  جهت هزینه‌های عمرانی بقاع متبرکه شهرستان سه میلیارد ریال هزینه شده که عمدتأ مربوط به امامزاده احمد(ع) است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خوانسار با بیان اینکه تاکنون ۴۰ نفر از خادمین مساجد و هشت نفر خادم بفاع متبرکه طبق توافقنامه سازمان اوقاف و تأمین اجتماعی بیمه شدند، گفت: ۸۰۰ مستأجر در املاک موقوفات به فعالیت مشغول هستند که عواید اخذ شده از آن‌ها در زمینه فرهنگی و اجتماعی جامعه هزینه می‌شود.

عمادی اظهار کرد: در راستای طرح جامعی که برای امام زاده احمد(ع) تهیه شده محوطه سازی و نمای ورودی و سردرب امامزاده، آینه کاری، رواق‌های امامزاده و سنگ فرش محوطه آن در حال اتمام است.

وی افزود: به منظور توسعه امام زاده احمد(ع) برای خرید املاک اطراف امام زاده حاضر به خریداری طبق نظر کارشناسی دادگستری هستیم و امیدواریم با آزاد سازی املاک اطراف این شاهد توسعه امام زاده و رفاه حال زائرین باشیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خوانسار با اشاره به توسعه و بهره‌وری رقبات موقوفات و روند ادامه بازسازی بقاع متبرکه شهرستان، افزود: مقدمات مشارکت در ساخت واحدهای تجاری و خدماتی در زمین موقوفه آخوند ملاحیدر با مساحتی بالغ بر ۵۰۰ متر مربع عرصه و زیربنای ۹۰۰ متر مربع در سه طبقه انجام شده که پس از انعقاد قرارداد ظرف مدت ۱۸ ماه ساخته خواهد شد.

 عمادی افزود: با تهیه طرح جامع نقشه‌ طرح تزئینی رواق‌های امامزاده سید صالح(ع) آماده شده و فاز نخست اجرای عملیات با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون ریال تا پایان امسال آغاز خواهد شد.

وقف‌های جدید در جهت نیاز شهرستان باشد

 وی گفت: نیازهای شهرستان برای وقف کمک به نیازمندان، تهیه جهیزیه زوج‌های بی‌بضاعت، هزینه دارو و درمان نیازمندان، وقف‌های قرآنی، علم و فناوری و کمک به دانش آموزان و دانشجویان بی‌بضاعت است.

عمادی تأکید کرد: خیرین با وقف قسمتی از اموال خود در راستای رفع نیازهای جامعه علاوه بر بهرمندی اجر اخروی زمینه ساز رفع مشکلات اجتماعی بسیاری از همشهریان خواهند بود.

کد خبر 395111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.