یک ایرانی، برنده جایزه "نوبل توسعه پایدار" شد

بسته خبری محیط زیست ایمنا در دومین هفته آبان ماه اختصاص دارد به کسب جایزه نوبل توسعه پایدار توسط یک ایرانی تبار در فرانسه، دستگیری عاملان کشتار خرس در ماکو، حکم متفاوت قاضی برای شکارچی غیرمجاز و رد جایزه محیط زیست نوردیک از سوی گرتا تونبرگ که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایمنا، آرش درمبخش، حقوقدان فرانسوی ایرانی‌تبار، برنده جایزه محیط زیستی گوتنبرگ سوئد شد، جایزه‌ای که از آن با عنوان «نوبل توسعه پایدار» نام برده می‌شود.

فیگارو چاپ پاریس نوشت: آقای درمبخش این جایزه را به دلیل تلاش‌هایش در جهت مبارزه با هدر رفتن مواد غذایی و تصویب قوانین ضد اسراف به خود اختصاص داده است.

وی پیشتر کتابی با عنوان "مانیفست علیه هدر رفتن مواد غذایی" منتشر کرده بود. این کتاب جایزه ادگار فور برای بهترین کتاب سیاسی سال را برای او به همراه آورده بود.

آقای درمبخش قبل‌تر در مصاحبه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفته بود به هنگام تحصیل در دانشگاه نانتر در دوران دانشجویی گرسنگی را تجربه کرده و می‌داند مواد غذایی هدررفته تا چه میزان می‌تواند به کمک نیازمندان بیاید. وی از جمله فعالان مبارزه با هدر رفتن مواد غذایی به شمار می‌رود

آرش درمبخش که اکنون ۴۰ سال دارد در کودکی به همراه خانواده خود از ایران به فرانسه مهاجرت کرد. وی از اعضای حزب راست فرانسه موسوم به جمهوری‌خواهان است و عضو انجمن شهر کوربووا در حومه غربی پاریس به شمار می‌رود.

در نتیجه تلاش‌های او، قانونی در سال ۲۰۱۶ در فرانسه به تصویب رسید که به موجب آن، سوپرمارکت‌ها و رستوران‌هایی که بالاتر از ۴۰۰ متر مربع مساحت دارند مجاز به دور ریختن مواد غذایی قابل مصرف نیستند.

جایزه توسعه پایدار گوتنبرگ، موسوم به WinWin معادل یک میلیون کرون سوئد (۹۴ هزار یورو) ارزش دارد و از سال ۲۰۰۰ به برندگان اهدا می‌شود. کوفی عنان، دبیر کل اسبق سازمان ملل و ال گور معاون اول پیشین رئیس جمهور آمریکا از برندگان قبلی این جایزه بوده‌اند. قرار است این جایزه ۳۱ اکتبر به آقای درمبخش اهداء شود.

تجهیز پاسگاه محیط بانی سُه در منطقه حفاظت شده کرکس به سیستم تولید انرژی خورشیدی

علیرضا غلامی  سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نطنز با اعلام این خبر گفت: با همکاری شورای اسلامی روستای سُه پاسگاه محیط بانی  در این منطقه مجهز به استفاده از سیستم تولید انرژی خورشیدی شد.

به گفته وی با نصب سیستم تولید انرژی خورشیدی  از این پس برای تامین روشنایی ساختمان و محوطه پاسگاه از انرژی رایگان و پاک خورشیدی استفاده می شود.

رشد جلبک در سد وحدت عامل تغییر طعم و بوی آب کردستان است

به گفته معاون بهره برداری شرکت آبفای استان کردستان علت طعم و بوی اندکی که در آب شهر وجود دارد رشد جلبک در سد وحدت سنندج است که برای سلامتی هیچ ضرری ندارد.

محمد فرهاد با تاکید بر اینکه این قضیه در اکثر سدها اتفاق می‌افتد، افزود: در حفظ و حراست از منابع آبی مانند سدها چندین دستگاه وظیفه دارند که باید با تعامل پیشگیری را در برنامه قرار بدهند.

