استئوپروز بیماری خاموش در زنان کم تحرک

خوردن ‌نمک بیش از حد و زوال ‌عقل، شیوع مسمومیت با گیاهان دارویی ‌در کودکان زیر پنج سال، استئوپروز بیماری خاموش و نامرئی در زنان کم تحرک، کاهش ‌خطر سرطان سینه با مصرف سیر و پیاز و خوردن روزانه آووکادو و کاهش کلسترول بد را در بسته ‌خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، عضو هیأت علمی ‌سازمان پزشکی قانونی ‌کشور، اظهار کرد: مسمومیت ناشی از گیاهان ‌در کودکان زیر پنج سال شیوع بیشتری دارد. گیاهان ‌در بسیاری از کشورهای جهان ‌به عنوان یکی از علل مهم بروز مسمومیت‌ها به خصوص در کودکان زیر پنج سال محسوب می‌شوند. بر اساس گزارش سالانه انجمن مراکز کنترل ‌مسمومیت آمریکا در سال ۲۰۰۸، بیش ۶۰ هزار مورد مسمومیت ناشی از گیاهان سمی ‌در این کشور گزارش شده است، که بیش از ۴۰ هزار مورد آن در کودکان کمتر از پنج سال روی داده است.

کامبیز سلطانی نژاد، افزود: معادل ۴.۳ درصد از کل موارد مسمومیت‌های گزارش شده ‌در این گروه سنی ‌هستند. به عبارتی، گیاهان سمی به عنوان دهمین عامل بروز مسمومیت در کودکان در این کشور محسوب می‌شوند.

این متخصص ‌سم ‌شناسی تصریح کرد: در کشور ما هر چند آمار دقیق و رسمی از شیوع مسمومیت‌های گیاهی ‌وجود ندارد ولیگزارش‌های به ‌دست آمده در سال ۱۳۹۷ حاکی از بروز انواع مسمومیت‌های اتفاقی ‌و عمدی در اثر مصرف گیاهان سمی در مناطق مختلف کشور است به‌طوری‌که ۰.۴ درصد از مسمومیت‌های مراجعه شده به بیمارستان‌ها در سال ۱۳۹۷ (۵۵۲ نفر) ناشی از گیاه سمی بوده است.

عضو هیئت علمی ‌سازمان ‌پزشکی ‌قانونی کشور، گفت: شرایط اقلیمی ‌و تنوع آب و هوایی در کشور ما منجر به ایجاد تنوع زیادی در گونه‌های گیاهی شده است ‌که این امر خود موجب دسترسی مردم به انواع گیاهان دارویی ‌و سمی ‌در مناطق وسیعی از کشور می‌شود. در سالیان اخیر، افزایش ‌گرایش مردم به ‌مصرف داروهای گیاهی ‌و گیاهان دارویی، سبب مصرف گیاهان به صورت ناآگاهانه‌ و خودسرانه با ‌حدس داشتن ارزش دارویی ‌و به منظور خوددرمانی ‌بیماری‌ها شده است.

سلطانی ‌نژاد با اشاره به اینکه مسمومیت ‌با گیاهان در برخی از گروه‌های سنی و شغلی ‌به میزان بیشتری مشاهده می‌شود، اظهار کرد: همان گونه که ذکر شد مسمومیت ناشی از گیاهان ‌در کودکان زیر ۵ سال شیوع بیشتری دارد. کنجکاوی ذاتی کودکان در این محدوده سنی و وجود جذابیت ‌در شکل و رنگ بخش‌های مختلف یک گیاه سمی ‌مانند میوه، دانه ‌و برگ آن، سبب می‌شود تا کودک به صورت اتفاقی و از روی کنجکاوی اقدام به بلع قسمت‌های مختلف یک گیاه سمی کند.

کاهش خطر سرطان سینه با مصرف سیر و پیاز

نتایج مطالعات نشان می‌دهد زنانی ‌که زیاد سیر و پیاز مصرف می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به سرطان ‌سینه قرار دارند. سرطان ‌سینه شایع‌ترین نوع سرطان ‌بین زنان ‌است. محققان دانشگاه بوفالوی آمریکا دریافتند زنان رده سنی ۳۰ تا ۷۹ سال که سیر و پیاز زیاد مصرف می‌کنند ‌در مقایسه ‌با زنانی ‌که ‌هرگز چنین سبزیجاتی مصرف نمی‌کنند ۶۷ درصد کمتر با ریسک ‌ابتلا به سرطان سینه روبه‌ رو هستند.

مطابق اعلام موسسه ‌تحقیقات سرطان آمریکا، سیر و پیاز غنی از آنتی اکسیدان فلاوونوئید ‌و اس ـ آلیل سیستئین حاوی گوگرد بوده که هر دو دارای خواص ‌ضد ‌سرطانی است.

