ساماندهی کارتن‌خواب‌ها از آسیب‌های شهر می‌کاهد

مدیر گرمخانه مردمی بی‌خانمان‌های اصفهان گفت: نباید کاری کنیم که افراد آسیب‌دیده به پاتوق‌ها هدایت شوند و تنها زمانی که با انواع بیماری‌ها و گرفتاری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند به گرمخانه بیایند.

محسن انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص عوامل پدید آورنده کارتن خوابی، اظهار کرد: عوامل متعددی باعث ایجاد کارتن خوابی می‌شود که از ناکارآمدی اجتماعی و اقتصادی جامعه نشات می‌گیرد، برخی از آنها به دلیل نبود برنامه‌ریزی‌های مناسب در دهه‌های گذشته بوده و درصد دیگری از این دلایل به عوامل اقتصادی و ناکارآمدی دستگاه‌های خدمات دهنده مربوط می‌شود.

وجود کارتن‌خواب‌ها در گذشته انکار می‌شد

وی تلاش در پیشگیری از اعتیاد را ضروری دانست و افزود: باید نهادهایی باشند که حتی اگر فرد رو به اعتیاد رفت هم بتوانند آن را کنترل یا کاهش دهند چرا که اگر افراد دچار اعتیاد به سمت کارتن خوابی بروند در چنین مقطعی دیگر چیزی برای از دست رفتن ندارند.

مدیر گرمخانه مردمی بی‌خانمان‌های اصفهان با بیان اینکه کارتن خوابی سرمنشاء ایجاد جرائم است، تصریح کرد: یک کارتن خواب سطح شهر به دلیل اینکه چیزی برای از دست دادن ندارد برای اینکه دارای یک جای گرم و غذا باشد دست به ارتکاب جرم می‌زند تا به زندان برود که البته زندان نه تنها تاثیری بر تغییر مثبت آنها ندارد بلکه آسیب‌های زیادی هم دارد.

وی با تاکید بر اینکه در جامعه ما افراد در برخی موارد به سمت کارتن خوابی سوق داده می‌شوند، اظهار کرد: حتی وجود کارتن‌خوابی در سال‌های قبل توسط مسئولان کتمان می‌شد و در مورد وجود زنان کارتن خواب، مطرح کردن این موضوع را قبیح می‌دانستند.

انصاری با اشاره به اینکه سال‌ها گذشت تا مسئولان متوجه شدند آسیب‌ها را نباید کتمان کرد بلکه باید به درمان آن همت گماشت، خاطرنشان کرد: نباید کاری کنیم که افراد آسیب‌دیده به پاتوق‌ها هدایت شوند و تنها در زمانی که با انواع بیماری‌ها و گرفتاری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند به گرمخانه بیایند بلکه باید در ابتدای امر برای آنها چاره‌جویی کنیم.

در فصل سرد سال تعداد افراد گرمخانه افزایش سه برابری دارد

وی در خصوص مشکلات افراد کارتن خواب گفت: ۵۰ درصد افراد کارتن خوابی که به این مرکز می‌آیند با انواع بیماری‌ها مانند ایدز، هپاتیت، اختلالات و بیماری‌های روحی و روانی، انواع معلولیت‌ها یا اثرات سالمندی و کهولت روبه‌رو هستند در حالی که مراکز درمانی دولتی یا خصوصی خدماتی به این گرمخانه نمی‌دهند حتی کمک مالی هم به این مرکز نمی‌شود و همه این افراد با وجود مشکلات فراوان تحت حمایت "خیریه پایان کارتن‌خوابی" قرار گرفته‌اند.

مدیر انجمن خیریه پایان کارتن‌خوابی اصفهان تصریح کرد: در سه سال اخیر این گرمخانه بیش از دو هزار نفر پذیرش داشته است که بسیاری از آنها درمان شده یا حتی دارای اشتغال شدند و امروز از تعداد افراد کارتن‌خواب یا متکدی شهر تا حد زیادی کاسته شده چرا که برخورد انسانی با این افراد در بهبودی آنها بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از این کارتن‌خواب‌ها روش‌های مختلف ترک اعتیاد را تجربه کرده‌اند اما همچنان به این بیماری دچار هستند، افزود: در این گرمخانه تلاش کردیم با استفاده از پزشکان، روانشناسان و مددکاران و کمک‌های مردمی این افراد را درمان کنیم و در حال حاضر ۱۰۰ نفر در این گرمخانه پذیرش شده‌اند در حالی که سال قبل تا ۲۵۰ نفر در گرمخانه حضور داشتند چرا که در زمان سردی هوا تعداد آنها حتی افزایش سه برابری دارد.

