ایران درصدد خودکفایی صنعت برق سوریه است

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم تا صنعت برق این کشور به میزان قابل ملاحظه‌ای به خودکفایی دست یابد، گفت: براساس توافق وزرای دو کشور مقرر شده تا دو روز آینده چارچوب یک همکاری بلندمدت و همه‌جانبه در صنعت برق و انرژی سوریه مورد توافق قرار بگیرد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)، رضا اردکانیان در دیدار با وزیر برق سوریه با اشاره به اینکه ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی حدود هفت هزار مگاوات بوده است، اظهار کرد: این میزان ظرفیت در مناطق مختلف ایران با تکنولوژی‌های متعدد کشورهای همچون فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا راه‌اندازی شده بود و در زمان وقوع جنگ تحمیلی هر زمان که یکی از این نیروگاه‌ها دچار آسیب می‌شد امکان استفاده مناسب از این واحدها نداشتیم و کشور سازنده نیز به دلیل شرایطی جنگی حاضر به حضور در ایران برای تعمیرات نیروگاه آسیب‌دیده نبود.

وی افزود: سال‌های پس از آن نیز به دلیل بروز تحریم‌ها با مسائل مختلفی در این بخش مواجه شدیم که همین امر تلاش ما برای خودکفایی در این عرصه را دو چندان کرد. در ابتدای این راه کشور ما کار و فعالیت در این حوزه را به خوبی فراگرفت و سپس شروع به ساخت در این حوزه کرد؛ به طوری که امروز ایران صادر کننده توربین‌های گازی در کلاس‌های مختلف و سایر تجهیزات صنعت برق است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه دولت‌های ملی و مستقل بایستی پیش از هر اقدامی در پی خودکفایی در زمینه‌های اساسی از جمله در بخش برق باشند، ادامه داد: صنعت برق ایران در سوریه تنها در پی ساخت نیروگاه و یا صادرات برق نیست؛ چه بسا که ممکن است برخی از تولیدکنندگان اروپایی از تکنولوژی‌های بهتری در این زمینه برخوردار باشند ولی آن‌ها همواره به کشورهای نیازمند به چشم مشتری می‌نگرند.

وزیر نیرو افزود: ولی ما درصددیم تا شرکت‌های مشارکتی برای تربیت نیروی انسانی و مجموعه‌های تعمیراتی برای بازسازی بخش‌های آسیب‌دیده داشته باشیم تا پس از مدتی همسایگان ما به شرایطی دست پیدا کنند که ایران چند سال پیش به آن مرحله رسیده و در این زمینه خودکفا شده است.

اردکانیان ادامه داد: طبیعتا هر چه حضور شرکت‌های خارجی که در پی وابسته نگه داشتن کشورهای منطقه هستند کمتر شود طبیعتا ضریب صلح و امنیت نیز در این منطقه افزایش خواهد یافت. بدین منظور درصددیم تا یک چارچوب مشخصی برای بازسازی صنعت برق سوریه تعریف کنیم.

وی اضافه کرد: نقطه شروع این فصل از همکاری‌های دو طرف تشکیل یک کارگروه مشترک بین وزارتخانه‌های نیرو و برق ایران و سوریه است تا برنامه‌ای دو تا سه ساله برای اجرای طرح‌های مورد نیاز در این بخش تدوین شود و مطابق زمان‌بندی اعلام شده پروژه‌های مشخص شده در دستور کار بگیرد.

وزیر نیرو تاکید کرد: پس از این مرحله در خصوص ارتباط سه جانبه شبکه برق ایران، عراق و سوریه برنامه‌ریزی لازم صورت خواهد گرفت تا با استفاده از امکانات موجود در منطقه به گونه‌ای عمل کنیم که هیچ شهروندی از دسترسی به برق محروم نباشد.

اردکانیان با تاکید بر اینکه در تلاشیم تا صنعت برق سوریه به میزان قابل ملاحظه‌ای به خودکفایی دست یابد، ادامه داد: بدین منظور پیش از عزیمت هیئت برقی سوریه به این کشور چارچوب مشخصی برای افزایش همکاری‌های دو طرف تدوین خواهد شد تا در جریان این سفر این مهم به امضای مقامات برقی دو کشور برسد.

وی با اشاره به اینکه ایران دست‌اندرکار پروژه‌های متعدد برقی در سوریه از جمله نیروگاه ۵۲۶ مگاواتی سیکل ترکیبی لاذقیه است، گفت: این طرح‌ها در حال حاضر با مشارکت دولت سوریه و بخش خصوصی ایران در حال اجراست و درصددیم تا دو روز آینده چارچوب یک همکاری بلندمدت و همه‌جانبه در این زمینه میان مقامات برقی دو کشور مورد توافق قرار بگیرد.

وزیر نیرو با اشاره به علاقه‌مندی طرف سوری برای توسعه همکاری‌ها در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، ساخت کنتورهای هوشمند و تعمیرات و بازسازی صنعت برق آسیب دیده این کشور، ادامه داد: هم اکنون حدود دو سوم ظرفیت نصب شده سوریه در مدار نیست و نیازمند تعمیرات و بازسازی است. از این رو تا پایان سفر وزیر برق سوریه به ایران درصددیم این چارچوب همکاری‌ نهایی و یک کارگروه دائمی برای مشارکت در بخش‌های مختلف برق سوریه شکل بگیرد.

نقش موثر ایران در ثبات و حفاظت از سیستم شبکه برق سوریه

محمد زهیر خربوطلی، وزیر نیرو برق سوریه نیز در این دیدار با وزیر نیروی کشورمان با تاکید بر اینکه پروژه‌های برقی ایران همانند نیروگاه لاذقیه در سوریه به صورت مستمر و رضایت‌بخش در حال اجراست، گفت: درصددیم تا در آینده نزدیک قراردادهای جدیدی میان دو طرف امضا و راه‌حل‌های بیشتری برای همکاری‌های پیش‌رو دیده شود.

وزیر برق سوریه با اشاره به نقش به‌سزایی که ایران در ثبات و حفاظت از سیستم شبکه برق سوریه داشته است، گفت: در تلاشیم تا با استفاده از توان شرکت‌های ایرانی واحدهای یک و پنج نیروگاه ۴۰۰ مگاواتی حلب را بازسازی کنیم.

وی با اشاره به برنامه ایجاد شبکه سه جانبه برقی میان ایران، عراق و سوریه گفت: ایجاد کارخانه تولید مواد و تجهیزات برقی، همکاری برای راه‌اندازی نیروگاه‌های تجدیدپذیر سوریه، تلاش برای خودکفا شدن هر چه بیشتر صنعت برق سوریه و همچنین ایجاد کمیته مشترک میان وزارتخانه‌های نیرو و برق دو کشور از جمله توافقات نشست امشب بوده است.

کد خبر 395035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.