استئوپروز، بیماری خاموش و نامرئی ‌در زنان ‌کم تحرک

استئوپروز، یک بیماری خاموش و نامرئی ‌که در اثر کم تحرکی و تغذیه نادرست، بی سر و صدا ستون‌های بدن ‌یا همان استخوان‌ها را به پوکی رسانده و زنان سالمند را با یک زمین ‌خوردن ساده تا مدت‌ها خانه‌نشین می‌کند.  همه ما در اطرافمان زنان و مردان سالخورده ‌و میانسال زیادی را دیده‌ایم که با یک سرخوردن روی فرش، چرخش ‌ناگهانی، خم و راست شدن سریع و یا ‌حتی عطسه دچار شکستگی لگن، مهره گردن و یا سایر استخوان‌های بدن می‌شوند و همین مساله، استقلال آنها را در زندگی می‌گیرد چون بدون کمک اطرافیان قادر به انجام امور روزمره ‌خود نیستند.

باتوجه به اینکه گفته می‌شود ۲۵ درصد از افراد سالمندی که دچار شکستگی می‌شوند در همان ‌بیمارستان فوت می‌کنند بنابراین پیشگیری ‌و ‌درمان پوکی استخوان ‌در همان دوران جوانی ‌و میانسالی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پوکی استخوان برای این یک بیماری نامرئی است که تا زمانی که یک استخوان نشکند علایمی ‌از خود بروز نمی‌دهد.

گرچه این بیماری در هر دو جنس زن و مرد دیده می‌شود اما به گفته متخصصان ‌از هر سه زن بالای ۵۰ سال یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر به پوکی ‌استخوان مبتلا می‌شود. در زنان ‌که با شروع یائسگی ضعف در استخوان‌ها آغاز می‌شود به همین دلیل بانوان باید از سنین جوانی ‌به فکر تراکم استخوان و سلامت آن باشند. این مساله زمانی ‌آشکارتر می‌شود ‌که بدانیم به گفته مسئولان وزارت بهداشت نیمی از زنان بالای ۵۰ سال کشور دچار پوکی استخوان ‌هستند.

گرچه عوامل زیادی چون مصرف ‌برخی داروهای کورتونی، کمبود ویتامین دی و تغذیه نادرست می‌تواند عامل بروز بیماری پوکی استخوان باشد اما کم تحرکی و ورزش ناکافی نیز عامل مهم دیگری است که علاوه بر قراردادن زنان در معرض انواع بیماری‌ها خطر ابتلا به پوکی استخوان را هم در آنها افرایش می‌دهد.

متخصصان معتقدند شاخص توده بدنی کمتر از ۱۹ عامل خطر ابتلا به پوکی استخوان است و وزن پایین در دختران و زنان به کاهش سطح استروژن منجر شده و مانند دوران بعد از یائسگی موجب گسترش پوکی استخوان می‌شود و همچنین افراد بسیار لاغر نیز بیشتر در معرض خطر شکستگی قرار دارند.

زنان بیشتر از مردان ‌در معرض پوکی استخوان

یک ‌فوق تخصص ‌روماتولوژی ‌در این ‌خصوص ‌اظهار کرد: پوکی ‌استخوان ‌یک نوع ‌بیماری ‌است ‌که ‌در آن ‌استخوان‌های ‌فرد ‌متخلخل ‌و ‌شکننده ‌شده ‌و ‌در ‌نتیجه ‌آن ‌خطر شکستن خود به خودی استخوان ها افزایش ‌می‌یابد.

مهین لشگری با ‌تاکید بر طبقه‌بندی عوامل خطر بیماری پوکی استخوان، گفت: این عوامل به دو گروه غیرقابل کنترل و قابل کنترل تقسیم می‌شود که ‌در دسته عوامل غیرقابل کنترل می‌توان به مواردی مانند افزایش سن، جنس، نژاد و سابقه فامیلی مثبت ‌و در گروه عوامل قابل کنترل به رعایت نکردن تغذیه، فعالیت فیزیکی ‌و مصرف سیگار میتوان نام برد.

وی ‌با بیان ‌اینکه ‌در صورت ‌رعایت شیوه زندگی سالم ‌می‌توان ‌از بروز عوامل ‌خطر قابل ‌کنترل ‌پیشگیری ‌کرد،افزود: ‌تراکم ‌استخوان ‌در ‌سال‌های ‌نوجوانی ‌و ‌جوانی ‌به حداکثر می‌رسد و در حدود سنین ۳۵ تا ۴۵ سالگی در هر دو جنس شروع به کاهش می‌کند.

