مجلس نمایندگان آمریکا "نسل کشی ارامنه" را به رسمیت شناخت

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

تقابل توییتری ترامپ و پلوسی بر سر استیضاح

با ادامه تحقیقات قانونگذاران آمریکایی از یک مقام کلیدی شورای امنیت ملی ترامپ، رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در توییتر بر سر تحقیقات استیضاح جنگ و جدل کردند. این اختلافات با توییت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا آغاز شد. او پرسید چه تعداد دیگر از مقام‌های مخالفش باید بیایند و مقابل کمیته‌های اطلاعات، روابط خارجی و نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان برای تحقیقات استیضاح شهادت بدهند. او از این کمیته‌ها خواست تا "متن" تماس تلفنی ۲۵ ژوئیه او با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین را بخوانند. پلوسی در واکنش به سخنان ترامپ گفت: "همه سخنان شما را در آن تماس خوانده‌اند." پس از آن ترامپ در پیام دیگری گفت او هر کاری انجام می‌دهد تا حزب جمهوری‌خواه را تخریب کند. او همچنین نوشت: دموکرات‌های بی‌کاره در ۲۰۲۰ کرسی‌های زیادی از دست خواهند داد. آن‌ها به رهبری سیاستمدار فاسدی به نام آدام شف، "آرزوی مرگ" دارند. رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا پس از افشای شکایت یک مامور اطلاعاتی و ارائه جزئیات تماس ترامپ و رهبر اوکراین، تحقیقات استیضاح را به جریان انداخت. ترامپ از زلنسکی خواسته بود تا علیه جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و پسرش تحقیق کند. بایدن از رقبای جدی دموکرات آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ است.

ترکیه سفیر آمریکا را فراخواند

مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا "نسل کشی ارامنه" را به رسمیت شناخت. دولت ترکیه نیز با فراخواندن سفیر آمریکا در این کشور مراتب اعتراض خود را به واشنگتن اعلام کرد. این رای گیری اگرچه نمادین بود اما از سوی ترکیه محکوم شده است.مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۰۵ رای موافق در مقابل ۱۱ رای مخالف به قطعنامه‌ای رای داد که بر اساس آن، کشته شدن ۱.۵ میلیون ارامنه توسط ترک‌های عثمانی از ۱۹۱۵ تا ۱۹۳۵ "نسل کشی" برشمرده می‌شود. این رای‌گیری، نخستین بار در ۳۵ سال گذشته در مجلس نمایندگان آمریکا به شمار می‌رود که اکثریت نمایندگان این مجلس به آن رای داده‌اند. کمی پس از رای‌گیری درباره این قعطنامه، قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا از دو حزب همچنین از قانونی حمایت کردند که در آن از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواسته شده تا تحریم‌هایی را علیه ترکیه بابت حمله این کشور به شمال سوریه اعمال کند؛ اقدامی که باعث بدتر شدن روابط بین دو کشور می‌شود. سرنوشت هر دو طرح در سنا هنوز مشخص نیست چون رای گیری‌ای برای آنها در نظر گرفته نشده است. ترکیه پذیرفته که بسیاری از ارامنه که در امپراتوری عثمانی زندگی می‌کردند در جریان درگیری‌ها با نیروهای عثمانی و در خلال جنگ نخست جهانی کشته شدند اما ارقام و آمار را زیر سوال برده و این مساله را رد می‌کند که این کشتار، سیستماتیک بوده و یک نسل کشی است. آنکارا، دخالت خارجی در این مساله را تهدیدی علیه حاکمیت خود می‌داند. برای چندین دهه، اقدامات در به رسمیت شناخته شدن نسل کشی ارامنه در کنگره آمریکا متوقف شده بود چون مقام‌های آمریکایی بر این باور بودند که هرگونه اقدام در این راستا، بر روابط ایالات متحده با آنکارا خدشه وارد می‌کند. اما در چند ماهه گذشته، قانونگذاران آمریکایی به دلیل برخی از اقدامات دولت ترکیه چون خرید سیستم‌های دفاع موشکی از روسیه و از همه مهمتر، عملیات آنکارا در شمال سوریه علیه ترکیه موضع گرفتند. در همین حال، دولت ترکیه از این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا به شدت برآشفت و آن را محکوم کرد و گفت: مشخص است که این یک اقدام از سوی گروه‌های ضد ترکیه و لابی‌های ارامنه است. وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدام آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه ترکیه بر خلاف هویت و روحیه متحدان ما در ناتو و خلاف توافق آتش‌بس برای شمال سوریه است. در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: ما به کنگره آمریکا تاکید می‌کنیم که از مسائل دو جانبه برای دستاوردهای سیاسی سوءاستفاده نکرده و بر اساس روحیه و اصول شراکت و ائتلاف رفتار کند. از دولت ترامپ می‌خواهیم تا اقدامی را در راستای جلوگیری از هرگونه وخامت بیشتر در روابط دو کشور انجام دهد. منابع دیپلماتیک نیز گفتند که سفیر آمریکا در آنکارا فراخوانده شده و به وی نارضایتی و انتقاد شدید دولت ترکیه از این رای گیری و همچنین تحریم ترکیه بر سر سوریه ابلاغ شده است.

