۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
رخدادهای نجومی هفته پیش رو

انجمن نجوم آماتوری ایران در فصل‌های مختلف سال برنامه‌های رصدی را به دور از آلودگی هوا و نور شهری انجام می‌دهد؛ برنامه رصدی نهم آبان ۹۸ به مقصد کویر استان سمنان برای نیل به این هدف برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش ایمنا، غروب روز پنجشنبه _نهم آبان‌ماه ۹۸_ و پس از غروب خورشید، شرایط مناسبی برای رصد دو سیاره تیر و ناهید است. همچنین مقارنه ماه و مشتری در شامگاه این روز و در ساعت ۱۷ و ۵۲ دقیقه رخ خواهد داد و سیاره غول پیکر مشتری ۱.۳ درجه جنوب هلال افزاینده ماه قرار می‌گیرد.

روز شنبه _۱۱ آبان‌ماه_ ساعت یک و ده دقیقه بامداد ماه به گره نزولی می‌رسد و پایین مدار زمین قرار می‌گیرد. همچنین ساعت یازده و یک دقیقه این روز سیاره حلقه بر گردن کیوان تنها ۰.۶ درجه شمال ماه خواهد بود. دوشنبه _۱۳ آبان‌ماه_ نیز راس ساعت ۱۳ و ۵۳ دقیقه ماه به تربیع اول می‌رسد. تربیع اول مدت زمان بین هلال ماه و قرص ماه است؛ زمانی که نیمی از قرص کامل ماه قابل رؤیت باشد. این رویداد هنگامی دیده می‌شود که ماه در حالت فزاینده قرار داشته باشد.

چهارشنبه _۱۵ آبان‌ماه_ بارش شهابی "ثوری جنوبی" در ساعت سه و سی دقیقه بامداد به اوج می‌رسد. این بارش بر اثر برخورد ذرات بر جا مانده از دنباله‌دار ENKE با جو زمین ایجاد می‌شود و میان پنج تا ۱۰ شهاب در ساعت ZHR این بارش است که متاسفانه نور ماه مزاحم رصد این تعداد کم نور شهاب است. روز پنجشنبه _۱۶ آبان‌ماه_ ساعت ۱۲ و هفت دقیقه ظهر نیز ماه به اوج زمینی رسیده و ۴۰۵ هزار و ۶۰ کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت.

کد خبر 395063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.