به گفته وی برای کاهش این طعم و بو از تمامی روش‌های مورد نیاز و استاندارد در تصفیه خانه آب سنندج استفاده می‌شود اما در هیچ کجا نمی‌توان بیش از ۷۰ درصد از این طعم و بو را کاهش داد.

رئیس محیط زیست ملارد دستگیر شد

دادستان عمومی و انقلاب ملارد از دستگیری رییس اداره محیط زیست این شهرستان خبر داد و گفت: این دستگیری به جرم دریافت رشوه انجام شده است.

وی گفت: پرونده این شخص در دست پیگیری است.

به گفته یک منبع آگاه دستگیری « ش. خ» رییس اداره محیط زیست ملارد توسط سربازان گمنام ولایت انجام شده است.

مشاهده لاشه دلفین نواری و لاک‌پشت سبز در سواحل چابهار

وحید پورمردان مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: لاشه یک دلفین و یک لاک‌پشت‌ دریایی با جثه بزرگ توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست چابهار در ساحل پارک بهاران این شهرستان مشاهده شد.

به گفته وی لاشه‌های مشاهده شده مربوط به دلفین نواری با نام علمی (Stenella coeruleoalba) و لاک‌پشت سبز با نام علمی (Chelonia mydas) بوده که با اندازه‌گیری‌های انجام شده از لاشه‌ها در محل مشخص شد طول بدن دلفین به گل نشسته ۲۴۱ سانتی متر و طول «کاراپاس» لاک‌پشت تلف شده یک متر بوده است.

پورمردان افزود: با توجه به آثار شکستگی لاک و متورم شدن بدن در لاک‌پشت دریایی و همچنین وجود زخم در ناحیه باله پشتی و ناحیه شکم دلفین، به نظر می‌رسد مرگ این آبزیان حدود یک هفته قبل در دریا در اثر برخورد شدید جسم سخت به بدن لاک‌پشت و گرفتار شدن دلفین در تور و خفگی بوده و لاشه‌ها با جریانات دریایی به ساحل آمده‌اند.

عاملان انتشار عکس کشتار خرس در ماکو دستگیر شدند

مهران نظری مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی روز گذشته از دستگیری عاملان انتشار عکس کشتار خرس در روستاهای اطراف این شهرستان خبر داد و افزود: پلیس فتا اقدام‌های لازم را به منظور دستگیری متخلفان انجام داده‌ و ماموران پس از عزیمت به محل ۲ فرد خاطی را دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مقام قضایی تحویل دادند.

وی گفت :برابر تعامل و همکاری بوجود آمده بین سازمان حفاظت محیط زیست و پلیس فتا و پیرو هشدارهای قبلی انتشار هرگونه تصاویر مربوط به حیوان آزاری در فضای مجازی رصد و در صورت مشاهده موارد مشابه با انتشار دهندگان این تصاویر دردناک که باعث جریحه دار شدن احساسات عمومی هموطنان در فضای مجازی می‌شود، با جدیت برخورد می‌کند.

گفتنی است؛ دو نفر شکارچی پس از شکار یک خرس  در شهرستان ماکو اقدام به گرفتن عکس یادگاری و انتشار آن در فضای مجازی کرده بودند.

رفع تصرف ۲۲ هزار مترمربع از اراضی مناطق حفاظت شده هلن

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از رفع تصرف ۲۲ هزار مترمربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده هلن واقع در شهرستان اردل خبر داد.

 وی افزود: این اراضی از طریق شخم و شیار تغییر کاربری شده بود و با پیگیری حفاظت محیط زیست استان و دستور مقام قضایی، رفع تصرف و به وضعیت سابق بازگردانده شد.

به گفته وی شش نفر متخلف در جریان این تصرف‌ها به دستگاه قضا معرفی و به رفع تصرف و اعاده به وضع سابق اراضی ملی محکوم شدند.