رای مجلس نمایندگان آمریکا به تحریم ترکیه بر سر سوریه

مجلس نمایندگان آمریکا سه‌شنبه با ۴۰۳ رای موافق مقابل ۱۶ رای مخالف، به نفع تحریم ترکیه رای داد. این بخشی از تلاش‌های دموکرات‌ها و بسیاری از جمهوری‌خواهان هم حزب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنگره است تا دولت رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه به عملیاتش علیه نیروهای کرد در شمال سوریه خاتمه دهد نه اینکه دوباره آن را از سر بگیرد. نیروهای کرد در مبارزه علیه شبه‌نظامیان داعشی در سوریه در کنار آمریکا جنگیدند. عملیات ترکیه تحت عنوان "چشمه‌ صلح" از نهم اکتبر در شمال سوریه علیه نیروهای کرد دموکراتیک سوریه آغاز شد. ترکیه این گروه را وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) می‌داند که بیش از سی سال است با تحرکات مسلحانه خودشان تلفاتی را بر جای گذاشته‌اند. پ‌ک‌ک از جمله از سوی ترکیه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود. الیوت انجل، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: این‌ تحریم‌ها مخصوصا برای هدف گرفتن مقام‌های ترکیه‌ای و نهادهای مسوول به راه انداختن خونریزی در سوریه، بدون وارد کردن آسیب به مردم ترکیه، طراحی شده‌اند. این لایحه به دنبال توقیف دارایی نظامیان ارشد و رهبران سیاسی ترکیه و مسدود کردن صدور ویزا به آمریکا در آینده می‌شود. لایحه مذکور انتقال تسلیحات به ترکیه را در صورتی که بتوان از این تسلیحات در سوریه استفاده کرد، منع می‌کند و علیه هر کشوری که به ترکیه تسلیحات بفروشد، تحریم‌های مالی و مسافرتی اعمال می‌کند. این لایحه همچنین از دولت ترامپ می‌خواهد تا استراتژی جدیدی برای مقابله با داعش ارائه دهد تا شامل نیروهای باقیمانده عملیات‌های ویژه آمریکا با نیروهای دموکراتیک سوریه شود. قطعنامه مذکور احتمالا با موانعی در سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان مواجه می‌شود چون آن‌ها گفته‌اند مقابل چنین لایحه‌ای می‌ایستند تا به دیپلماسی دولت ترامپ با ترکیه زمان بدهند.  

ترامپ از کشته شدن جایگزین البغدادی خبر داد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با انتشار توئیتی نوشت که «جایگزین شماره یک» ابوبکر البغدادی توسط نیروهای آمریکایی کشته شده است. او خاطرنشان کرد، فردی که به احتمال زیاد جایگزین رهبر داعش بوده، «اکنون او هم مرده است». با این حال ترامپ به نام فردی که بر اساس ادعای وی کشته شده، اشاره‌ای نکرده است. پیش از این، یک مقام وزارت  امور خارجه آمریکا کشته شدن ابوحسن المهاجر، سخنگوی داعش را که از او به عنوان «دست راست» البغدادی یاد می‌شود، تأیید کرد.

کوشنر خطاب به بایدن: گندکاری شما را پاک می‌کنم!

 جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آنکه جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا در گفتگویی با برنامه ۶۰ دقیقه گفت، کوشنر و ایوانکا ترامپ، دختر ترامپ نباید در دولت کنونی آمریکا به کاری گمارده می‌شدند، گفت: نگاه کنید، بایدن حق دارد نظراتش را بگوید اما بیشتر کارهایی که در سه سال گذشته ترامپ به من محول کرده برای پاکسازی گندکاری‌هایی است که بایدن از خود بر جای گذاشته است. کوشنر همچنین بایدن را بابت قوانین سختی که در مدت ۲۰ سال گذشته از سوی وی مطرح و تنظیم شده مورد انتقاد قرار داد؛ قوانینی که باعث شد تا "بسیاری از سیاه‌پوستان آمریکایی‌ به زندان بیفتند و حقیقتا نسلی را به واسطه این قوانین به نابودی کشانده و  آسیب زیادی به کشور وارد کرده است." این مقام آمریکایی همچنین بار دیگر به انتقاد از دموکرات‌ها پرداخت و گفت: سوابق دستاوردهای ترامپ او را از استیضاح شدن مبرا می‌کند. وی با انتقاد شدید از تلاش‌های قانونگذاران دموکرات برای استیضاح رئیس جمهوری آمریکا گفت: سوابق ترامپ و دستاوردهایش به گونه‌ای است که نمی‌توان او را استیضاح کرد. آن‌ها برای سه سال است که تلاش می‌کنند تا او را استیضاح کنند و در این کار، موفقیتی کسب نکرده‌اند. بهترین کاری که ترامپ انجام داده، این است که او هرگز کار اشتباهی نکرده است. آن‌ها بارها و بارها او را مورد تحقیق قرار داده‌اند و فکر می‌کنم مردم آمریکا بابت این مساله ناراضی هستند و خسته شده‌اند. ترامپ کارهایی را انجام داده که مردم آمریکا به آن اهمیت می‌دهند. کوشنر همچنین با اشاره به کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر داعش توسط نیروهای آمریکایی در شمال غرب سوریه گفت: این اقدام، یک گام بزرگ در مقابله با داعش بود اما ایالات متحده هنوز کارهای زیادی باید در این رابطه انجام دهد. وی گفت: کشته شدن رهبر داعش یک پیروزی نمادین و بسیار بزرگ بود. فکر می‌کنم که این برای آمریکا و برای جهان و حتی منطقه بسیار بزرگ بوده است. اما در پایان، ما هنوز باید کارهای زیادی در این راستا انجام دهیم. کوشنر روز دوشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و بنی گانتس، رقیب وی دیدار کرد؛ داماد ترامپ به دنبال برنامه‌ای برای پایان دادن به مساله چندین ساله فلسطین-اسرائیل است.

کد خبر 395010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.