بازگشت آرامش به لبنان

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

چاووش‌اوغلو: رای به تحریم ما به دلیل بهم زدن بازی آمریکا در سوریه است

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: اقداماتی در راستای ایجاد یک وضعیت رعب و وحشت در شمال سوریه وجود داشت. ما از طریق اقدامات و گام‌هایی که انجام دادیم، این بازی را بهم زدیم. آنها حالا تلاش می‌کنند تا انتقام بگیرند. چاووش‌اوغلو به الجزیره گفت: به امارات می‌گویم تروریستی به نام محمد دحلان نزد شما گریخته زیرا مزدور اسرائیل بود. وزیر خارجه ترکیه اظهار کرد: آمریکا و اسرائیل بر ریاض فشار می‌آورند تا اردن و فلسطینی‌ها را درباره سکوت در قبال وضعیت قدس زیر فشار بگذارند. وزیر ترکیه‌ای افرود: عربستان به دلیل اقداماتش در یمن بعد از ورود به این کشور و به بار آوردن نابودی در آن باید پاسخگو باشد. صدها هزار یمنی در اثر جنگ، محاصره و گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند و باید عربستان به دلیل اقداماتش در یمن مواخذه شود. وی درباره بحران لیره ترکیه نیز گفت، کشوری عربی در ضرب ارز ترکیه برای خرید آن به دلار آمریکایی مشارکت داشته است. وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: ریاض مساله جمال خاشقجی را به یک بحران تبدیل کرد زیرا ما روی این جنایت سرپوش نگذاشتیم و مثل دیگران پولی نگرفتیم. وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد: عصبانیت ریاض و ابوظبی از ترکیه به دلیل توجه کشور ما به امور اسلامی بیش از این دو کشور است.

امیر کویت به امیر قطر پیام فرستاد

تمیم بن حمد آل ثانی،‌ امیر قطر صبح امروز میزبان صباح الخالد الحمد الصباح، وزیر خارجه کویت و معاون نخست وزیر این کشور بود که حامل پیامی از امیر کشورش بود. او پیام امیر کویت را که درباره تاکید بر راه‌های تقویت روابط دو کشور و دو ملت و ارتقای روابط برادرانه و مثبت دو کشور بود، تقدیم امیر قطر کرد. دو مقام همچنین به بررسی آخرین تحولات منطقه و جهان پرداختند. منابع دیپلماتیک عربی گفتند، این پیام احتمالا با میانجی‌گری کویت برای حل اختلافات میان قطر و عربستان مرتبط باشد. این منابع اشاره کردند، امیر کویت دو روز پیش پیامی شفاهی از ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دریافت کرد که شاهزاده ترکی بن محمد بن فهد آل سعود، وزیر مشاور سعودی حامل آن بود. امیر کویت در پارلمان کشورش نیز روز سه‌شنبه تاکید کرد: ادامه اختلافات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دیگر قابل تحمل و پذیرش نیست. وی افزود: شاهد شرایط داغ تاریخی بی‌سابقه هستیم و با نگرانی وضعیت کشورهای برادر را دنبال می‌کنیم و امیدواریم همه چیز در این کشورها ختم به خیر شود.

اظهارات میشل عون درباره دولت جدید لبنان در پی استعفای حریری

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان تاکید کرد، خیزشی که به راه افتاده باب اصلاحات گسترده را باز کرده است. رئیس‌جمهوری لبنان در سلسله توییت‌هایی امروز (چهارشنبه) نوشت: ملت بار دیگر در صورت بروز موانع پیش روی ما، به میادین بازخواهند گشت. عون به اعضای انجمن مارونی لبنان تاکید کرد: دولت لبنان دولتی پاک خواهد بود. انتظار می‌رود عون رایزنی‌های سیاسی خود را با مشورت رئیس پارلمان لبنان در خصوص دولت جدید این کشور شروع کند.