حکم متفاوت قاضی برای شکارچی غیر مجاز: تامین علوفه حیات وحش در فصل سرد سال

فرشاد فیروزنیا سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه از صدور یک مورد رای خاص برای شکارچی متخلف در این شهرستان خبر داد و با اشاره به اینکه با پیگیری این اداره در مرجع قضایی شهرستان حکم محکومیت یک نفر شکارچی غیر مجاز جانوران وحشی حفاظت شده  صادر شد، افزود: قاضی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان فیروزکوه  برای متخلف رای محکومیتی مبنی بر تامین علوفه حیوانات وحشی درفصل سرد به میزان ۵۰۰ کیلوگرم ماهانه و به مدت دو سال و همچنین پاکسازی منطقه حفاظت شده از زباله با نظارت اداره محیط زیست شهرستان فیروزکوه را صادر کرد.

این شکارچی اواخر سال گذشته اقدام به شکار یک راس میش وحشی در مناطق آزاد شهرستان فیروزکوه کرده بودکه توسط محیط بانان منطقه دستگیر شد.

کشف عرصه سنگواره های چند صدمیلیون ساله در خراسان رضوی

به گفته تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی یک عرصه دارای فسیل متعلق به دوران اول زمین شناسی با قدمتی چند صد میلیون ساله در شهرستان خلیل آباد کشف شده است.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه فسیل شامل دو کفه ای ها، بازوپایان، مرجان ها و کرینوئیدها است گفت: این محوطه عمدتاً از سنگهای آهکی تشکیل شده است و بنا به اعلام نظر متخصصان زمین شناسی به دوره دونین که دوره چهارم از دوران پالئوزوئیک به شمار می رود، مربوط است.

دستگیری ۱۳۵ شکارچی در فارس طی یک ماه

 حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: در عملیات‌های گشت و کنترل تخلفات شکار و صید توسط یگان حفاظت محیط زیست استان در ماه جاری در مجموع ۱۳۵ نفر شکارچی متخلف دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گفته وی از متخلفان تعداد ۱۱۳ قبضه سلاح شامل ۹۵ قبضه مجاز، ۱۶ قبضه غیر مجاز و ۲ قبضه جنگی، کشف و ضبط شده است.

گرتا تونبرگ جایزه محیط زیست را نپذیرفت

گرتا تونبرگ فعال ۱۶ ساله سوئدی در زمینه مسائل اقلیمی، از پذیرش جایزه محیط زیست شورای نوردیک خودداری کرد

به اعتقاد گرتا، جنبش حمایت از تغییرات اقلیمی نیاز دارد افرادی که در راس قدرت هستند بیشتر به نظر دانشمندان توجه نشان دهند. وی در پیامی که در  اینستاگرام از آمریکا منتشر کرد گفت جنبش آب و هوایی به جوایز بیشتری نیاز ندارد

این فعال جوان محیط زیست با به راه انداختن جنبش «جمعه ها برای آینده»، حمایت میلیون ها نفر را جلب کرده است. این جایزه در مراسمی که شورای نوردیک در  استکهلم برگزار کرد به این فعال محیط زیست اعطا شد

شورای نوردیک یک نهاد منطقه ای میان کشورهای نوردیک از جمله دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد است که با هدف ارتقای همکاری میان پارلمانی این کشورها تاسیس شد. تونبرگ به دلیل تلاش هایش در زمینه محیط زیست از سوی نروژ و سوئد برای دریافت این جایزه سالانه این سازمان  نامزد شده بود

او همچنین از شورای نوردیک به خاطر اعطای این جایزه قدردانی کرد اما در عین حال به دلیل خودداری این شورا از عمل به تعهداتش با توجه به شهرت فوق العاده اش در خصوص مسائل آب وهوایی انتقاد کرد

نامگذاری گونه جدیدی از سوسک به نام گرتا تونبرگ

محققان گونه جدیدی از یک سوسک تازه کشف شده را به نام «گرتا تونبرگ»، فعال نوجوان محیط زیست نامگذاری کردند

 این حشره کوچک کمتر از یک میلیمتر طول داشته و چشم و بال ندارد. تونبرگ سال گذشته میلادی روزهای جمعه مدرسه را تعطیل می‌کرد و روبروی ساختمان پارلمان سوئد به اعتراض می‌پرداخت. اعتراضات او میلیون‌ها دانش آموز را در سراسر جهان به اعتراض واداشت

کد خبر 395104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.