لشگری ‌ادامه داد:پس از این سنین ‌و در زنان ‌بعد از یائسگی به دلیل ‌از دست دادن هورمون‌های ‌جنسی ‌کاهش ‌تراکم شدت می‌یابد که البته باید گفت ‌سرعت ‌کاهش ‌توده استخوانی در هر دو جنس تحت تاثیر عواملی مانند نمایه توده بدنی، مصرف سیگار، بی‌حرکتی، اختلالات تولید و متابولیسم ویتامین D و پرکاری پاراتیرویید است.

این پزشک فوق ‌تخصص روماتولوژی تصریح کرد: یکی از عواملی که می‌تواند تا حد زیادی در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان موثر باشد انجام منظم فعالیت‌های ورزشی تحمل کننده وزن و انجام ورزش‌های تقویت کننده عضلات است که موجب ساخته شدن استخوان و عضلات می‌شود.

لشگری اظهار کرد: در این راستا علاوه بر رعایت رژیم غذایی حاوی لبنیات، دریافت ‌نور کافی ‌خورشید ‌و پرهیز از مصرف دخانیات ‌و الکل، انجام سه مرتبه ورزش‌های ‌تحمل کننده وزن مانند پیاده‌روی در هفته و هر مرتبه به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه موثر است.

خوردن نمک بیش از حد باعث زوال عقل می شود

نتایج یک بررسی ‌جدید حاکی از آن است که خوردن سه برابر نمک بیشتر از مقدار توصیه شده ‌در هر روز می‌تواند باعث ایجاد توده‌های ‌‍سمی در مغز شود که به زوال عقل مرتبط هستند. نتایج یک آزمایش در موش‌ها نشان داد، رژیم غذایی بسیار شور باعث ایجاد پروتئینی به نام تاو در مغز آنها شده است.

پروتئین‌های ‌تاوی که کارکرد خود را در تثبیت کردن ریزلوله‌ها از دست داده‌اند عامل اصلی بیماری‌های مرتبط به زوال عقل مانند آلزایمر و پارکینسون هستند.  متخصصان دانشکده پزشکی ویل کرنل در نیویورک، تأکید می‌کنند، موش‌هایی که رژیم غذایی پرنمک داشتند، در تست توانایی عملکرد شناختی ضعیف عمل کرده‌اند.

با این ‌حال، این تیم هشدار داده است که مطالعات بیشتری لازم است تا ثابت شود رژیم غذایی با نمک بالا ممکن است همین تأثیر را در انسان ایجاد کند. مؤسسه بهداشت انگلیس درباره محدودیت مصرف نمک برای بزرگسالان به طور مدوام هشدار می‌دهد، اما روند تغذیه مردم این کشور تغییر نکرده است.

رژیم غذایی پر نمک همچنین می تواند باعث افزایش فشار خون شود که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته های مغزی را افزایش دهد. آمارها حاکی از ان است، بیش از ۸۵۰ هزار نفر در کشور کم جمعیت انگلیس مبتلا به دمانس هستند و این رقم تا سال ۲۰۵۰ به بیش از دو میلیون نفر خواهد رسید. 

خوردن روزانه "آووکادو" و کاهش کلسترول بد

تیمی ‌از محققان دریافتند خوردن روزانه یک «آووکادو» به مراتب مفیدتر از خوردن روزانه یک عدد سیب برای سلامت است. مصرف روزانه یک عدد آووکادو با کاهش میزان کلسترول بد LDL در افراد چاق یا دارای اضافه وزن مرتبط است.

"پنی کریس اترتون»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره  اظهار کرد: «ما توانستیم نشان دهیم زمانی ‌که افراد یک عدد آووکادو به رژیم غذایی شان اضافه کردند دارای ذرات کمتر LDL نسبت به قبل از رژیم شان بودند."

وی ‌افزود: "ما دریافتیم زمانیکه ذرات LDL اکسید می شوند زنجیره ای از واکنش ها آغاز می شود که موجب تشکیل پلاک های در دیواره عروق خونی شده و تصلب شریان اتفاق می افتد. اکسایش برای بدن خوب نیست، حال اگر بتوان از طریق مصرف مواد خوراکی از بدن در این زمینه محافظت کرد بسیار عالی است."

محققان ‌در این مطالعه ۴۵ شرکت کننده دارای اضافه وزن یا چاق را مورد مطالعه قرار دادند. بعد از ۵ هفته رژیم غذایی آووکادو، محققان مشاهده کردند میزان کلسترول LDL اکسیدشده در شرکت کنندگان نسبت به قبل از رژیم کمتر بود. همچنین میزان آنتی اکسیدان لوتئین در آنها به مراتب بیشتر بود.

به گفته اترتون، «وجود لوتئین بیشتر از اکسیدشدن LDL جلوگیری می کند.» آووکادو سرشار از چربی های سالم، کاروتنوئیدها (مفید برای سلامت چشم ها) و سایر مواد مغذی هستند.

کد خبر 395071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.