درگیری شدید ارتش سوریه و ارتش ترکیه در حومه راس العین

رسانه‌های سوریه از درگیری شدید بین ارتش این کشور و نیروهای ترکیه‌ای در حومه شهر مرزی راس العین خبر دادند.  خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد، درگیری‌های شدیدی امروز (چهارشنبه) بین نیروهای ارتش سوریه و نیروهای ترکیه در حومه شهر مرزی راس العین در منطقه‌ای که ارتش ترکیه قصد ایجاد "منطقه امن" در آنجا را دارد، رخ داد. رسانه‌ها جزئیات زیادی ارائه نکردند اما دو شورشی سوری مورد حمایت ترکیه گفتند، درگیری‌های پراکنده‌ای در روزهای گذشته با نیروهای نظام سوریه در جنوب راس العین رخ داد. خبرنگار سانا در حسکه همچنین گزارش داد: مزدوران ترکیه‌ای مستقر در عنیق الهوی با استفاده از اسلحه توپخانه‌ای منازل اهالی در روستای تل ورد واقع در حومه جنوبی شرقی راس العین را مورد هدف قرار دادند. خبرنگار سانا با اشاره به آواره شدن تعداد زیادی از اهالی حومه تل تمر بر اثر تجاوز ترکیه، اظهار کرد: نیروهای ترکیه و مزدورانش دو روستا “المحمودیه” و “الدربو” در حومه راس العین را اشغال کردند. خبرنگار سانا افزود: همزمان با حمله توپخانه‌ای ترکیه به محله‌های راس العین، نیروهای ترکیه حمله بزرگی به منطقه ابو راسین در حومه راس العین آغاز کردند. خبرنگار سانا ادامه داد، نیروهای کرد سوریه برای گمراه کردن هواپیماهای ترکیه مقادیری نفت در منطقه تل تمر را آتش زدند. به گزارش خبرنگار سانا، کاروانی از نیروهای اشغالگر آمریکایی از پایگاه قصرک غیرقانونی بین تل تمر و تل بیدر در حومه شمالی شرقی حسکه به سمت عراق حرکت کردند. اخیرا راس العین از کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه به سرکردگی کردها خارج شده است. نیروهای نظام سوریه براساس توافقی که با کردها کرده‌اند در مواضعی در این منطقه پیشروی‌هایی داشته و مستقر شده‌اند.

اردوغان؛ تهدید به عملیات نظامی جدید، افشای حمایت فرانسه از کردها، حمله به کنگره به دلیل ارامنه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی در نشست نمایندگان حزب عدالت و توسعه در مجلس این کشور تصریح کرد: در صورتی که یگان‌های مدافع خلق کرد از شمال شرق سوریه عقب‌نشینی نکنند ما حق داریم عملیات نظامی جدیدی را آغاز کنیم. اگر لازم باشد ما منطقه امن در شمال شرق سوریه را از طریق توافق با آمریکا گسترش می‌دهیم. وی گفت: ما روز جمعه گشت‌های نظامی مشترک با روسیه در سوریه را در عمق هشت کیلومتری آغاز خواهیم کرد. رجب طیب اردوغان افزود: تنها دلیل عملیات چشمه صلح، خنثی کردن نقشه ایجاد یک دولت "تروریستی" در مرزهای ترکیه بود که آن را با موفقیت انجام دادیم. تا پاکسازی آخرین تروریست پیگیر این مساله خواهیم بود و تهدید و نقشه‌های پلید ما را از هدف‌مان منصرف نخواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: در (منطقه عملیات چشمه صلح) سازه‌های بزرگ و تونل‌ها وجود دارد. آنان بتن این تونل‌ها را از کجا آورده و ساختند؟ از کارخانه لافارژ فرانسه؟. فرانسه باید ابتدا تاوان آن را پس بدهد. شما دولتی هستید که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنید. رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه تاکید کرد: حملات بیرون از منطقه امن را به شدت پاسخ و در صورت لزوم محدوده آن را گسترش خواهیم داد. وی افزود: قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا درباره "نسل‌کشی ارامنه" را قبول نداریم و برای ما فاقد ارزش است. پاسخ کسانی را که می‌پنداشتند می‌توانند ترکیه را شبیه سوریه، عراق و لیبی سازند، با ویران‌کردن مواضع‎شان دادیم. رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد: تبدیل به کشوری موثر در عرصه بین‌المللی شده‌ است. روزهایی که با دستکاری ۵-۳ میلیارد دلاری، اقتصاد کشورمان را نابود می‌کردند، گذشته است. ترکیه حال در تمام زمینه‌ها اراده خود را اثبات می‌کند. وی خاطرنشان کرد: ترکیه درگیر یک جنگ استقلال جدید است و گام به گام به سوی پیروزی پیش می‌رود. ترکیه به یاری خداوند موانع فیزیکی و روانی را پشت سر می‌گذارد. کشور ما متکی به خود است و از تاریخ دیرینه قوت می‌گیرد. دولت و مردم ما آرمان‌های مشترک دارند. اردوغان تاکید کرد: از آغاز عملیات چشمه صلح ۷۰۰ حمله خارجی، به‌ویژه توسط اعضای گروه تروریستی پ.ک.ک در اروپا علیه ترکیه صورت گرفت. بسیاری از مهاجمان، شرکای ما در ناتو هستند و برای عضویت در اتحادیه اروپا با آنها مذاکره داریم. بسیاری از این اقدامات خرابکارانه در این کشورها و با نظارت پلیس آنها صورت گرفت. همانگونه که از خاکستر برخاستیم، اکنون نیز سرپا ایستاده و به راه خود ادامه می‌دهیم. شاهد هستید ک نرخ سوده بانکی و نرخ تورم کاهش می‌یابد. ان‌شاءالله طی مدت کوتاهی نرخ تورم نیز تک‌رقمی خواهد شد. کسانی که به انجام کوچکترین اقدامی در راستای منافع ترکیه در کشورشان اجازه نمی‌دهند، امکان برافراشتن نماد پ.ک.ک که در کشورشان گروه تروریستی محسوب می‌شود را تسهیل می‌کنند. وی افزود: با انجام عملیات چشمه صلح ۴۲۱۹ کیلومتر مربع شامل ۵۵۸ منطقه مسکونی را پاکسازی کرده و بیش از ۹۰۰ تروریست را از پای درآوردیم. حملات بیرون از منطقه امن را به شدت پاسخ و در صورت لزوم محدوده آن را گسترش خواهیم داد. اگر شاهد عدم خروج تروریست‌ها از ۳۰ کیلومتری منطقه امن یا انجام حملاتی توسط آنها بودیم، از حق دخالت خود استفاده خواهیم کرد. 

