نوآوری‌ها و زندگی بهتر برای نسل‌های آینده

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سی و یکم اکتبر را روز جهانی شهرها نامگذاری کرد؛ چنین انتظار می‌رود که در راستای تحقق شعار این روز، همکاری بین کشورها در زمینه بررسی چالش‌های ناشی از شهرنشینی تقویت شود و در نهایت توسعه شهرهای پایدار در سراسر جهان ترویج پیدا کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، موضوع اصلی روز جهانی شهرها ایجاد شهر پایدار و در نتیجه زندگی بهتر شهری است؛ هر سال شعار مخصوصی نیز برای ترویج ابعاد مثبت شهرنشینی یا بررسی چالش‌های خاص ناشی از آن انتخاب می‌شود.

در سال ۲۰۱۹ "تغییر جهان: نوآوری‌ها و زندگی بهتر برای نسل‌های آینده" به عنوان موضوع سال با هدف بررسی چگونگی ایجاد توسعه شهرهای پایدار در سراسر جهان، ترویج شهرنشینی در میان مردم، افزایش همکاری بین کشورهای جهان در زمینه بررسی چالش‌های ناشی از شهری شدن انتخاب شده است.

بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند که پیش‌بینی شده است این جمعیت تا سال ۲۰۵۰ به دو برابر جمعیت کنونی برسد. علیرغم مزایای بسیاری که شهرنشینی دارد، چالش‌های بسیاری در خصوص خانه‌سازی، محیط زیست، تغییرات آب‌وهوایی، زیرساخت‌ها، خدمات عمومی، تامین غذا، بهداشت و سلامت، آموزش و پرورش، شغل مناسب، امنیت و منابع طبیعی بر سر راه شهرنشینی قرار می‌گیرد.

اگر شهرها به درستی طراحی شود، فرصت‌های بسیاری در اختیار ساکنان خود قرار می‌دهد و یک ابزار مهم در دستیابی به توسعه پایدار بشمار می‌رود. می‌توان از طریق یافتن روش‌های مناسب طراحی، توسعه، برنامه‌ریزی مالی و مدیریت از شهرنشینی برای دستیابی به توسعه پایدار بهره برد.

شهرها همیشه همچون محرک‌هایی برای ترویج نوآوری، صنعت، تکنولوژی، کارآفرینی، ایجاد رفاه و افزایش توسعه اجتماعی عمل کرده‌اند و برای تحقق آن‌ها مسئولان شهری باید روش‌های جدید را بکار گیرند که بیشترین تاثیر مثبت را بر جوامع داشته باشد و در طراحی‌های خود "تمام مردم و فضاهای شهری" را مورد توجه قرار دهند. علاوه‌براین، نوآوری می‌تواند در ازبین بردن نابرابری‌های اجتماعی و تامین نیازهای اقتصادی و اجتماعی سهیم باشد.

اقتصاد دیجیتالی جدید، که گاهی "چهارمین انقلاب صنعتی" نیز نامیده می‌شود، هزینه معاملات و پلتفرم‌های مشترک را تا حد زیادی کاهش داده است و تاثیرات زیادی را در شهرها به جای گذاشته است. نوآوری‌هایی در حوزه حمل‌ونقل، خودروهای الکتریکی و پهپادها نیازمند رویکردهای متفاوتی از طراحی شهری است.

به کار گرفتن تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی نیز به چهارچوب‌های قانونی جدیدی نیاز دارد تا به مرحله عمل برسد. افزایش سریع نوآوری‌ها همچنین باعث می‌شود سیاست‌گذاران و مدیران شهری نیز ظرفیت خود را در درک، تنظیم و به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید تقویت کنند.

مهم‌ترین اهداف روز جهانی شهرها در سال ۲۰۱۹ عبارت است از:

· افزایش آگاهی از چگونگی به‌کارگیری نوآوری‌های دیجیتالی برای ارائه خدمات شهری و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی و محیط ‌زیست شهری

· به‌کارگیری تکنولوژی‌های پیشرفته برای ایجاد شهرهای فراگیر

· ارائه فرصت‌هایی برای تولید انرژی تجدیدپذیر در شهرها

· بررسی چگونگی تقویت همبستگی‌های مردمی در شهرها به وسیله تکنولوژی‌های پیشرفته

کد خبر 395038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.