یک خیریه به تنهایی نمی‌تواند نیازهای متعدد یک گرمخانه را برآورده سازد

انصاری با انتقاد از استفاده سلیقه‌ای برخی مسئولان از قانون، اظهار کرد: مسئولان اصفهان هیچ خدماتی به افراد ساکن در این گرمخانه نمی‌کنند غالب اینها تحت پوشش هیچ دستگاه حمایتی نیستند و حتی ادارات مربوطه برای توانمندسازی و ایجاد اشتغال آنها کمک مؤثری نمی‌کنند آیا واقعا یک انجمن مردمی می‌تواند هم نیازهای مالی، درمانی، امنیتی، حقوقی، اجتماعی و شغلی یک کارتن‌خواب را تامین کند!؟

وی با بیان اینکه امکانات یک خیریه مردمی بسیار محدود است، اظهار کرد: بسیاری از اینها شناسنامه و کارت ملی ندارند، تحت پوشش هیچ دستگاهی مانند بهزیستی یا کمیته امداد نیستند، بیمه درمانی ندارند، خانواده یا حمایتگری ندارند، چگونه یک انجمن مردمی باید وظیفه چندین دستگاه را بر دوش بکشد؟ این در حالی است که در استان‌های دیگر دستگاه‌ها همکاری بهتری در امور مالی و خدماتی و حمایتی با چنین خیریه‌هایی دارند.

مدیر گرمخانه مردمی اصفهان با انتقاد از برخی دستگاه‌های حمایتی در اصفهان، خاطرنشان کرد: از این افراد مستحق‌تر وجود ندارد و دستگاه‌های حمایتی حتی علاقمند نیستند درصدی از مبالغی که برای مستمندان یا فقرا جمع‌آوری می‌کنند را به این گرمخانه اختصاص دهند و تنها یک ساختمان مخروبه غیراستاندارد با مشکلات عدیده بدون توجه به مسائل گرمایشی و سرمایشی یا استانداردهای لازم بهداشتی در میدان استقلال اصفهان به این گرمخانه اختصاص داده شده است که به هیچ وجه توان مالی و تجهیزاتی برای استانداردسازی آن را نداریم.

گرمخانه مردمی اصفهان نیازمند کمک‌های حمایتی است

وی با اشاره به اینکه ساختمان کنونی گرمخانه مردمی حتی برای اداره اتباعی که در گذشته در آنجا قرار داشت نامناسب تشخیص داده شده بود، افزود: کارتن‌خوابی جرم نیست و مهمترین موضوع انجام کار انسانی و خدمت به این افراد است.

انصاری با اشاره به اینکه وجود آسیب‌های اجتماعی و رشد آن گریبان همه را خواهد گرفت، تصریح کرد: باید همه مسئولان به فکر این موضوع باشند که در صورت عدم رسیدگی به افراد کارتن‌خواب یا متکدی همه افراد جامعه درگیر مشکلات آنها خواهند شد. بسیاری دستگاه‌ها می‌توانند به این نوع گرمخانه‌ها کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه این گرمخانه نیازمند کمک‌های حمایتی مسئولان است، گفت: مشکلات عدیده‌ای در خصوص درمان، نگهداری، بازتوانی و توانبخشی این افراد داریم. بیمارستان‌ها از این افراد پذیرش ندارند و قوانین دست‌وپاگیر را دلیل  همکاری نکردن خود می‌دانند.

مدیر خیریه پایان کارتن خوابی اصفهان با بیان اینکه نیازمند کمک خیران نوعدوست هستیم، خاطرنشان کرد: امیدوارم خیران گرانقدر بتوانند در اختصاص زمین یا فضایی برای ساخت یک ساختمان به این گرمخانه کمک کنند تا بتوانیم این افراد را در ابتدا در فضایی بهتر از فضای کنونی نگهداری و درمان کنیم. هموطنان یا همشهریانی که علاقمند به انواع کمک‌ و مساعدت به گرمخانه مردمی اصفهان هستند می‌توانند با شماره ۰۹۹۰۳۳۸۱۲۶۸ تماس بگیرند.                       

کد خبر 395008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.