مرکز خریدی به وسعت یک شهر؛ پیوند زندگی شهری با طبیعت

مجتمع خرید مگابانگنا (Megabangna) در تایلند به وسعت یک شهر کوچک است؛ ساختمان اصلی آن به مثابه مرکز این شهر و فودکورت این مجتمع در بخش شرقی که مزین به فضاهای سبز و کانال های آب است، به عنوان حومه آن ایفای نقش می کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ناحیه توسعه یافته عمده فروشی در مجاورت فودکورت را نیز می‌توان به عنوان "دره" این شهر کوچک مفهوم سازی کرد که از حیث توپوگرافی طبیعی، چشم‌انداز زیبایی را به خود اختصاص داده و فضای مرکزی آن با تپه‌های سرسبز محصور شده است.

مفهوم معماری بخش تازه احداث شده (دره) از ویژگی های جغرافیایی منطقه الهام گرفته شده است. برای شباهت هر چه بیشتر فضا به یک دره طبیعی، فضای فروشگاهی روباز در اطراف یک حیاط مرکزی قرار گرفته است؛ حیاطی که سالن آمفی تئاتری را به عنوان اصلی ترین فضای اجتماعی برای گردهمایی و برگزاری انواع مراسمات و رویدادها در خود جای داده است.

دیاگرام جریان هوا

در ادامه این فضا، منطقه شیب دار سرسبزی با عنوان "تپه" قرار دارد که با شیب ملایمی به سمت بالا به طبقه اول فضای کنونی مرکز خرید متصل می شود. تپه فضای آرامش بخشی است که مردم کاملاً خود را غرق در زیبایی های یک محیط باز دلپذیر دارای آب‌نماها و چشم اندازهای سبز می بینند. با تعبیه یک فضای سرسبز در حیاط و سراسر ساختمان، این پروژه به ترکیبی از بازار و پارک عمومی تبدیل می‌شود که مردم را به تعاملات اجتماعی سوق می‌دهد.

هم‌زمان، شبکه ای از پیاده‌روها در مقابل فروشگاه ها در هر طبقه به راهروی اصلی کنونی و از طریق پله ای ارتباطی به یک پارکینگ نوساز و پیاده رو سر پوشیده متصل می‌شود که یک سیستم گردشی یکپارچه بدون بن بست بین دو فاز جدید و قدیم ایجاد می‌کند.

 استراتژی های طراحی منطقه

ایده تبدیل محیط طبیعی به یک تجربه بی نظیر خرید با سازمان‌بندی فضایی و عناصر مختلف معماری آن صورت پذیرفته است. مجموعه پیاده راه های پیوسته با حداقل شیب ۱:۱۵ اجرا شده است و به آرامی از سطوح بالا به پایین سوق پیدا می‌کند و به این ترتیب تجربه ای مشابه "پیاده روی سطح تپه" را ایجاد می‌کند. این ترکیب معماری نه تنها موجب افزایش مناطق فروشگاهی در طبقات پایین می‌شود بلکه یک حلقه مارپیچ میان چهار طبقه ایجاد می‌کند.

کد خبر 395076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.