مدارس، دانشگاه‌ها و بانک‌ها لبنان شروع به کار می‌کنند

اکرم شهیب، وزیر آموزش و پرورش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد، تصمیم برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در پی خیز ارتش برای بازگشایی مسیرها در مناطق مختلف و بعد از رایزنی با طرف‌های مربوطه در بخش‌های مختلف اجرایی می‌شود. همچنین فواد ایوب، رئیس دانشگاه لبنان اعلام کرد، تدریس در دانشکده‌ها و تمامی شعب این دانشگاه از فردا از سرگرفته خواهد شد و این بعد از رایزنی با روسای دانشکده‌ها، آکادمی‌ها و مدیران شعب دانشگاه است. وی در ادامه خواستار افزایش سرعت تدریس از روز شنبه شد. در این راستا جمعیت بانک‌های لبنان نیز اعلام کرد، بانک‌ها فعالیت عادی خود را از روز جمعه از سر می‌گیرند و از همان روز پذیرای مشتریان خواهند بود. این در حالی است که بانک‌ها نیز دو هفته تعطیل بودند. جمعیت بانک‌های لبنان در بیانیه خود آورده است، بانک‌ها به منظور استقبال از مشتریان از روز جمعه و به دلیل انباشته شدن کارهای روی هم فردا را تنها به رتق و فتق اوضاع داخلی اختصاص داده‌اند. پیشتر فرماندهی ارتش لبنان از کل تظاهرکنندگان در سراسر لبنان خواست اجازه دهند مسیرهای اصلی گشوده شود و دیگر این مسیرها را بند نیاورند تا مسدود بودن مسیرها بر رفت و آمد شهروندان و امور عادی تاثیری نگذارد. ارتش لبنان در بیانیه خود ضمن تاکید بر حق تظاهرات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان براساس قانون اساسی و قانون گفت،‌ تظاهرات و تجمع‌ها تنها به میدان‌ها محدود باشد. ارتش خاطرنشان کرد، بند آوردن مسیرها منجر به مشکلاتی برای شهروندان تا حد خطرناکی شده است. بعد از این بیانیه، ارتش لبنان تلاش کرد تعدادی از مسیرهای اصلی در شمال بیروت را بازگشایی کند. خبرگزاری ملی لبنان نیز اعلام کرد، نیروهای امنیتی و ارتش لبنان با تحصن‌کنندگان بر سر بازگشایی اکثر مسیرهای شهر طرابلس به استثنای مسیر اصلی در البداوی و مسیرهای منتهی به میدان النور به توافق رسیدند. طی دو هفته گذشته بستن مسیرها تبدیل به سلاحی مهم برای تظاهرکنندگان لبنانی شده بود. آنها به هر وسیله‌ای اعتراض خود را به وضعیت کنونی معیشتی ابراز داشته و بر کناره‌گیری دولت سعد حریری و مبارزه با فساد و بهبود وضعیت اقتصادی تاکید کردند.

کد خبر 395005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.